tiistaina, marraskuuta 04, 2014

Luokkakokous ruotsalaisittain - Anna Odellin elokuva on sietämätön * *
















Tuskin olen inhonnut tänä vuonna montakaan uutta elokuvaa samalla tavalla kuin ruotsalaista Luokkajuhlaa. Ohjaaja Anna Odell on minusta virittänyt elokuvansa väärälle sointuvärille. Hän syyttää, mutta ei analysoi. Ja on vaikea sanoa, onko elokuva fiktiota vai täyttä faktaa.
Luokkajuhlassa saman koulun entiset oppilaat kokoontuvat juhlahetkeen 20 vuotta myöhemmin. On tarkoitus syödä ja juoda, muistella samalla menneitä. On tarkoitus katsoa, miten entisten luokkatoverien habitus on muuttunut – niin ja mitä kenestäkin on tullut. Juhla alkaa kivasti, mutta sitten muuan nainen nousee ylös. Häntä ei ole kutsuttu luokkakokoukseen, mutta hän anastaa heti tilan muilta. Hän on ohjaaja Anna Odell. Vai onko?
Luokkajuhlassa tuo kutsumaton nainen aloittaa puheenvuorojen sarjan. Hän syyttää muita kokouksen osanottajia kaikesta mahdollisesta. Etenkin miehiä. Hän väittää tulleensa aikanaan koulukiusatuksi. Nyt sitten kiusaajat saavat kuulla kunniansa – tai siis heidät paljastetaan ja työnnetään kuvaannollisesti alimpaan helvettiin.
Täytyy sanoa, että Anna Odellin puheenvuorot ovat piinaavia. Vaikea sanoa, ovatko piinan kohteet todella entisiä luokkatovereita. Ruotsalaisten kriitikkojen mukaan heitä esittävät näyttelijät. Tässä on elokuvan dilemma: Miksi kokoukseen ei oltu kutsuttu entisiä luokkatovereita, jos ohjaaja Anna Odell on todella ollut kiusauksen kohde kaksikymmentä vuotta aikaisemmin? Vai onko Anna Odell ollut edes tuon luokkakokouksen oppilaiden joukossa?
=====================================================================================================
Luokkajuhla on ärsyttävä elokuva siinä mielessä, että katsojan vaikea tajuta fiktion ja faktan rajoja.Toisaalta ohjaaja syö ideansa liian aikaisin. Olisiko ollut parempi, että kuokkavieraan syyttely olisi jätetty loppupuolelle. Niin kuin tanskalaisen Thomas Winterbergin hienossa elokuvassa Juhlat (1988). Se on kuulemma toiminut Anna Odellin inspiraationa.
Anna Odellin Luokkajuhla syö kahtia sosiaalisia konflikteja rikkovat ainekset liian aikaisin. Syytösten vyöry ja koulukiusaamisen paranoia olisi vaatinut keskittämistä ja puhetulvan karsimista. Tärkeä sanoma vesittyy syyttelyn loputtomassa tuoksinassa.
(Ensi-ilta 7.11. 2014)

Ajankohtainen kommentti

Paavo Westerberg on nuoren polven lahjakkaita kirjoittajia ja ohjaajia. Hänen panoksensa Aku Louhimiehen elokuvissa oli huomatta 2000-luvulla. Westerberg kirjoitti Pahan maan (2005) ja yhdessä näyttelijä Mikko Koukin kanssa Valkoisen kaupungin (2006) käsikirjoituksen. Tuo Louhimiehen elokuva pohjautui Westerbergin kirjoittamaan Irtiottoja -tv-sarjaan, erityisesti sen henkilöhahmoon taksimies Veli-Mattiin.
Nykyisin Paavo Westerberg on omistautunut teatterille. Hänen tulkintansa Anton Tshehovin Vanja-enosta (1897) sai allekirjoittaneen katsomaan esityksen Kansallisteatteriin. Näytelmä on Paavo Westerbergin debyyttiohjaus teatterin suurella näyttämöllä. Aikaisemmin hän on ohjannut Arthur Millerin ja Henrik Ibsenin näytelmiä. Westerbergin omista kirjoittamista ja ohjaamista esityksistä huomattavia olivat Kotiin ennen pimeää (2006) ja He eivät asu enää täällä (2012).
Vanja-Eno oli järisyttävä elämys, monikerroksinen kertomus meistä vajavaisista ihmisistä. Paavo Westerbergin uusi suomennus – yhdessä Eva Buchwaldin kanssa - kurkisti 1800-luvun lopun Venäjältä tänne nykyaikaan. Westerbergin ohjaus oli loistokasta. Samoin Markus Tsokkisen lavastusrakennelmat, niin muodoin Sanna Salmenkallion äänisuunnittelu ja musiikki. Näyttelijäryhmä Kristo Salmisesta Emmi Parviaiseen, Krista Kososeen, Heikki Nousiaiseen, Seppo Pääkköseen, Terhi Panulaan, Eero Ahoon ja Seela Sellaan oli hioitunut väkeväksi ja toimivaksi kokonaisuudeksi.
Entä teemat? Näytelmä ei ole vain kurkistus ihmisiin, joiden elämä meni hukkaan. Se muistuttaa meitä faktasta, että ihminen ei sitten millään opi edellisten sukupolvien virheistä. Näytelmässä ihmisen raadollisuus ja tuo vajavaisuus paljastuu mahdollisimman avoimena.
Esitys viittaa ilmastonmuutokseen, jos vain haluaa nähdä yhteydet. Metsä on tärkeässä osassa tshehovilaisen maalaistalon takana. Anton Tshehov (1860-1904) ennusti kauaskantoisesti, että maailmallemme käy huonosti, jos metsät kaadetaan ja ekologinen tasapaino järkkyy.
Nerokas keksintö oli laskea eräässä kohtauksessa vettä solkenaan näyttämön yläosasta. Eikö se juuri symbolisoi jäätiköiden sulamista? Esitys on todella ajankohtainen, jopa siksi kun pari päivää sitten ilmestyi IPCC:n lopullinen, rankka raportti ilmastonmuutoksen järkyttävästä kehityksestä.
=====================================================================================================
Paavo Westerbergin ohjauksessa korostuu tietenkin kysymys arvokkaan ihmiselämän mahdollisuudesta. Sitähän Anton Tshehov pohti niin näytelmissään kuin novelleissaan. Esityksen loppupuolella Westerberg muistuttaa meidän ihmisten tarvitsevan myös armoa ja anteeksiantoa. Se kirkastuu toisten ihmisten huomioon ottamisessa, kuin kurkistuksena omasta kohti toista. Siksi esityksen lopussa henkilöt ikään kuin jähmettyvät odottamaan pelastusta, ehkä myös muutosta.

Ei kommentteja: