sunnuntaina, joulukuuta 12, 2010

ELOKUVIENI MESTARITEOKSET 71

Chinatown (Chinatown, USA 1974) ohjaus: Roman Polanski, käsikirjoitus: Robert Towne, kuvaus: John A. Alonzo, musiikki: Jerry Goldsmith, pääosissa: Jack Nicholson (J.J. "Jake" Gittes), Faye Dunaway (Evelyn Cross Mulwray), John Huston (Noah), Perry Lopez (Los Angelesin poliisivoimien LAPD luutnantti Lou Escobar), Diane Ladd (Ida Sessions), Roman Polanski (Mies veitsen kanssa), tuotanto: Robert Evans/Paramount.

Ranskalais-puolalais-ranskalaisen Roman Polanskin Amerikan vaiheita, iloja ja suruja sekä Sharon Tate -tragediaa kuvaava dokumenttielokuva Roman Polanski: Wanted and Desired nähtiin meilläkin valkokankaalla. Polanski (s. 1933) on ollut viime aikoina laajasti lehtien otsikoissa. Kysymys on Yhdysvalloissa 1977 tapahtuneesta pidätyksestä; ohjaajaa syytettiin alaikäisen tytön raiskauksesta.
Roman Polanski lähti vapaaehtoisesti Yhdysvalloista, asettui Pariisiin ja jatkoi uraansa Euroopassa. Koskaan ohjaaja ei päässyt 1960-luvulla ja 1970-luvun alkupuoliskolla valmistuneiden nuoruuden töidensä tasolle (puolalainen Veitsi vedessä, englantilainen Inho, amerikkalaiset Rosemaryn painajainen ja Chinatown). Englannissa ohjattu Tess (1979) ja Pariisissa toteutettu amerikkalainen Frantic (1988) jäivät hengettömiksi. Seksuaalisia perverssioita muun muassa laivamatkalla heijasteleva Katkera kuu (1991) on Polanskin myöhäistuotannon hätkähdyttävimpiä elokuvia. Feministit olivat innoissaan elokuvasta.
Todetaan kuitenkin suoraan, että Roman Polanski kuuluu elokuvantekijänä 1960- ja 1970-luvuille. Puolalainen Veitsi vedessä (1963) on tiheä, eroottisesti latautunut kolmen ihmisen valtakamppailu veden ja veneen ääressä. Polanski siirtyi hienon esikoisteoksensa jälkeen Ranskaan, mutta ohjasi useimmiten Englannissa ja Yhdysvalloissa. Luovimmillaan Polanski oli englantilaisessa, Catherine Deneuven persoonan ympärille kudotussa piinadraama Inhossa (1966), Mia Farrowin näyttelemässä amerikkalaisessa Rosemaryn Painajaisessa (1968), johon ohjaaja latasi traagisia tuntoja Sharon Taten kuolemasta, ja tietenkin 1970-luvun modernissa salapoliisielokuvassa Chinatownissa. Viimeksi mainittu oli Polanskin viimeinen varsinainen amerikkalainen elokuva, mutta amerikkalaiset yhtiöt eivät suinkaan unohtaneet lahjakasta elokuvantekijää, vaan rahoitusta on löytynyt kautta vuosien.
Tosin Roman Polanskin uusin ohjaustyö, englantilaisaiheinen poliittinen jännitysmysteeri The Ghost Writer tehtiin saksalais-ranskaisella rahalla. Se on ikääntyneen Polanskin viime vuosien parhaita elokuvia, ei ehkä niin monikudoksinen kuin toisen maailmansodan juutalaisvainojen aikaan sijoittunut Pianisti (2002). Polanski osoittaa jälleen hallitsevansa taidokkaasti arvoituksellisen trillerin kerrontamuodon ja salakavalat tarinakuorrutukset. Niin kuin 1999 valmistuneessa, Johnny Deppin näyttelemässä, vanhojen kirjojen maailmaan sukeltavassa Yhdeksännessä portissa. Mutta jotain puuttuu - ehkä se nuoruuden töiden vahva persoonallisuus.
=====================================================================================================

Roman Polanski
 Roman Polanski syntyi Pariisissa 18.8. 1933. Hän oli kolmevuotias, kun puolalais-juutalainen perhe palasi Krakowaan. Romanin nuoruus oli kammottava. Hänen perheensä joutui keskitysleirille pojan ollessa vasta kahdeksanvuotias. Romanin äiti kuoli leirillä. Roman pääsi pakenemaan Krakowan ghetosta juuri ennen suurta puhdistusta.
Hän vaelteli Puolan maaseudulla ja sai turvan katoliselta perheeltä. Roman todisti myös saksalaisten sotilaiden sadistisia pelejä, jotka monen muun sodanaikaisen kokemuksen jälkeen jättivät lapseen vahvat jäljet. Noita kokemuksia Polanski purki epäsuorasti elokuvissaan, sillä sodan jälkeen hän opiskeli Puolan kuuluisassa elokuvakorkeakoulussa. Lodzin opintovuodet kestivät 1954-1959. Hän näytteli ensin puolalaisissa elokuvissa ja ohjasi muutamia lyhytfilmejä, joista surrealistinen Kaksi miestä ja kaappi (1958) on huomattava. Esikoiselokuvassaan Veitsi vedessä Polanski osoitti olevansa valmis ohjaaja, vähäeleisen ja pelkistteyn tyylin taitaja.
Chinatown on jotain sellaista täyteläistä epookkidraamaa, jota ei enää tule elokuvateattereihin. Roman Polanski ohjasi sen Paramount-yhtiön viimeisen kultakauden aikana. Kausi alkoi 1960-luvun puolivälissä ja päättyi 1970-luvun puolivälissä. Karkeasti ottaen: Kultatakauden muuan keskeinen tekijä oli tuottaja Robert Evans (s. 1930), joka tuli Paramountin tuotannon varajohtajaksi 1966. Yhtiön varajohtajaksi Evans nimitettiin 1969, ja Chinatownin valmistumisen aikoihin hän perusti oman yhtiön, jolla oli sopimus Paramountin kanssa.
Robert Evansin aikana tuotetuista tai hänen tuottamistaan elokuvista maineikkaita ovat Paljain jaloin puistossa, Parittomat kaverukset, Rosemaryn painajainen, Love Story, Kummisetä I ja Kummisetä II. Evansin kaikki elokuvat eivät suinkaan onnistuneet tai menestyneet, ja sellainen oli muun muassa Francis Ford Coppolan Cotton Club (1984). Evans poistui Hollywoodin näyttämöltä ja syöksyi myöhemmin henkilökohtaisiin ongelmiin (hämäräperäiset tuttavuudet, kokaini). Hän palasi 1990-luvun vaihteessa ja oli tuottamassa muun muassa Chinatownin jatko-osaa, Jack Nicholsonin ohjaamaa ovelaa rikostrilleriä The Two Jakes. Evans kirjoitti 1994 kirjan "The Kid Stays in the Picture", jossa henkilökohtaiset elämänvaiheet ovat vahvasti esillä.
Jouduimme käymään 1970-luvun ensimmäisellä puoliskolla usein lehdistönäytännöissä Olli Virtamon hyvässä huolenpidossa Paramountin Suomen konttorin koeteatterissa, joka sijaitsi Korkeavuorenkadulla. Coppolan Kummisedän näytös oli tietenkin paukku, mutta sykähdyttäviin elämyksiin kuului Roman Polanskin Chinatown. Se oli yllättävää Polanskia. Ja harva meistä tajusi, että vielä voidaan tehdä 1940-luvun klassisen perinteen pohjalta salapoliisielokuva, joka on puettu uuteen, moderniin ilmiasuun. Siis neo-noiria - kuten oli tapana sanoa.
=====================================================================================================
Chinatown sai ensi-iltansa Helsingissä 9.5. 1975 Gloriassa, tuossa punaisista penkeistä kuulussa Adams-Filmin Pikku-Robertinkadun isohkossa teatterissa, jota ei enää ole olemassa. Kirjoitin elokuvasta innostuneen arvion Suomen Sosiaalidemokraattiin, johon kulttuuripäälikkö Risto Hannula oli kehittänyt Filmivihjeet-palstan. Arvio saattoi olla pitkäkin, mutta se juoksi ylhäältä alas yhdellä palstalla. Valitettavasti silloin ei ollut tullut pidettyä leikekirjaa.
Chinatown tapahtuu kesällä 1937 helteisessä Los Angelesissa. J.J. Gittesin etsivätoimistoon ilmestyy kaunis nainen, joka ilmoittaa nimekseen Evelyn Mulwray. Hän palkkaa Gittesin varjostamaan petollista aviomiestään. Gittesin Evelynista nappaamat kuvat livahtavat lehtiin, ja nyt oikea rouva Mulwray saapuu etsivätoimistoon. Hän pyytää lopettamaan vakoilun.
Väärä Evelyn on pyrkinyt vahingoittamaan perhettä. Paljastuu, että Evelynin aviomies, yli-insinööri Mulwray on saanut vihiä kaupungin vesivarastojen yöllisistä juoksutuksista. Ne hyödyttävät taloudellisesti joitakin ja tuhoavat toiset. Korruptio ulottuu virkamieskuntaan.
Chinatownissa kaikki liittyy Los Angelesin vesivarastoihin, joilla pelataan likaista peliä. Robert Townen käsikirjoitus ladattiin täyteen salaperäisiä vihjeitä ja yllätyksiä. Roman Polanskin kerronta avaa ja sulkee näitä viitteitä. Selviää joka tapauksessa, että suurmaanomistaja Noah Cross (ohjaaja John Hustonin linjakas sivuosasuoritus) on likaisen pelin käynnistäjä. Mutta liittyykö yli-insinöörin vaimo Evelyn jollain tavalla pelikuvioon?
Uransa suuruuden kautta Chinatownin aikoihin elänyt Jack Nicholson tekee tasapainoisen yksityisetsivämuotokuvan. Vaikea sanoa, oliko veitsellä uhkailu käsikirjoituksessa vai keksikö ohjaaja Polanski esittää pikkumiestä, joka teloo Gittesin naaman. Elokuva muistetaan aina tuosta veitsikohtauksesta ja Jack Nicholsonin nenän päälle vedetystä isosta laastarista. Niin, ja tietenkin odotimme aina, milloin Polanski kuittaa elokuvansa nimen, milloin hän vie meidät Los Angelesin Chinatowniin, jossa J.J. Gittes on kohdannut ammattinsa surkeimmat kokemukset.
=====================================================================================================
Chinatown on neo-noirina kuin muistuma Hollywoodin kultakauden studiotyöskentelyn energiasta ja osaamisesta. Ajankuvan leima on elokuvassa rikas ja täyteläinen. Ja aurinkoiset ulkokuvat hellivät Etelä-Kalifornian ympäristöjä. Chinatown ei ole vain ohjaajan elokuva, sillä sen mestarillisuuden takuumiehiä ovat tuottaja Evansin, käsikirjoittaja Townen ja näyttelijä Nicholsonin lisäksi texasilainen mestarikuvaaja John A. Alonzo (s. 1934). Alonzon "hoksaava silmä" taikoi Los Angelesin ja sen ympäristöjen näkymät "elämään 1930-lukua".
Eikä pidä unohtaa Jerry Goldsmithin musiikkia, joka myötäilee tenhoavasti kuvakerrontaa. Eikä missään nimessä naisellista vastavoimaa, Arthur Pennin Bonnien ja Clyden ja Pienen suuren miehen Faye Dunawayta, joka oli näinä aikoina uransa huipulla.

Ei kommentteja: