keskiviikkona, helmikuuta 13, 2013

Kulttiyhteisön ansassa * * * *

Future Film















Paul T. Anderson (s. 1970) on valikoivalle ja fiksulle yleisölle elokuvia tekevä amerikklaisohjaaja, jonka 1990-luvun Boogie Nights ja Magnolia pureutuivat syvästi amerikkalaisen yhteiskunnan kipupisteisiin ja ongelmiin (porno, perheongelmat). Nyt Anderson on ohjannut kiinnostavan uuden elokuva The Master, joka itse asiassa sivuaa 1900-luvun alun kohutun L. L. M Hubbardin perustaman oudon scientologiayhteisön syntyä ja vastenmielistä toimintaa.
Loistava Philip Seymour Hoffman esittää kulttijohtaja Dodd Lancasteria, joka elää 1950-luvun Kaliforniassa. Hän uskottelee olevansa ydinfyysikko ja tohtori. Joaquin Phoenix on armeijasta palaava Freddie Quell, alkoholisti, väkivaltainen mies ja harhailija, joka lainaa Baudelairea ja liittyy Doddin yhteisöön. Hänestä tulee kulttijohtajan avustaja, joka alkaa epäillä, että Doddin toimintaa ohjaakin vaimo (Amy Adams).
Joitakin vuosikymmeniä sitten tapasin henkilön, joka oli harhautunut scientogian imuun. Kun hänen silmänsä avautuiva  naisesta tuli uhri, joka ei päässyt millään irti opin painosta tai saanut takaisin menettämiään rahoja. Siksi The Master sai ainakin minun katsannossa uutta syvyyttä, vaikka Anderson jättää scientologian teesit taka-alalle. Hyvä näin. Mutta Anderson näyttää,miten maailma on täynnä huijareita, joiden toiminnan takana ovat iso ego, synnynnäinen hurmausvietti, ahneus ja raha. Hoffmanin Dodd on uskomaton roolisuoritus.
The Master on hurja kuvaus ihmisistä, jotka janoavat valtaa ja julkisuutta (olenko väärässä, jos kirjoitan, että Tom Cruise yritti estää Pt. Andersonin elokuvan tuotannon). Että tällainen elokuva otetaan helsinkiläiseen teatteriohjelmistoon on mahdottoman positiivinen asia.

 
Ajankohtainen kommentti


Kauppalehti on tehnyt hyvän ja laajan henkilöhaastattelun Yle:n toimitusjohtajasta Lauri Kivisestä. Kivinen on laittanut Ylen palikat paikoilleen, joten kannattaa lukea (4.2. 2013), joskin vastaavanlaista haastattelua ei ole näkynyt muissa printtiviestimissä. En ryhdy lainaamaan Merina Salmisen tekemää haastattelua, mutta kaksi kiinnostavaa asiaa otan esille, jotka olivat uusia minullekin. Lauri Kivisen mielestä Sosiaalinen media on tabu suomalaisella viestintäalalla. "Ovathan kaveriverkostot kivoja, juttuja, itsekin käytän niitä, mutta ei pidä ummistaa silmiään. Ne eivät luo sisältöä, niiden ei tarvitse lähettää toimittajaa palopaikalle. Ne vain linkkaavat."
Ja vielä, tärkein pointti: "Valistunut arvaus on, että toistasataa miljoonaa euroa ohjaantui viime vuonna Suomesta amerikkalaisille verkkoyhtöille. Lähinna Googlelle ja Facebookille. Ilkka-yhtymän liikevaihto on 50 miljoonaa. Se olisi siis kaksi Ilkkaa." Kivisen mukaan raha on pois suomalalaisilta lehditä - suomalaisesta sisällöntuotannosta. Se on paljon suurempi uhka tälle allalle kuin ristiriita, joka nähdään Ylen ja kaupallisten medioiden välillä. Tänne tulee globaaleja pelureita, joka haluavat meidän eurot."
Lauri Kivinen muisttaa, että paluuta entiseen ei ole. "Ei me voida olla protetkniostisia, mutta siinä on selvä yhteys. Mainos, jonka paikallinen parturiyrittäjä Facebookiin laittaa, on suomalaiselta medialta pois."

P.S. Yle uudisti Tv-uutisten menon ja studion. Ei hullumpi lopputulos ainakaan värien ja rentouden puolesta. Mutta maksoiko kaikki 600 000 euroa? Huh, huh.


Ei kommentteja: