sunnuntaina, lokakuuta 09, 2011

ELOKUVIENI MESTARITEOKSET 107

Tiedon puu (Kundskabens trae, Tanska 1982), ohjaus: Nils Malmros, käsikirjoitus: Malmros ja Fred Cryer, kuvaus: Jan Weincke, pääosissa: Eva Gram Schjolldager (Elin), Jan Johansen (Niels-OLone Elliott (Maj-Britt)Line-Arlien Soborg (Anne-Mette), Marian Wendelbo (Elisebeth). Tuottaja: Id Tardini/Per Holst Filmproduktion.

Tanskalaisen uuden elokuvan hedelmälliset vuodet ajoittuivat 1970- ja 1980-luvuille. Uusia ohjaajakykyjä tuli tuotantoon, heistä esimerkiksi tässä huomioitava Nils Malmros, Tahdotko nähdä nätin napani -elokuvan (1978) Soren Kragh-Jacobsen Pelle valloittajan (1988) Bille August. He valmistelivat 1990-luvun Dogma-räjähdystä sekä Lars von Trierin maailmanluokan elokuvien tuloa. Von Trier on nykyisin kansainvälisesti arvostettu tanskalaisohjaaja, mutta viime vuosien tulokkaista voidaan mainita etenkin Kosto-elokuvan mestari Susanne Bier.
Nils Malmrosin (s. 1944) Tiedon puu on pieni mestariteos. Se on Malmrosin ehjin ja kypsin elokuvatyö. Malmros herätti ensimmäisen kerran huomiota 1970-luvun alun nuorisokuvauksella Lars Ole 5 C. Vuosikymmenen lopulla hän ohjasi varsinaisen teatterielokuvaesikoisensa Pojat ovat poikia. Malmrosista alettiin puhua syystä Pohjolan François Truffautina.
Tanskalaisohjaaja kertoi nuorista ja varttuvista lapsista samanlaisella myötäelämisen tavalla kuin ranskalainen esikuvansa.


Tiedon puu on kolmas elokuva Nils Malmrosin ns. Århus-trilogiassa. Osaksi ohjaajan omiin kokemuksiin perustuva trilogia välittää todellisia ja syvällisiä kuvia murrosikäisten kasvamisesta sekä yksilöllisistä ja yhteisöllisista perustilanteista 1950-luvun loppupuolen kaupunkitodellisuudessa. Ohjaajan omakohtaiset tuntemukset ovat vahvasti esillä.
Tiedon puu ajoittuu 1950-luvun loppuun ja 1960-luvun alkuun. Nils Malmros seuraa erään koululuokan oppilaiden elämää kahden vuoden ajan. Koululuokan nuoret varttuvat 13-vuotiaista 15-vuotiaiksi. Malmrosin elokuvassa viaton uteliaisuus muuttuu kokeiluiksi ja toiminnaksi. Malmros käytti elokuvansa valmistukseen kaksi vuotta, joten nuoret näyttelijät kasvavat aidosti kameran edessä.
Keskushenkilö Niels-Ole on tyttöjen suosima. Hän seurustelee Maj-Brittin kanssa. Kaksi nuorta rakastavaista pyrkivät eroon luokan ristiriidoista ja mustasukkaisista tilanteista. Toinen keskushenkilö on luokan kaunotar Elin, jota pojat tavoittelevat ja joka kehittyy ulkoisesti muita nopeammin. Näistä keskushenkilöistä huolimatta Malmrosin päätarkoitus on kuvata luokkaa kollektiivisesti, yksilöinä ryhmän sisällä ja lopulta ulkopuolella.
Kirjoitin syksyllä 1985 nuorisokuvauksesta muun muassa seuraavaa: "50-luku elää kuvissa tuttuna, tunnistettavana: Malmros tietää asioista, kulttuuritaustasta, musiikista, filmitähdistä, vaatteista ja aatteista - hän kokee ne eräällä tavalla uudelleen elokuvan nuorten näyttelijöiden kanssa. Siksi Tiedon puun kuvat, tilanteet, tapahtumat, ongelmat, ilot, surut, ristiriidat - tuo kaikki ulkoinen ja sisäinen arsenaali tuntuu tavattoman koskettavalta ja eletyltä."
Tiedon puussa valotetaan myös koululuokan vanhempien taustoja, mielipiteitä ja elämäntapaa. Vanhemmat vaikuttavat kykenemättömiltä ymmärtämään murrosikäisten asioita. Nuorten uusi elämäntyyli saa vastaansa vanhempien konsrvatiivisuuden. Mainitsin myös: "Silti Malmros jättää vanhemmat taustalle Nicholas Rayn Nuoren kapinallisen (1955) ja
François Truffautin 400 kepposen (1958) antamien esimerkkien tavoin."
=========================================================================
Nils Malmros
Tieodon puu tuli meillä ensi-iltaan 23.8. 1985 Illusionissa, Walhallan maahantuomana. Nils Malmrosin elokuva otettiin mukaan Suomen elokuvasäätiön ja Suomen Filmikamarin laatuelokuvan esityskokeiluun. Olin mukana tekstin tekijänä kokeilussa, johon kuului kaikkiaan yhdeksän elokuvaa. Niitä esitettiin 44 paikkakunnalla. Tuo elokuvakulttuuriponnistus oli hyvä esimerkki 1980-luvun aktiivisuudesta, josta nykyisin näkyy merkkejä jonkun Espoo Ciné ja Rakkautta & Anarkiaa -festivaalin syksyisissä ohjelmasarjoissa.
Neurokirurgi Richard Malmrosin poika Nils opiskeli ensin lääketiedettä. Nähtyään Truffautin Julesin ja Jimin nuori medisinaari päätti tulla elokuvaohjaajaksi. Hän ei käynyt elokuvakoulua, vaan opiskeli itse elokuvan ohjaamisen alkeet. Nils Malmrosin Århus-trilogia todistaa synnynnäisestä lahjakkuudesta. Truffautin ohella Malmrosin tärkeitä "opettajia" ja vaikuttajia on ollut elokuvakriitikko, filmintekijä ja leikkaaja Klaus Rifberg,
Nils Malmrosista emme kuulleet kovin paljon Tiedon puun jälkeen. Hän täydensi lääketieteen opintonsa ja valmistui 1988 Århusin yliopistosta. Vuonna 1989 ohjatusta Århus by Night -elokuvasta kyllä kohuttiin, samoin huomiota herätti pari vuotta sitten ohjattu Kaeresteorger. Merkilliseksi on luonnehdittu 1983 julkaistua Kaunotarta ja hirviötä, aiheena on isän ja pojista kiinnostuneen tyttären jännittynyt tila. Tanskassa näyttelijäliitto otti Malmrosin hampaisiinsa, koska hän on käyttänyt amatöörinäyttelijöitä.
Huomautettakoon, että Tanskan kulttuuriministeriö valitsi vuonna 2008 Tiedon puun "kulttuurin kanoniin"

 

Ei kommentteja: