Cinemanse Oy |
Se oli 1990-luvun
alun Pont-Neufin rakastavaiset, Leos Caraxin omaperäinen
elokuva tunnetun pariisilaissillan yhteiskunnan ulkopuolella elävistä
ihmisistä, joista yhtä näytteli Juliette Binoche. (Niin, ja
muistetaan vielä 1980-luvun lopun Milan Kundera elokuva Olemisen
sietämätön keveys). Sitten uusi kolahdus tapahtui vuonna 1994
puolalaisen Krzysztof Kieslowskin väritrilogian ensimmäisessä
osassa Sinisessä, jossa Binoche loisti itseään ja
muistojaan etsivänä naisena.
Juliette Binochen
elokuvanäyttelijän ura on ollut yhtä juhlaa parin vuosikymmenen
ajan. Onpa Binoche luovuttanut luovuuttaan tuotantopuolellekin, pari
vuotta sitten iranilaisen Abbas Kiarostamin eurooppalaiseen elokuvaan
Iltapäivä Toscanassa.
Binoche näytteli
elokuvassa, mutta hänen kerrotaan ”tuoneen” iranilaismestarin
Italiaan.
Nyt ihailemme Juliette
Binochea ranskalaisen Olivier Assayn (Kesähetket) uudesssa
elokuvassa Cloud of Sils Maria. Assayn ensimmäinen
englanninkielinen elokuva läpivalaisee älykkäästi ja suorasti,
mutta myös tunteella ja osittain improvisoiden ikääntyvän
näyttelijän uraa, menneisyyden liikahduksia ja nykyisyyden
silmänräpäyksiä.
=====================================================================================================
Juliette Binoche
on näyttelijä Maria Enders, joka matkustaa nuoren assistenttinsa
(Kristen Stewart) kanssa Zurichiin ottamaan vastaan palkinnon
näytelmäkirjailija Wilhemin puolesta. Wilhelm on poissa, mutta
palkinto viittaa parinkymmenen vuoden takaiseen elokuvaan, josta tuli
Maria Endersin läpimurto. Maria tapaa sveitsiläisessä
alppiympäristössä Wilhelmin vaimon Rosan, jota esittää Angela
Winkler. Muistamme hänet Volker Schlöndorffin 1970-luvun
sakalaisesta elokuvasta Katharina Blumin menetetty maine.
Clouds of Sils Maria
kiertyy moni-ilmeisesti elokuvan, teatterin ja näyttelijätaiteen
sisäisiin henkäyksiin. Zurichissä Maria Endersille tarjotaan
roolia lontoolaiseen teatteriesitykseen. Kiehtovasti näytelmä on
sama menestyskappale, jossa Maria Enders oli mukana vuosia
aikaisemmin. Hän oli silloin nuoren Sigridin roolissa, mutta nyt hän
esittäisi halveksittua vanhaa Helenaa. Sigridin osaan kaavaillaan
nuorta Hollywoodtähteä Jo-Ann Ellisiä (Chloe Grace Moretz). Maria
Enders epäilee, koska Ellis on esiintynyt 3D-tieteisfilmeissä, ja
tähden yksityiselämää ja tempauksia repostellaan netissä.
=====================================================================================================
Olivier Assay ei
tutki elokuvassaan vain ikääntyvän näyttelijän mahdollisuuksia
kovenemassa esittävän taiteen maailmassa, joka kaupallistuu koko
ajan, vaan hän valaisee ennen kaikkea eri sukupolvien välisiä
eroja. Kristen Stewartin nasevasti esittämä assistentti Valentine
on Maria Endersin vertauskohde, mutta myös nuoren polven ääni.
Itse asiassa Jo-Ann Ellis nähdään vain muutamassa kohtauksessa,
sillä Maria Enders harjoittelee näytelmää Valentinen kanssa.
Kiinnostavasti tekstiä näytelmävihkosta lukevasta Valentinesta on
tulossa nuori Sigrid. Valentine oma identiteetti murtuu vähitellen,
joten hänen täytyy tehdä oma ratkaisunsa.
Clouds of Sils Mariasta
puuttuvat esimerkiksi 1950-luvun Hollywoodin freudilaisten teatteri-
ja näyttelijäaiheisten elokuvien ristiriidat ja ”selkään
puukotukset” (Kaikki Eevasta, Bad and Beautiful, Tähti on
syntynyt). Vain Assayn elokuvan epilogissa, jossa kurkistetaan
näytelmän lavaharjoituksiin, välähtää nuoren ja vanhan polven
näyttelijöiden välinen kilpailutilanne. Sekin vain
häivähdyksenomaisesti, sillä Olivier Assay välttää katkeria
tummia värejä. Hän suuntaa lopulta kohti valoa, vaikka elokuvassa
ehtii tapahtua kahden tunnin keston aikana paljon erilaisia teeman
muunnelmia ja mahdollisia suunnanjuutoksia.
=====================================================================================================
Juliette Binoche
on Clouds of Sils Marian ehdoton tähti, erilaisten ja
muuttivien tunnetilojen loistava tulkitsija. Ja nähkää ja kuulkaa
Binochen nauru! Binoche on avoimillaan ja voimallisimmillaan Maria
Endersin roolissa. Oikeaan osunee tulkinta, jonka mukaan Binochen
näyttelijämuotokuva ei olisi näin täydellinen, jos sitä ei
heijastettaisi noihin kahteen nuoren polven edjustajaan, Chloe Grace
Moretzkin Jo-Ann Ellisiin ja Kristen Stewartin assistenttiin. He
eivät jää liikaa Juliette Binochen varjoon, ja Assayan elokuva
lienee lottovoitto mystisessä Twilight-sotkusarjassa esiintyneelle
Stewartille.
Ja mikä on elokuvassa
usein toistuva ”Malojan käärme”. Se selviää noissa upeissa
Sveitsin Alpeille avautuvissa ulkoilmakohtauksissa, jotka Juliette
Binoche ja Kristen Stewart alustavat meille henkevällä
läsnäolollaan.
Ajankohtainen
kommentti
Brittiläinen
elokuvalehti Sight & Sound on kuulunut lukemistooni aivan
teinivuosista 1950-luvun lopun ja 1960-luvun alun Kajaanista saakka. Sight &
Sound on kriittinen, laatuun perustava elokuvalehti. Isojen juttujen
lisäksi lehdessä on hyvä arvosteluosasto. Lehti kokoaa myös
vuosikymmenittäin kriitioiden ja ohjaajien listan maailman
parhaimmista elokuvista. Orson Wellesin 1940-luvun alun Citizen
Kane (1942) keikkui kärjessä monta vuosikymmentä kunnes
viimeksi Alfred Hitchcockin San Francisco -trilleri Punainen
kyynel (1958) otti johtopaikan.
Uudessa
Sight & Soundissa noin 300 kriitikkoa ja ohjaajaa ympäri
maailmaa listaavat parhaat dokumenttielokuvat. Olen itse suhtautunut
viime vuosien dokumentteihin varauksella, koska ne alkavat lähestyä
usein fiktiofilmejä. Digitaalitekniikka sallii ”hämäyksen”,
ehkä myös valehtelun. Siksi brittilehden listan ykköseksi
kohonnut, venäläisen avantgardistin Dziga Vertovin Mies ja
elokuvakamera (1928) ilahduttaa suuresti.
Muuten
en listaa kommentoi kuin totean, ettäs se on todella edustava ja
elokuvan historian huomioiva. Käytänkin nyt tilaisuutta hyväkseni
ja nimeän tässä 10 mielestäni parasta dokumenttielokuvaa:
- Robert Flaherty: Nanook – pakkasen poika (1922)
- Alainen Resnais: Yö ja usva (1955)
- Flaherty: Aran-saaren mies (1934)
- Humphrey Jennings: Listen to Britain (1941)
- Chris Marker: Sans soleil (1983)
- D.A. Pennebaker: Don´t Look Back (1967)
- Jean Renoir: Virta (1947)
- Haskell Wexler: Medium Cool (1968)
- Emile de Antonio: Millhouse (1969)
- Arne Sucksdorff: Ihmisiä kaupungissa (1947)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti