keskiviikkona, tammikuuta 07, 2015

Päin seinää -komediaa vai tragediaa * * *

Jos David Cronenbergin ilkeässä Hollywood-kritiikissä Maps to the Stars sekoillaan, ollaan lääkeriippuvaisia, tullaan mielisairaalasta ja huumeongelmien hoidosta, niin Antti Heikki Pesosen (s. 1982) kotimaisessa Päin seinää -uutuudessa ihmiset liikuskelevat vähän samanlaisissa tilanteissa. On yksinhuoltajaäiti Essi (Armi Toivanen), jonka käsitys kasvattamisesta on horjunut, on tytär Takku (Mimosa Wellamo), joka kapinoi minkä ehtii. Takku on jatkuvasti lentämässä ulos koulusta. Ja Essi-äiti tuskailee hermojensa kanssa.
Päin seinää -elokuvan miehet ovat luusereita tai hulttioita. Opettaja Lasse (Eero Ritala) ei osaa tai ei halua katsoa tulevaisuuteen, vaan kaipaa edelleen nuoruuden rakastettuaan Essiä. Kai Lehtisen esittämä Sakke on renttu, jonka menneisyyden salat saattavat kiinnostaa Takkua. Eipä ole hurraamista elokuvan henkilöissä. Elämä kulkee rajamailla, elämä ottaa enemmän kuin antaa.
Päin seinää tapahtuu Korsossa, jota on käytetty ennenkin kotimaisissa elokuvissa. Akseli Tuomivaaran viime vuoden helmikuussa teattereihin tullut nuorisokuvaus oli nimeltään Korso.
Antti Heikki Pesonen on ohjannut Korsoon sijioittuvan lyhytfilmin. Hän voitti pääpalkinnon Tampereen lyhytfilmifestivaaleilla tällä Korsoteoria-lyhärillään. Vantaalta kotoisin oleva Pesonen on valmistunut ohjaajaksi Taideteollisesta korkeakoulusta.
=====================================================================================================
Päin seinää on ennemmin draamakomedia, jossa vilahtelee traagisia elementtejä. Antti Heikki Pesonen on kirjoittanut vahvan käsikirjoituksen. Ei ihme, sillä hänen elokuvaideoitaan on palkittu muun muassa Pohjoismaiden parhaana. Pesosen käsikirjoituksesta napsahti palkinto Ranskan Henri Langlois -festivaaleilla. Korsoteoria on ollut Pesosen voitto ja elokuvan teon kypsyyskoe.
Korsoteorian nähnyt ei oikein kostu Pesosen kokoillanelokuvasta. Ohjaaja on laskenut varman päälle – ikään kuin laajentanut lyhytfilminsä aihemaailmaa. Visuaalinen ilmaisu ja tapahtumat muistuttavat jopa häiritsevästi Korsoteoriaa. Olisiko ollut syytä kirjoittaa uudenlainen tarina, olisiko ollut syytä hylätä ankeiden lähiöiden epäonniset ja epäonnistuneet ihmiset, joiden vaiheista Pesonen kertoo tavalla, joka ei jätä yllätyksille sijaa.
Kun äidin kukkaro on tyhjä ja bensa lopussa niin kapinallisten matka tyssää ainakin hetkeksi. Uskallan silti toivoa: Miten olisi joskus uusi kotimainen elokuva, jossa ilo ja onni pulpahtelevat?
=====================================================================================================
Näyttelijäohjaajana Antti Heikki Pesonen on hyvä. Lähiöiden kieli ei maistu puulta, vaan todellisuudelta. Kapinoivia äitiä ja tytärtä esittävät Armi Toivanen ja Mimosa Willamo ovat luotettavasti rooliensa tasolla. Nuori Willamo lienee lupaus.

Ajankohtainen kommentti

Matti Ijäs on suomalaisen tv-elokuvan mestari, todellinen auteur. Pitkä ura Ylellä näyttää jatkuvan, kun toinen mestari Veli-Matti Saikkonen on viettänyt jo vuosia eläkepäiviä.
Matti Ijäksen uutta työtä odottaa aina mielenkiinnolla. Ijäs on ohjannut silloin tällöin myös teatterielokuvia – viimeksi vuoden 2013 parhaisiin kotimaisiin lukeutunut Kaikella rakkaudella. Ijäksen tv-elokuvista muistetaan aina mainita Painija, joka valmistui vuonna 1985. Hyviä olivat Tarpeettomia ihmisiä (2005) ja Puolin ja toisin (2013).
Kotikatsomossa nähtiin sunnuntaina Matti Ijäksen ohjaama Orkesteri – The Everlast, jonka taustalta löytyy Juha Lentolan näytelmä. Ijäs kertoo entisestä hittibändistä, joka soittaa nykyisin vain hääkeikkoja. Teosta on luonnehdittu takahuonekomediaksi. Sinne yhteen huoneeseen se keskittyi.
Pääsimme mukaan bändin yhdelle keikalle. Kaksikymmentä vuotta sitten loiston päiviä elänyt bändi on menettänyt suosionsa ja tasonsa. Bändin ikääntyneet jäsenet käyvätkin aikamoiseen toistensa syyttelyyn takahuoneessa. Eikä soitto taida enää maistua.

Orkesteri – The Everlast on selvä välityö, toki absurdia, vinksahtanutta ijäslaista ihmissuhdedraamaa. Ohjaus, kuvaus ja näyttelijätyö toimivat hyvin, mutta tv-elokuvan tarkoitus jää epämääräiseksi. Lopun poliisien syöksy häätalolle ja epäilty kidnappaustilanne eivät oikein loksahda kokonaisuuteen.

Ei kommentteja: