- Suomen ylivoimaisesti kiinnostavin elokuvafestivaali alkaa torstaina. Festivaalin nimi on ”Rakkautta ja anarkiaa”. Festivaalin taiteellinen johtaja Pekka Lanerva toteaa, että elokuva elää voimalla. Eli: ”Jenkkistudioiden liukuhihnalla suoltamat 3D-pelleilyt voi pyyhkäistä huoletta sivuun ja keskittyä olennaiseen”.
Kun R&A- festivaalin
ohjelmavihkoa selaa joutuu ihmettelemään: Mistä nämä elokuvat on
löydetty. Näyttää siltä, että elokuvakulttuuri ei suinkaan ole
kuollut globaalisti – eikä vielä Suomessa. Loppukesä ja
alkusyksy on osoittanut, miten elouvateatteriohjelmistoon putkahtaa
jatkuvasti hienoja, jopa mestarillisia uusia elokuvia. Elokuvataide
ei ole kuollut, vaikka tämä 3D-pelleily täyttääkin isot
elokuvasalit.
R&A-festivaalin
ohjelmisto jakautuu jälleen helposti omaksuttaviin teemoihin. Niitä
ovat Kotimainen gaala, Skandinaavit, R&A-gaala, Mestareiden
gaala, Asian Cuts, Rakkaudesta, Mustat enkelit, Haute Cuisine, Just
Kids ja Perheestä. Heti täytyy todeta, että R&A tuo
Helsinkiin legandaarisen surrealistin, 85-vuotiaan Alejandro
Jodorowskyn uusiman elokuvan Elämän tanssi. Se on
veteraaniohjaan muistelmateos.
Uusia kotimaisia elokuvia
edustaa J-P Valkeapään He ovat paenneet. Musiikin ystäviä
hemmotellaan Damien Chazellen uutuudella Whiplash, jossa
keskiössä on kuuluisuutta tavoitteleva jazz-rumpali. Samalla
tavalla musiikki on pääosassa Jane Pollardin elokuvassa 20,000
Days on Earth. Se on Nick Caven ”elämäkerta”. Joka ei
Caven musiikkia tunne saattaa muistaa muusikon hämärästi Wim
Wendersin 1980-luvun loppupuolen mestariteoksesta Berliinin
taivaan alla. Cave-elämäkerta ei ole elokuvan katsoneiden
mukaan tavanomainen, vaan rikkaasti faktaa ja fiktiota sekoittava
mystinen palapeli. Ja huomioidaan vielä indiepopin Stuart
Murdochin esikoiselokuva God Help the Girl.
Kaikkia R&A-festivaalin
elokuvia ei voi tässä esitellä, mutta otan vielä esimerkiksi
kuuluisista, Julie Delpyn ja Ethan Hawken näyttelmistä
”Rakkaus
silloin silloin”-elokuvista
tutun amerikkalaisohjaajan Richard Linklaterin. Häneltä esitetään
festivaaleilla uutuus Boyhood. Elokuvan nähneet pitävät
elokuvaa häikäisevänä kuvaus muistosta, joka liittyy aikaan ja
nuoruuteen. Linklaterin luottonäyttelijä Ethan Hawke on jälleen
mukana.
Ajankohtainen
kommentti
Kirjoitin Pekka
Lehdon hienosta Palsa-elokuvasta viime syksyn R&A
-filmifestivaalin yhteydessä. Kerrataan vähän asioita elokuvasta,
joka tuli vihdoin – 12.9. - teattereihin Helsingissä. Palsa
on jännittävästi kehittyvä selvitys pohjoisuomalaisesta
taiteilijasta.
Palsa-elokuvan
tuotantoprosessi on ollut vaikea, jos en väärin muista, niin
ohjaaja valmisteli sitä kymmenen vuoden ajan. Pitkään Lehto on
kyllä sinnitellyt elokuvaohjaajana, joka ei ole tyytynyt
tavanomaisiin tarinoihin. Hän on liikkunut viime vuodet dokumentin
ja fiktion rajoilla. Palsa on joka tapauksessa hieno
suoritus, hiukan surrealistisesti etenevä selvitys
kuvataiteilijasta, joka ei saanut laajempaa ymmärrystä
elinaikanaan. Hänen maalauksiaan pidettiin jopa pornografisina.
Lehto onnistui tekemään Palsan näköisen elokuvan.
Kalervo Palsa syntyi
vuonna 1947 Kittilässä ja kuoli 1987 samassa kunnassa. Aikanaan
häntä luonnehdittiin muun muassa nimellä ”Markiisi de Palsa”.
Taide on kuitenkin se pääasia. Palsaa pidettiin ”fantastisena
realistina”, jonka ”käsiala” kiemurteli kankaalla sinne ja
tänne. Ei liene ihme, että sukupuolisuus oli muuan Palsan taiteen
päätekijöitä.
=====================================================================================================
Pekka Lehto on
käyttänyt elokuvastaan nimeä Kalervo Palsa ja kuriton käsi.
Janne Renikainen esittää Kalervo Palsaa. Suoritus on muuan
Reinikaisen parhaimpia. Muistamme hänet esimerkiksi muusikko Raul
”Baddingin” Somerjoen henkilökuvasta ja viimeksi hienosta
näyttelijätyöstä Arto Halosen urheiluaiheisessa Isänmaallisessa
miehessä.
Palsa-elokuvassa
Janne Reinikainen luonnostelee rohkeasti hylätyn kuvataiteilijan
henkilökuvan. Kalervo Palsan taiteilijakuvaan merkittiin epiteetit
primitivisti ja naivisti. Pekka Lehto on löytänyt oivan tavan tuoda
myös Palsan teoksia esille. Tässä ratkaisussa viivähtää
viittaus espanjalaisen Carlos Sauran tanssielokuviin. Lehto on
oivaltanut ”rakentaa uudelleen” Palsan ”Getsemanian”, eli nuo
pienessä vajassa maalatut hätkähdyttävät, jopa väkivaltaiset
kuvat. Musta ironia hallitsi Palsan taidetta.
Palsa -elokuva on
kunniainhimoien näkemys taiteilijasta, jonka uutta tulemista, uutta
arvostamista Kristian Smeds yrittää tuoda esille
”Palsa”-näytelmässä Kansallisen näyttämöllä.
Elokuvallisesti Pekka Lehdon ohjaustyö on hiukan sirpaleinen ja
hajanainen. Keskittämistä ja tiivistämistä olisi tarvittu, mutta
ymmärrän ohjaajan valtavan kiinnostuksen ja innostuksen aiheesta,
joten silloin on vaikea mennä leikkaamaan pois kohtauksia tai
materiaalia, johon on rakastunut pitkän työprosessin aikana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti