©2014 Tombstones Productions, Inc. Photo Credit: Atsushi Nishijima |
Scudder! Scudder?
Helkkari, sehän oli Jeff Bridgesin (s. 1949) hieno alkoholisoituneen
etsivän muotokuva Hal Ashbyn ohjaamassa jäähyväiselokuvassa Eight
Million Ways to Die. Elokuva valmistui vuonna 1986.
Käsikirjoittajana oli kova nimi Oliver Stone, joka käsitteli
persoonallisesti Lawrence Blockin romaania. Muistelen, että
elokuvassa oli muun muassa painajaismainen kohtaus, jossa Scudder
yritti nousta pitkiä portaita ylös kukkulalle. Utahilaissyntyinen Ashby
(1929-1988)) oli ollut kovassa vedossa ennen tuota elokuvaa, sen
todistivat muun muassa matkakuvaus Harold ja Maude (1971),
Jack Nicholsonin näyttelemä Saattokeikka (1973), Warren
Beattyn bravuuri Shampoo (1975) ja Vietnam-veteraanille äänen
antanut Coming Home (1978). Eikä unohdeta Peter Sellersin
näyttelemää sivullisuuskuvausta Being There (1979).
Lähes kolmekymmentä
vuotta myöhemmin Liam Neeson (s. 1952) ilmestyy valkokankaalle
samana Scudderina väkivaltaisessa, nihilistisessä, fyysistä
kiusausta ja naisvihaa tihkuvassa elokuvassa Tanssi haudoilla.
Neesonin Scudder on yksiviivaisempi kuin Jeff Bridgesin 1980-luvun
etsivä, joka ampuu huumeratsian yhteydessä väkivaltaisen
epäillyn. Bridgesin Scudder menettää työnsä. Vähän samalla
tavalla käy Tanssi haudoilla -rikoselokuvan Scudderille.
=====================================================================================================
Pohjois-Irlannista
Hollywood-elokuvan ponnahtanut pitkä Liam Neeson näytteli ensin
teatterissa niin kotimaassaan kuin Englannissa. Neeson oli katolisen
perheen kasvatti, joka kokeili nyrkkeilyä ennen päästyään
näyttelijäksi teatteriin, ensin Belfastissa ja sitten Dublinin
kuuluisaan Abbey-teatteriin.
Liam Neesonin elokuvaura
vauhdittui 1981, kun John Boorman valitsi hänet Sir Gawainiksi
kiehtovaan Exalibur-seikkailuun. Suuren yleisön tietoisuuteen
Neeson kohosi vuonna 1993 Steven Spielbergin Schindlerin
listasssa. Sen jälkeen ura isoissa tuotannoissa oli taattu,
mutta Neeson on näytellyt myös tv-elokuvissa ja luovuttanut komean
äänensä animaatiotuotantoihin.
Martin Scorsesen Gangs
of New York (2001) olisi voinut olla Liam Neesonin uusi
ponnahduslauta luonnenäyttelijänä, mutta valitettavasti
pohjoisirlantilainen upotettiin väkivaltaisiin toimintatrillereihin.
Sellainen oli vuoden 2008 Taken, Luc Bessonin osakirjoittama
ranskalaistuotanto. Neeson esitti eläköitynyttä CIA-agenttia, joka
joutuu palaamaan toimintaan teini-ikäisen tyttärensä kidnappauksen
johdosta. Tämä elokuva oikein pursuaa motivoimatonta väkivaltaa.
Isän vihan ymmärtää, mutta silti väkivallan volyymiä olisi
voitu vaimentaa.
Samalla tavalla Tanssi
haudoilla olisi vaatinut väkivaltavolyymin pehmentämistä.
Ehkä ohjaaja Scott Frank halusi jännittää jousen niin kireälle,
että kassakoneet kilisevät lippuluukuilla. Scudder-tarina vaikuttaa
kovin samanilmeiseltä kuin Hal Ashbyn Eight Million Ways to Die.
Eipä ole ihme, sillä hurjasti kirjoja tehtailleen Lawrence Blockin
kädenjälki lienee kulkenut yksiulotteisesti taattua väkivaltalatua.
Scudder-hahmohan on Blockin luomus.
Tanssi
haudoilla-elokuvassa Scudderin juoppous ja väkivaltaisuus
selitetään kohtauksella, jossa etsivä ampuu baarissa
rystökeikalle tupsahtaneita rikollisia. Sen jälkeen ero
poliisivoimista on selviö, mutta niin kuin Hal Ashbyn elokuvassa
myös tässä uutuudessa Scudder pelastetaan jäljitystyöhön.
”Pelastaja” on epäilyttävä liikemies, joka palkkaa Scudderin
etsimään siepatun vaimonsa.
Tanssi haudoilla
-elokuvassa nuoret naiset ovat uhreja. Erästä uhria esittää
suomalainen Laura Birn. Hänen roolinsa on pieni.
Ajankohtainen
kommentti
Aamulla tuli
tekstiviesti: ”Peter von Bagh on kuollut.” Huh. Huh. Kun en ollut
hänen kanssaan missään tekemisissä viime vuosina, niin en
tiennyt, että hän sairasti syöpää. Petteri oli 71 vuotta vanha.
Osanottoni.
Oulun poika Peter von Bagh
olisi samaa ikäluokkaa kuin me kajaanilaiset elokuvanharrastajat.
Jotkut meistä lähtivät ylioppilasjuhlien jälkeen Helsinkiin –
opiskelemaan tai töihin. Samalla tavalla Petteri saapui
pääkaupunkiin ja oli pian valmis niin opiskelemaan kuin ottamaan
elokuvakulttuurin ykkösviitan päälleen 1950-luvun pioneerien Jörn
Donnerin, Jerker A. Erikssonin, Aito Mäkisen ja kumppanien jälkeen.
Petteristä ei koskaan tullut päivälehtikriitikkoa kuten meistä
kajaanilaisista kävi allekirjoittaneelle ja Sakari Toiviaiselle.
Petteristä tuli Mäkisen
jälkeen Suomen elokuva-arkiston johtaja ja myöhemmin
ohjelmistosuunnitelija. Kirjaprojektit alkoivat 1960-luvun lopulla,
ja julkaisipa Petteri elokuvakirjoja ja muutakin perustamassaan
Love-Kustannuksessa. Kirjahyllystäni löydän esimerkiksi Federico
Fellini -kirjan, Eija Pokkisen upeana suomennoksena.
On totta, että Petteri
kantoi allekirjoittaneelle kaunaa vuoden 1970 Kreivi-elokuvan
tylystä arvostelusta, joka julkaistiin silloisessa Demarissa. Kun
Kreivi tuli Illusioniin uusinta-ensi-iltaan 1980-luvun alussa,
niin arvosteluni sävy ei ollut muuttunut. Olin niihin aikoihin
Moskovan filmifestivaaleilla ja palattuani Helsinkiin sain käsiini
Petterin vastineen. Iloitsin vastineesta, sillä Demarin
pitkäaikainen kulttuuritoimittaja Risto Hannula oli opettanut
minulle, ”että jos kritisoidaan, niin pitää hyväksyä
mahdolliset vastaväitteet.”
Vielä tänää tapaan
aivan tavallisia, toki kulttuurinälkäisiä, ihmisiä, jotka
muistelevat kaiholla Petterin Yle-Radioon 1980-luvun lopulla tekemää
sarjaa ”Elämää suuremmat elokuvat”. Se johdatti monen kuulijan
elokuvashistorian ”oikeille” lähteille. Ja totta on, että
Petteri oli viimeisiä suomalaisia elokuvataiteen ja elokuvaperinteen
väsymättömiä puolustajia.
Hän toteutti tehtäväänsä
niin joidenkin ulkolaisten festivaalien johtajana kuin Sodankylän
filmijuhlien pitäaikaisena vetäjänä, joka jaksoi haastatella vuodesta toiseen mitä erilaisimpia veteraaniohjaajia. Ja pitää
muistaa, että laaja-alainen Petteri teki dokumenttielokuvia myös
suomalaisista kevyen musiikin artisteista ja toteutti sarjan
suomalaisen elokuvan tuotantotaloista, kuten Suomi-Filmi ja Fennada.
Ja ne elokuvakirjat?
Viimeksi Petterin työmyllystä ilmestyi kirja Charles Chaplinista.
Itse muistan 1990-luvun lopun, kun menin haastattelemaan lehteen
Petteriä ”sinne kuuluisalle Roban työhuoneelle”. Oli julkaistu
uusi, uudistettu painos ”Elokuvan historiasta”, jonka
alkuperäinen teos herätti laajaa intohimoa puolesta ja vastaan
1970-luvun puolivälissä. Työhuone oli todellakin täynnä
elokuvakirjoja. Hyvä kun siellä pystyi liikkumaan.
Mitä vielä: Filmihullu!.
Petteri oli lehden päätoimittaja laskujeni mukaan nelisenkymmentä
vuotta. Lehden pääkirjoitukset ovat legendaarisia: Kuka muu suomi
suomalaista elokuvakulttuuria tai mediaa samalla piiskalla kuin
Petteri – ylilyöntienkin varjolla.
=====================================================================================================
Vuosi on ollut
suruviestien tulvaa, näin elokuvaihmisen näkökulmasta. Ensin meni
Antti Lindqvist ja viime keväänä Sakke Salko. Hekin olivat
elokuvataiteen vankkumattomia puolustajia. Alansa viimeisiä.
Newyorkilaiskirjailija
Paul Auster on tiivistänyt: ”Ensin on elämä, sitten kuolema.”
Niin se menee. Victor Sjöströmin kuuluisan mykkäfilmin Ajomies
”kuolema” saattaa vierailla luonamme hetkellä jota emme ole
odottaneet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti