Finnkino Oy |
Magic
in The Moonlight
on
Woody
Allenin (s. 1935) erikoislaatuinen uusi ohjaustyö. Nyt ei liikuta
Manhattanilla tai nykyajan eurooppalaisissa suurkaupungeissa (Vicky
Cristina Barcelona, Midnight in Paris, To Rome With Love). Woody on
sijoittanut elokuvansa 1920-luvun Etelä-Ranskaan.
Woody
kertoo englantilaismiehestä, joka matkustaa eteläranskalaiseen
paikkaan. Hänellä on tehtävä: pettääkö joku ystävää. Woody
kiepauttaa romanttisen komedian tarinan ympäri, sillä
englantilaismies saattaa joutua itse uhriksi. Rakkauden paloakin on
ilmassa. Taitava Colin Firth näyttelee Woody Allenin ohjauksessa.
Naisista erottuvat Emma Stone ja Marcia Gay Harden.
Magic
in The Moonlight esittelee komeasti eteläranskalaiset
ympäristöt. Kartanoissakin on aikomus käydä. Rivieralaiset
rantabulevardit elävät. Woody näyttäää myös aikakauden
urheilulajeja. Jazzin ystävänä ja muusikkonakin tunnettu Woody
avaa oven jazzkapakkaan.
Voi
tietysti ajatella, että hirmuisella vauhdilla nykyisin elokuvia
ohjaava Allen on kulkenut kauas tutusta manhattanilaisesta
kaupunkiympäristöstä. Ehkä liiankin kauas, mutta sille ei voi
mitään, että ohjaaja toimii luontevasti 1920-lukua merkkaavassa
rivieralaisessa maailmassa. Ylellisyyttäkin tuodaan mukaan, ja
tietenkin ajankohdan pukumuoti on edustavasti esillä. Hetkinen:
Poikkesihan Alfred Hitchcock tutuista amerikkalaisesta ympäristöistä
ohjaamalla 1950-luvun puolivälissä Varkaitten paratiisin
Etelä-Ranskan Rivieralla.
Silti
tulee ikävä Woody Allenin suuria newyorkilaisia elokuvia – kuten
Annie Hall, Manhattan, Hannah ja sisaret, Broadway Danny Rose,
Rikoksia ja rikkomuksia, Manhattanin murhamysteeri.
Ajankohtainen
kommentti
Mikael
Pentikäisen ollessa HS:n vastaava päätoimittaja mediatalot
kritisoivat Ylen tapaa laajentua joka puolelle. Kaupallisen median
elinehtoja kavennettiin, etenkin Ylen jatkuvasti kasvaneella
nettipalvelulla. Nyt mobiilikin on kova sana digitaalisessa
viestinnässä.
Pentikäisen jälkeen
kaupalliset mediat ovat uudistaneet strategiaansa. Nyt ei vain
julkaista printtilehtiä ja syötetä uutisia nettiin ja mobiiliin,
vaan esimerkiksi HS on ryhtynyt julkaisemaan iltapäiväpainosta
digitaalisesti.
Digitaalinen vallankumous
mahdollisti myös sanomalehtien uuden palvelutoiminnan: Nyt ollaan
”televisiossa”. Siis Yle on jätetty rauhaan, koska julkisen
palvelun toimijalle ei voi enää mitään, kun sen toimeentulo
napsitaan veronmaksajien kukkarosta.
Mediatalot ovat ryhtyneet
rakentamaan omaa tv-tuotantoa. HS ja IS Sanomista lähettävät
suurta yleisöä kiinnostavia tv-lähetyksiä. Uusin jippo on HS:n
HS.fi -tv-palvelu, jossa alkoi suoraohjelma Nokikkain. Siinä
kirjailija kohtaa uuden romaaninsa kriitikon, joka on juuri
julkaissut päivälehdessä arvostelun. Ensimmäisessä tv-ohjelmassa
Jari Tervo ja kriitikko Juhani Karila keskustelivat
rovaniemeläissyntyisen kirjailijan uudesta romaanista ”Revontulen
tie”. Kritiikissä Karila totesi ytimekkäästi: ”Revontulen
tiessä” Tervo vain täyttää jo keksimäänsä maailmaa yhä
uusilla seikkailuilla. Sanavalmis Tervo, joka pamahtin jälleen Ylen
TV1:n ruutuun Uutisvuodossa, on tietenkin ainakin suurta
yleisöä kiinnostava keskustelija.
Nokikkain-sarjan
jatkuessa HS-Tv:ssä voi vain todeta, että Yle häviää ainakin
tämä kriitikkokirjailija -pelin. Ylen Tv:ssä ei enää tehdä
kirjaillisuusohjelmia. Ne on piilotettu Yle-radioon. Anteeksi. Ylen
aamu-tv:ssä on sentään pyörinyt Novakin ja Puttosen kirjailijahaastattelu-ohjelma.
P.S. Olen kritisoinut Yle
TV1:n arkipäivien kotimaisten elokuvien uusintoja. Ne alkavat
yleensä keskipäivän jälkeen. Viime viikon katseluhaarukkaan
napsahti oikea helmi, Matti Kassilan Tulipunainen kyyhkynen,
jota olen pitänyt tämän 1950-luvun ohjaajamestarin parhaimpii
kuuluvana Elokuu, Sinisen viikon ja Hilman päivien ohella.
Tauno Palon loistokkaasti näyttelemä mystinen trilleri vakuutti
edelleen sisätilojen taitavalla ohjauksella, mutta ennen kaikkea
eksteriööreillä. Vuoden 1960 Helsinki eli kuvissa, niin
Uimasatadionilta Työmiehenkadulle kuin moniin muihin paikkoihin.
1 kommentti:
Tuo kuva, joka liittyy tässä esillä olevaan elokuvaan, kertoo jo paljon ja synnyttää halun nähdä koko filmi.
Lähetä kommentti