Nordisk Film |
Miika
Nousiainen julkaisi 2007 huomiota herättäneen esikoisromaanin
”Vadelmavenepakolainen”. Ruotsin laivoilla reissaavat tietävät,
mistä romaanin nimi tulee: vadelmaveneistä. Ne ovat karkkia, joita
Nousiaisen sankari Mikko Virtanen ahmii pussillisen. Paha olo siitä
tulee, mutta Virtanen ei luovuta, vaan aikoo Ruotsiin saavuttuaan
muuttua kansankodin demariksi.
Leif
Lindblom on ohjannut romaanista suomalaistuottaja Ilkka Matilan
ehdotuksesta samannimisen ruotsalaisen elokuvan. Ruotsia elokuvassa
puhutaan. Mikko Virtasen inho on kohdistunut suomalaisten heikkoon
itsetuntoon, ja ennen Ruotsiin muuttoaan hän on valmistanut alttarin
Ruotsin kuningasperheelle ja tietenkin tuolle kansankodin viimeiselle
toivon tuojalle, päministeri Olof Palmelle, joka murhattiin vuonna
1986.
Valdemavenepakolainen
on Leif Lindblomin toinen pitkä elokuvatyö. Esikoisteos
Aurinkomyrsky valmistui vuonna 2007. Ajallisesti ensimmäisen
ja toisen ohjaustyön väli on pitkä, mutta Lindblom on sanonut
haastatteluissa, että ei Ruotsissa ole niinkään helppo päästä
tekemään elokuvia. Tosissaan Lindblom on ottanut romaanin Mikko
Virtasen henkilöhahmon, sillä ohjaaja opiskelee suomea
intensiivikursseilla. Hän myös korostaa, että monikulttuurisessa
Ruotsissa ei ole enää kansankotia – tuskin mikään uutinen -,
joten Mikko Virtasen tarina saattaa tuntua ruotsalaisista oudolta.
Elokuva on tähdätty ruotsalaisille. Suomessa sen vastaanotto on
kysymysmerkki, mutta olihan Nousiaisen kirja meillä menestys.
==========================================================================================
Hämmentävää
elokuvaversiossa on ruotsalaisen näyttelijän Jonas Karlssonin
valinta suomalaiseksi Mikko Virtaseksi. Kait Suomesta olis löytynyt
näyttelijöitä, joilla ruotsi on hallinnassa. Nousiaisen luoma
Mikko Virtanen muuten pänttäsi päähänsä Göteborgin murteen ja
oppii Ruotsin historian ja kulttuurin ulkoa. On siinä kaveri. Niin,
näytttelijä Jonas Karlssonin kunniaksi täytyy todeta, että hän
opiskeli sitkeästi suomea. Saa sitten nähdä, miten täällä
härmässä otteaan vastaan Karlssonin “suomi”.
=========================================================================================
Vadelmvenpakolaisessa
puretaan tunteita vähän kaikkeen. Tavaraa ja ihmissuhteita on
roppa kaupalla. Lindblom ei ole pystynyt välttämään liiottelun ja
kliseiden tuomista tapahtumiin. Toki romaanin mukaan mennään noin
niin kuin pääpiirteissään, mutta Miika Nousiaisen kirjoittamaa
tapahtumavyyhtiä olisi voitu karsia.
Elokuvan
pääteemaksi nousee ihmisen identiteetti. Baarissa Mikko Virtanen
kysyy alkoholisoituneelta opettajalta Anderssonilta, voiko hän ottaa
miehen identiteetin. Saapa nähdä, miten identiteettimuutos
tapahtuu. Ja onko Virtasesta todellakin kunnon Anderssoniksi vai
jääkö hän valheiden seittiin?
========================================================================================
Leif
Lindblomin elokuvaersio on toiminnallinen. Tyylilajista ei oikein
osaa sanoa mitään. Olisiko se tragikomedia? Vai vauhtikomedia? Joka
tapauksessa ohjaaja ja käsikirjoittajat Erik Ahrnbom ja Daniel
Karlsson ovat pyrkineet kevyeeseen ”soitantaan”. Ja onhan Mikko
Virtasen valituksissa hiukan samaa kuin Dome Karukosken Tuomas Kyrö
-elokuvan Mielensäpahoittajan päähenkilön rutinoissa,
mutta nähtäväksi jää, miten innostuneesti suomalaiskatsojat
jaksavat seurata elokuvan kliseitä ja sterotypioita.
(Ensi-ilta
3.10. 2014)
Ajankohtainen
kommentti
Viime
viikkojen mediauutinen oli Ylessä aloitetut YT-neuvottelut. Aiotaan
lopettaa 185 työpaikkaa. Tuhat yleläistä on joutunut
YT-neuvotteluiden piiriin. Neuvotteluista pelastuvat tiettävästi
uutistoiminta, Yle-urheilu ja Yle-Uutisten ulkomaantoiminta. Entä
Ylen ajankohtaistoiminta? Ja miten käy ruotsinkielisen Ylen? Paletin
uskotaan olevan valmis maarraskuussa.
Yhtiössö
pidetään väen vähennystarpeen syynä Yle-veroa, joka ei nouse
ensi vuonna, koska Suomen hallitus päätti jäädyttää
indeksikorotuksen. Nyt puhutaan noin kymmenen mijoonaan euron
tulevasta vajeesta Ylen budjettissa.
Onko
sittenkin kysymys Ylen huonosta taloudenpidosta. Vai liian laajan
ohjelmapalvelun syöttämisestä Yle-kanaville? Ylessäkin vedotaan
median nopeaan murrokseen. Yllättikö se julkisen palvelun yhtiön,
kun muualla on osattu valmistautua kiihtyvään kehitykseen. Että
perinteinen uutisvälitys siirtyy nopeammin ja nopeammin nettiin ja
mobiiliin. Yle aikookin kasvattaa osuuttaan verkossa, ja se kyllä
taas suututtaa kaupalliset mediatalot.
=================================================================================
Yle-television
ohjelmien uusinnat närkästyttävät meitä monia. Ja viime
kesäkausi osoitti, miten eri ohjelmia uusittiin vauhdilla eri
tv-kanavilla. Luonto-ohjelmat ovat kaiketi Yle-television suola,
mutta kuka enää pystyy sanomaan, mikä Avara luonto -kattaus
oli uusinta ja mikä mahdollinen uutuus. Puhumattakaan vanhoista
elokuvista, joiden uusintamäärää ei pysty enää sanomaan.
================================================================================
Finnpanelin
tutkimusten mukaan pääkanavien osuudet televison katselusta olivat
elokuussa 2014 seuraavat: Yle TV1 26,4 %, TV2 17,3 %, Yle Teema 2,9
%, Yle Femma 1,1, MTV3 24,4, % ja Nelonen 7,1 %. Per päivä
televisiota katsottiin 2 tuntia ja 34 min. Surkeat ovat
ruotsinkielisen tv-kanavan katsojamäärät ja kulttuurikanava Yle
Teema ei tahdo millään lähteä lentoon. Hiukan ihmetyttää MTV3:
osuus. Toki siellä katsojia on siirtynyt lukuisille maksukanaville.
Nelosen heikko katsojaosuus ei voi olla muuta kuin epäonnistuneen
ohjelmapolitiikan syytä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti