sunnuntaina, marraskuuta 22, 2009

ELOKUVIENI MESTARITEOKSET 22

Kirje tuntemattomalta naiselta (Letter from A Unknown Woman, USA 1947) ohjaus: Max Ophüls,
käsikirjoitus: Howard Koch - Stefan Zweigin novellista (1922), kuvaus: Frank Planer, lavastus: Alexander Golitzen, pääosissa: Louis Jourdan (Stefan Brendt), Joan Fontaine (Lisa Berndle). Tuotanto: William Dozier, John Houseman/Universal.



Jälleen matkustan länsiberliiniläisellä kaupunkibussilla kohti Wilmersdorfin kaupunginosaa. Olen ottanut selvää teatterista, jossa esitetään elokuvaa nimeltä Kirje tuntemattomalta naiselta. Tiedän hämärästi, että se on valmistunut 1940-luvun lopulla, mutta sen ohjaajasta Max Ophülsista en tiedä juuri mitään. Hyppään pois oikealla pysäkillä, kiiruhdan jalkakäytävää kadun yli ja pujahdan pienen, viihtyisän teatterin hämärään. Siellä esitetään vanhoja saksalaisia tai saksalaissyntyisten ohjaajien elokuvia. On elokuun loppupuoli 1963.
Kirje tuntamattomalta naiselta haltioittaa huikeana melodraamana, puhtaana romanttisena rakkaustarina, johon liittyy traagisia ja kohtalokkaita sävyjä. Louis Jourdan esittää säveltäjää ja pianistia, jonka musiikkia hiljainen ihailija Lisa (Joan Fontaine) kuuntelee salaa. Naisella on ollut miehen kanssa aikaisemmin lyhyt romanssi. Lisa on synnyttänyt lapsen muusikolle, mutta tämä ei tiedä siitä - eikä tunnista naista myöhemmin. Elokuva tekee niin suuren vaikutuksen tunnetasolla, että se säilyy vuosia kymmenen parhaan filmin listallani.
================================================================================
Seuraavana päivänä tutkin Enno Patalasin ja Ulrich Gregorin kirjoittamaa paksua elokuvahistoriateosta "Geschichte des Films", jonka sain lahjaksi edellisenä kesänä. Siinä ei ole oikein mitään Max Ophülsista, mutta sivun 361 mustavalkoiset valokuvat ilmentävät ohjaajan kuuluisaa Cinemascope-värielokuvaa Lola Monte´s - skandaalikuningatar (1955). Myöhemmin kävelen Länsi-Berliinin hohdokkaalla pääkadulla Kurfurstendamnilla ja löydän kirjakaupan, jonka elokuvaosastossa on pari saksalaista Ophüls -kirjaa.
Max Ophüls (1902-1957) paljastuu saksalais-amerikkalaiseksi ohjaajaksi, joka aloitti elokuvassa 1931. Hän toimi ensin Anatole Litvakin apulaisohjaajana. Lähellä Ranskan rajaa kasvaneesta saarbrückeniläisestä Ophülsista kehittyi wieniläisen koulukunnan ohjaaja, jonka ensimmäinen merkkityö oli Arthur Schnitzlerin näytelmään perustuva Liebelei (1933). Elokuva osoitti Ophülsin mestarillisuuden psykologisen rakkausaiheen käsittelijänä. Häntä kuvailtiin raffinoidun wieniläistyylin taitajaksi ja hienotunnelmaisen epookin luojaksi.
Max Ophülsin kuten niin monen muun saksalaisen tai itävaltalaisen ohjaajan - myös kuvataiteilijan, kirjailijan, säveltäjän - tien katkaisi Hitlerin valtaantulo. Ophüls siirtyi ulkomaille - ensin Italiaan, Ranskaan ja Hollantiin. Hän matkusti 1940-luvulla Yhdysvaltoihin ja ryhtyi ohjaamaan elokuvia Hollywoodissa. Kirjoista saa aavistuksen, että saksalaisohjaaja koki olevansa vain käymässä elokuvan mekassa.
=========================================================================
Kirje tuntemattomalta naiselta kuvattiin hollywoodilaisena studiotuotantona. Kun katsoo elokuvaa, tätä ei huomaa, vaan tietämätön uskoo seuraavansa viime vuosisadan alun romanttista tapahtumakudelmaa Wienissä. Stefan Zweigin hienosta novellista kasvoi välittömiä tunneväristyksiä säteilevä uljas melodraama. Ajankuva, miljööt, vaatetus ja salatun rakkauden paatos ovat täydellisesti Ophülsin hallussa. Ohjaajan muotokieli on kirkasta ja kaunista - samaahan on sanottu Lola Monte´sista, ohjaajan testamentista.
Tiedetään, että Max Ophüls ei viihtynyt Hollywoodissa, ei jäänyt sinne kuten wieniläisen koulukunnan tulokkaat Billy Wilder ja Otto Preminger. Hollywoodissa Ophüls ohjasi vielä 1949 ja 1950 hienot melodraamat Ristiaallokko ja Paljastettuja sieluja. Hän siirtyi 1950-luvun alussa Yhdysvalloista Ranskaan ja toteutti ennen Lola Monte´sia Schnitzler-aiheisen Intohimojen karusellin sekä Lemmenunelmia ja Salaperäiset korvarenkaat. Kaikki ovat parantumattoman romantikon mykistäviä lahjoja elokuvataiteelle.
Kirje tuntemattomalta naiselta oli ranskalaisnäyttelijän ja sodan aikaisen vastarintaliikkeen miehen Louis Jourdanin toinen kuuluisa elokuva. Toinen oli Alfred Hitchcockin trilleri Kaksi pisaraa viiniä (1948). Tokiossa 1917 brittiläiseen perheeseen syntynyt Joan Fontaine näytteli myös Hitchcockin elokuvissa - 1940 Rebekassa ja 1941 Vaarallisissa valheissa. Pienenä sivuhuomautuksena todettakoon, että Hannu Leminen ohjasi 1943 samasta Zweigin tekstistä loistavan kotimaisen melodraamaan Valkoiset ruusut, jossa Helena Kara näytteli saman Joan Fontainen roolin. Tai pitäisikö tarkentaa: Fontaine tulkitsi myöhemmin saman Karan roolin.
==================================================================================
Itävaltalainen kirjailija Stefan Zweig (1881-1942) taitaa olla unohdettu suuruus. Todetaan, että elokuvasta Kirje tuntemattomalta naiselta tunnettu Zweig kirjoitti Marie Antoinetten, Maria Stuartin ja Balzacin elämäkerrat. Romaani Malttamaton sydän paljastaa kirjailijan romanttisen sielun ristiaallokot.
Stefan Zweigista tuli ensimmäisen maailmansodan aikana vannoutunut pasifisti. Hitlerin valtaantulo ajoi hänet Englantiin ja lopulta New Yorkin kautta Brasiliaan, jossa kirjailija teki vaimonsa kanssa itsemurhan. Tuon jälkeen ei ole vaikea muistaa, kuinka Zweigin traagisen ratkaisun takana oli pettymys saksankieliseen Eurooppaan, joka oli vajonnut henkisen pimeyden kauteen.

Ei kommentteja: