keskiviikkona, lokakuuta 21, 2009

ELOKUVIENI MESTARITEOKSET 17

Suurkaupungin hait (The Hustler, USA 1961) ohjaus: Robert Rossen, käsikirjoitus Rossen - Walter Tevisin romaanista, pääosissa: Paul Newman (Fast Eddie Felson), Piper Laurie (Sarah Packard), George C. Scott (Bert Gordon), Jackie Gleason (Minnesota Fats). Tuotanto: 20th Century Fox.


Edelleenkin tämä mustavalkoinen biljardikuvaus on minulle Paul Newmanin paras elokuva. Vaikka hän teki kuuden vuosikymmenen aikana muistettavia suorituksia kuin liukuhihnalta - ja ohjasikin omia elokuvia (mm. Kehäkukkia). Suurkaupungin hait oli Newmanin lopullinen käyntikortti Hollywood-tähteyteen. Koulukaupunkimme Kino Raton näytäntö joskus syksyllä 1962 teki värisyttävän vaikutuksen.
Ensimmäisen kerran muistan Paul Newmanin 1950-luvun lopulta tiukasta nyrkkeilyelokuvasta Kadun kuningas, joka kertaa Rocky Grazianon tarinan. Enkä voi unohtaa Newmania Elizabeth Taylorin rinnalla Tennessee Williams -filmatisoinnissa Kissa kuumalla katolla. Puhumattakaan tuhoutumistarinasta Nuoruuden suloinen lintu tai objektiivisen elokuvan mestarin Otto Premingerin Exoduksesta, jossa Newman esittää eräänlaista sovinnon tekijää israelilaisten ja palestiinalaisten konfliktissa. Nämä kaikki elokuvat valmistuivat 1950-luvun lopulla ja aivan 1960-luvun alussa
Suurkaupungin haiden ohjaaja Robert Rossen (1908-1966) ohjasi harvakseltaan. Newyorkilainen Rossen aloitti näytelmäkirjailijana ja puhenäyttämöiden ohjaajana. Hän siirtyi 1930-luvun puolivälissä Hollywoodiin, kirjoitti käsikirjoituksia muun muassa Mervyn LeRoyn ja Lewis Milestonen elokuviin. Realistinen sotafilmi He vaelsivat auringossa oli Rossenin ja Milestonen hieno yhteistyö. Vuosi oli 1945.
Robert Rossenin ohjaajan ura vauhdittui 1940-luvun lopulla - nyrkkeilyfilmi Verta ja kultaa vuodelta 1947 on klassikko, Kaikki kuninkaan miehet (1950) oli Robert Penn Warrenin romaanin vaikuttava filmatisointi ja aivan 1950-luvun lopulla valmistunut western Tie Corduraan toimii erikoislaatuisena syyllisyystutkielmana. Elokuva muistetaan sairaan Gary Cooperin (1901-1961) askeettisena näyttelijäsuorituksena.
===================================================================================================
Suurkaupungin hait tihkuu Paul Newmanin miehistä seksiä. Newman on turhautunut biljardihai Eddie Felson, joka kiertää Amerikkaa partnerinsa Charlie Burnsin (Myron McCormick) kanssa. Tavoitellaan amerikkalaista unelmaa, sitä suurta peliä, joka avaisi rahahanat. Siksi Eddie kyttää koko ajan isoa matsia biljardihallien kuninkaan Minnesota Fatsin kanssa. Ottelu järjestyy aikanaan. Rossen kuvaa jännittävin, tihenevän ekonoomisin kuvin tuon maratonmatsin, elokuvan ehdottoman kivijalan.
Suurkaupungin haiden Eddie Felson on sodanjälkeisen amerikkalaisen elokuvan kuuluisia antisankareita. Häntä on verrattu Montgomery Cliftiin elokuvassa Täältä ikuisuuteen, Marlon Brandoon Hurjapäissä ja James Deaniin Nuoressa kapinallisessa. Newmanin Eddie Felson käy koko ajan sylipainia itsensä ja yhteiskunnan kanssa. Hänestä kuvastuu moraalittomuus ja vieraantuneisuus.
Eddie Felson ei luo yksin omaa identiteettiään, vaan vieressä vaanii kavala Mefisto-hahmo, George C. Scottin tummanpuhuva Bert Gordon. Miehen toiminta vaikuttaa myös Eddien traagisen tyttöystävän Sarahin kohtaloon. Sarahin rooli on elokuvan moraalinen peili: sen edessä Eddie Felson tajuaa tekonsa vääryydet.
Vieläkin ihailee Suurkaupungin haiden biljardikohtauksien sähköisyyttä, ohjauksen valtavaa energiaa. Tietenkin hämärien salien tunnelmaa ja ilmapiiriä, jotka melko tuntematon kuvaaja Gene Sufton loi. Samalla ei voi olla arvostamatta Paul Newmanin huippusuoritusta. Newmanissa 1960-luvun alun amerikkalaisen elokuvan intensiivisin, hermostunein ja coolein henkilöhahmo sai päivänvalonsa.
=================================================================
Suurkaupungin hait oli Robert Rossenin toinen mestariteos Vertaa ja kultaa -täysosuman ohella. Kolme vuotta myöhemmin Rossen ohjasi loistavan Lilithin, joka jäi hänen testamentikseen. Tuossa elokuvassa nuoren miehen mieli sairastuu. Nuorukaista näyttelee Warren Beatty, jonka viimeinen repliikki ei unohdu: "Auta minua".
Robert Rossenin merkitys on tajuttu laajasti myöhemminkin. Tämän ajan suurin amerikkalainen elokuvaohjaaja Martin Scorsese teki 1986 Suurkaupungin haiden jatkoversion Suuret setelit. Paul Newman on ikääntynyt, viinabisneksessä toimiva Eddie Felson, joka johdattaa nuoren biljardihain (Tom Cruise) isoon kilpailuun.
Jatkoversio perustuu samaan Walter Tevisin romaaniin, jossa Eddie nähdään 25 vuotta vanhempana. Itse asiassa elokuvan teko oli Paul Newmanin idea. Hän ihaili Scorsesen nyrkkeily-veljesfilmiä Kuin raivo härkä. Newman soitti myöhemmin Martylle, joka oli silloin Lontoossa. Scorsese kiinnostui ideasta ja muutamien käsikirjoituskorjausten jälkeen jatkoversiota ryhdyttiin tekemään.
Suuret setelit ei ole aivan Suurkaupungin haiden luokkaa, mutta kelpo ohjaustyö Scorseselta - ja Paul Newmanin charmin juhlaa.

Ei kommentteja: