keskiviikkona, marraskuuta 20, 2013

Ridley Scott huumebisneksen todellisuudessa * * * *

(c)2013 Twentieth Century Fox

















The Counselor on vakuuttava näyttö ohjaaja Ridley Scottilta. Se pureutuu huumebisnekseen, mutta nyt etualalla ovat ”valkokaulus” -liikemiehet, jotka elävät elämääsä juomineen, hienoine esineineen, timantteineen, autoineen ja nuorine naisineen. On niin kiva viettää sitä luksuselämää ja vältellä työn tekoa.
Elokuvan päähenkilö on Michael Fasbenderin esittämä asianaja, joka joutuu rikolliselle tielle maksaakseen rakastettunsa (Penélope Cruz) kalliit tarpeet. Hänen kaverinsa on Javier Bardemin upean moniulotteisesti tulkitsema huumerikollinen, joka uskoo seksikkääseen naiseensa (Cameron Diaz). Mutta usko ei ole tiedon väärti, sillä petos vaanii nurkan takna. Elokuvan viides päähenkilö on huumebisneksessä kaiken nähnyt rikollinen (Brad Pitt), joka näyttäisi olevan – ainakin omasta mielestään - muita viisaampi.
Brittiohjaaja Ridley Scott hätkähdytti elokuvayleisöä vuonna 1979 hienolla scifiseikkailulla Alien -kahdeksas matkustaja. Elokuva palautui mieleen Yle Teeman sarjassa Bergmanin videot, sillä edesmennyt ruotsalainen maestro oli sisällyttänyt Farön saaren asuntoonsa Scottin elokuvan. Nyt Ridley Scott melkeinpä yllättää meidät uudella ohjaustyöllään The Counselorilla. Elokuva on Ridley Scottin ja käsikirjoittaja Cormac McCarthyn hieno yhteistyö. Niin, ja osatuottajana on toiminut Scottin-veljesten 1996 perustama Scott Free -yhtiö.
Ridley Scott (s. 1937) on elokuvaohjaajana jo veteraani. Kahdeksan vuotta sitten häneltä nähtiin historiallinen seikkailu Kingdom of Heaven – taivas maan päällä. En ollut sen mielekkyydestä kovin vakuuttunut, en myöskään sellaisista ohjaustöistä kuin Sotilas Jane (1997) ja Hannibal (2001). Brittiohjaajan aikaisemmista amerikkalaisista töistä arvostan hämmästyttävää tieteiselokuvaa Blade Runneria (1982) ja naisenergiaa pursuavaa Thelma & Louisea (1991), jossa muuten Brad Pitt murtautui kuin yhdessä yössä ”tähtiin”. Ridley loi ja tuotti edesmenneen veljensä Tonyn kanssa hyvän lakiasiainsarjan Good Wifen, jonka Nelonen näytti parisen vuotta sitten.
================================================================================================
(c)2013 Twentieth Century Fox
The Counselor näyttää moniulotteisesti, mitä huumetodellisuudessa tapahtuu. Romantikoksi esittäytyvä asianajaja sotkeutuu bisnekseen, jota käydään USA:n ja Meksikon rajalla. Asianajaja saa huomata karveaasti, minkä hinnan luksuselämän tavoittelusta joutuu maksamaaan, jos rahavarat on hankittu laittomin keinoin. Ridley Scott paljastaa asian, joka ei ole uusi: raha ja väkivalta kietoutuvat usein toisiinsa, eikä paluuta ole. Niin, ja aina joku pettää.
Elokuvan käsikirjoitus on todella erinomainen. Dialogijaksot toimivat ja sisältävät ajattelemisen aihetta tuomia ”viisauksia”. Toimintaa on saatu mukaan riittävästi, ja ampumiset ja väkivalta ovat motivoituja. Jokainen lehtiä lukeva on huomannut, miten meksikolaiset huumeringit selvittävät aika ajoin välejään – ja ruumiita syntuu roppa kaupalla. Verrattuna ohjelmistossa olevaan Luc Bessonin täysin käsittämättömään ampumisrulettielokuvaan Mafiaperheeseen Ridley Scottin elokuva on dramaatttinen tarina, joka on täyttä tätä päivää. Loppupuolella vilahtaa ajatus: Onko maailma menossa kohti tuhoa.
Ridley Scott on kiinnittänyt aina huomion visuaaliseen ylöspanoon. Nytkin hän on saanut isoa apua kuvaaja Dariusz Wolskilta, joka on luonut auringonvalon vivahteiden avulla The Counselorin kuvallisesti huikean maailman.
Niin, ja että totuus ei unohtuisi: Ei ole uutinen, että Javier Bardem näyttelee rautaisesti (katsokaa hänen hiuksiaan), mutta The Counselor osoittaa mahdollisille epäilijöille, että vuosien mittaan kypsynyt Bard Pitt on huimassa vedossa (katsokaa hänen tapaansa vaihtaa vaatetusta ja olemusta).

Ajankohtainen kommentti

Matti Ijäs (s. 1950) näytti jälleen ohjaajan taitonsa. Viiime keväänä teattereihin tuli Lapissa tapahtuva raikas ja railakas kokoillanelokuva Kaikella rakkaudella , jossa kannettiin penkkiä. Viime sunnuntaina Yle-TV1:n Kotikatsomossa nähtiin Ijäksen uusi tv-elokuva Puolin ja toisin. Mikä vinksahtanutta huumoria sisältävä, puhutteleva ja todellisuushakuisuutta pursuava tv-elokuva, jossa näyteltiin hyvin. Matti Ijäksen pitkä tv-elokuvien tuotanto sai jälleen uuden bonuksen listaansa. Läpimurtohan oli vuonna 1995 valmistunut Painija.

P.S. Yle Aamu-tv:n tyttö ryttäsi Jari Halosen suurtyön Kalavela – uusi aika. Samoin teki HS-NYT- lehden arvostelija. Minä sain viestejä, joissa puhuttiin Halosesta ikävästi ”sen Jouko Turkan oppilaana”. Alankin tajuta, mistä ryttäyksissä on kysymys. Turkkaa vihataan vieläkin, vaikka hän ei ole ollut vuosiin tulessa. Halosta vihataan, koska hän on rehellinen ja suorapuheinen. Onko nyt, niin että Kalevala – uusi aika elokuvaa ei kyetä ottamaan vastaan kuvallisesti komeana ja sisällöllisesti erittäin ajankohtaisena elokuvana, joka luo samalla uutta näkökulmaa kansamme mytologiaan. Onko niin, että moni ei tajua, mitä vaaran aikoja eletään ja missä käännekohdassa ihmiskunta on? Juuri näitä kysymyksiä Jari Halosen elokuva pohtii upeiden kuvien ja näyttelijöiden voimin.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...


Kuka on tuo Aamu-tv:n tyttö ja miten vanha hän on?