tiistaina, kesäkuuta 10, 2014

Tom Cruise on täällä taas tänään * *
















Amerikkalainen kassamagneetti Tom Cruise jatkaa actionlinjalla. Se vauhditttui 1990-luvulla Mission Imbossible -sarjan avauksessa. Jatkoa on tullut tasaiseen tahtiin. Niissä ei ollut mitään uutta tai säväyttävää. Ne olivat actionpurkkaa, joka oli saatu aikaan uudella teknologialla. No, joku saattoi jännittää, miten kultapoika, Scientologia-Cruise (tai hänen stunttinsa) selviää mitä mahdottomimmista vaaratilanteista.
Tom Cruisen uusin actionräpellys on nimeltään Edge of Tomorrow. Ohjaaja on Doug Liman. Naisnäyttelijä on Emily Blunt. Lajityypiltään uusi Cruise on tieteis-actionelokuva. Tällä lajityypillä voidaan perustella jollakin tavalla elokuvan kaikki epäuskottavat käänteet. Cruise on huomispäivän pr-majuri Cage, joka johdatetaan jatkuvasti kuoleman vaaraan. Taitaa Cage kuollakin päivä päivän jälkeen. Ja herätä taas henkiin. Cruisesta leivotaan uutta Kristusta. Ensimmäisen tunnin aikana toistetaan samoja kohtauksia, joissa sotilaan rankkoja tehtäviä väistelevä Cage tupsahtaa eloon ilmeisen kovasta painajaisesta.
Kun Edge of Tomorrowin pintaa hiukan raaputtaa paljastuu tarinan taustalta H.G. Wellsin ”Maailmojen sota”, tuo tieteiselokuvissa usein käytetty scifitarina. Tosin ohjaaja Doug Liman on väittänyt, että hänen elokuvansa pohjautuu japanilaiseen tieteistarinaan. Jälleen kerran Hollywood korostaa yksilön urheutta: sotaponnisteluja vastustellut Cage johdatetaan asemaan, jossa hänen on pakko pelastaa ihmiskunta. Sillä kaikenlaiset limaskahärvelit ovat jo tuhonneet osan Eurooppaa kuin vaaralliset virukset.
En tiedä, mutta sotaisuus alkaa näyttää liian suurta roolia nykyisissä amerikkalaisissa mega-actionelokuvissa. Cruise-elokuvassa asetetaan kysymys: Kuka olet? Vastaus kuuluu: Olen sotilas. Mikä on tehtäväsi. Vastaus kuuluu: Se on tappaa. Edge of Tomorrow tyydyttää varmasti sotakiihkoilijoita, mutta minua sen kokonaisilme ärsyttää. Väkivalta on kouriintuntuvaa.
Elokuvan muukalaisvihakin suututtaa, mutta ilmeisesti se on tämän päivän sanoma, joka Euroopassakin huomattiin EU-vaaleissa. Doug Limanin elokuvassa pessimismi, maailman tuho on vahvasti läsnä. Onko nyt niin, että vain pahuuden ja tuhon kuvastot myyvät? Joku lukija nauraa, jos kysyn: Milloin Hollywood tuottaa elokuvan, jossa sotilaan tehtäväksi motivoidaan rauhan turvaaminen?
Sinänsä on sääli, että Tom Cruisella ei ole enää käyttöä kuin näissä toisiaan toistavissa scifiactioneissa (muista Steven Spielbergin Maailmojen sota). Palkkapussi paisuu. Ei muuta. Ei uusiutumista. Cruise on roolisaan niin huono, että hävettää istua katsomossa, jonne oli kerääntynyt paljon nuoria naisia idoliaan seuraamaan. Siitä on kohta viisitoista vuotta, kun näin Tom Cruisen todella erinomaisessa elokuvassa. Se oli Stanley Kubrickin jäähyväistyö Eyes Wide Shut.

Ajankohtainen kommentti

Ylen kesäohjelmisto vaikuttaa jälleen uusintapainotteiselta. Yle Teeman ohjelmilla on selvä uusintakortin maku. On ryhdytty välittämään kesän pop-festivaalien konsertteja. Koko kesän jatkuu dokumentti metallimusiikin kehityksestä. Myös sarjoja uusitaan Alcantrarasta Donna Leoniin ja Isä Matteoon. Nyt olisi tärkeä uudistaa sunnuntain Kino-klassikko, jonka taso on heikentynyt. Ehkä amerikkalaispitoisten klassikkojen seuraan voisi tuoda elokuvia Italiasta, Ranskasta, Englannista ja Tshekkoslovakiasta. Ylen taloustilanne estänee valitsijoita toimivasta rohkeasti.
Yle Teeman kesäohjelmista kiinnostavia ovat sarja elokuvan siirtymisestä digiaikaan ja ohjelma Stanley Kubrickin Kellopeliappelsiinista, tuosta 1970-luvun monipuolisesta nuorten rikoksentekijöiden toimista ja yhteiskunnan kasvatusmenetelmistä. Juhannusyön hömppänä näytetään seitsemän tunnin kattaus 1960-luvun vaihteen kotimaisista iskelmäelokuvista. Kesäkuun lopulla Teemalla vieitään Pride-viikkoa, joka huipentuu dokumenttiin espanjalaisesta ohjaajasuuruudesta Pedro Almodovarista, aikaimme ehkä parhaasta naiskuvaajasta.
===================================================================================================
Yle TV1 näyttää täyttävän ohjelmapaikkoja luonto-ohjelmilla, puutarhatarjonnalla ja ruokaohjelmilla. Ei ole enää helppoa huomata, mikä niistä on uusinta. Ylen ajankohtaisohjelmista osa on laitettu kesälomalle. Onneksi A-studio jatkaa kesälläkin. Päivällä televisiovastaanottimen avaava kauhistuu luokatonta vanhojen kotimaisten elokuvien tarjontaa. Eikö voitaisi palkata joku elokuvanharrastaja valitsemaan kunnon elokuvia.
Nykyinen kotimaisen tv-tekemisen hiipuva taso näyttäytyy Elävän arkiston
valinnoissa. Ajatelkaa, että 1980-luvun alussa voitiin tehdä monipuolinen ohjelma rauhan junasta ja rauhan aatteesta. Nykyisin tuollaista ohjelmaa ei enää voi kuvitella, sillä puhuminen rauhasta ei ole enää ajankohtaista.

Ei kommentteja: