Ohjelmistoon
perjantaina otettu Tracks
on minulle täydellinen tuntemattomuus. En tiennyt sen taustoista ja
ohjaaja John Curranista mitään. Oli siis otettava selvää, sillä
tämä autsralialainen uutuuselokuva on kaunis ja peittelemätön
kuvaus nuoren Robyn Davidsonin (Mia Wasikowska) vaivalloisesta
matkasta Keski-Australiasta Intian valtamerelle.
John Curran (s. 1960) on
newyorkilainen kirjoittaja ja elokuvaohjaaja, jonka teoksista
Suomessa on esitetty ainakin Kirjava huntu. Se valmistui
vuonna 2006. Curranin muita ohjaustöitä ovat Stone (2004)
ja We Don´t Live Here (2010). Curran opiskeli ennen
elokuvaohjaajan uraa maalausta ja lavastusta Syracusan yliopistossa.
Hän työskenteli oppimissaan töissä New Yorkissa, mutta päätti
vuonna 1986 muuttaa Australiaan.
Sydneyssä John Curran
ohjasi tv-mainoksia kunnes pääsi toteuttamaan ensimmäisen oman
elokuvansa Praisen (1998). Rikoskirjailija Jim Thompsonin
ystävät saattavat muistaa Curranin käsikirjoitustyön elokuvassa
The Killer Inside Me. Sen ohjasi lahjakas Michael
Winterbottom, näyttelijöinä vaikuttivat muun muassa Jessica Alba
ja Bill Pullman. Nykyisin Curran asuu New Yorkissa.
=====================================================================================================
Tracks
perustuu Robyn Davidsonin omakohtaiseen kirjaan, jota on pidetty
siekailemaattoman feministisenä puheenvuorona. John Curran kuvaa
27-vuotiaan Robynin aavikko- ja erämaavaelluksen kuin viittaisi
hetkittäin David Leanin englantilaiseen sotaeepokseen Arabian
Lawrenceen (1964). Curranin elokuvaa voisikin pitää Arabian
Lawrencen naispuolisena versiona, vaikka maanosa ja ajankohta
ovat aivan toisia (Freddie Youngin huikeista maisemaotoksista
kuuluisa Lawrence tapahtui ensimmäisen maailmansodan aikana).
Tiedetään, että Robynin
äärimmäisen haastava vaellus kesti yhdeksän kuukautta. Miksi hän
lähti matkalle kamelien ja koiran kanssa – se jää epäselväksi,
mutta oliko Robynilla pakottava halu näyttää naisen
selviytymiskyky erämaaolosuhteissa
Tracks tapahtuu
vuonna 1977. Taustaksi voisi kertoa, että Robyn Davidson ei ollut
matkalla koko ajan yksin, vaan hänen tukijansa National Geographic
-julkaisu palkkasi kuvaajan dokumentoimaan vaelluksen jälkipolville.
Kuvaaja toimi pieteetillä ja tuli mukaan aina silloin tällöin
vaelluksen aikana.
On tämä yhden naisen
eeppinen kohtalotarina, jossa huikeat maisemat ikään kuin
siivittävät kulkijan yksityisiä ajatuksia ja tunnekuohuja. Kuka
sitten on Robynia esittävä Mia Wasikowska? Hän vaikuttaa tutulta,
kihelmöivän tutulta, ja niinhän se on, että nuori Wasikowska
näytteli katkeamispisteessä haparoivaa tyttöä HBO-tuotannon
ainutlaatuisessa, Gabriel Byrnen isännöimässä Terapia
-tv-sarjassa.
Ajankohtainen
kommentti
Vihdoinkin Yle
Teema on valinnut ohjelmistoonsa suomalaisen 1960-luvun uuden
elokuvan mestarin Risto Jarvan teoksia. Tiedän, että MTV3 omistaa
oikeudet useisiin Jarvan elokuviin. Niitä ovat 1970-luvun komediat
Mies, joka ei osannut sanoa ei, Loma ja
Jäniksen vuosi. Viimeksi mainittu jäähyväistyö on Jarvan
tuotannon ehdoton huippu. Risto Jrva kuoli autokolarissa vuoden 1977
lopulla, juuri Jäniksen vuoden ensi-illan jälkeen.
Yle Teeman Jarva-sarjassa
ovat esillä ohjaajan toinen päätyö Työmiehen päiväkirja
(1967), median rikki repivästä ihmiskohtalosta vankkumattoman
kuvauksen tarjonnut Kun taivas putoaa (1972), joka esitetään
16.10, vieläkin ajankohtainen yrittäjäanalyysi Yhden miehen
sota (1973), jota etenkin kirjailija Christer Kihlman arvosti
suuresti, sekä tietenkin tuo Jarvan yhdessä silloisen
Ylioppilasteatterin johtajan Jaakko Pakkasvirran kanssa toteuttama
Yö vai päivä (1962). Kaksikon esikoiselokuvaa voi pitää
modernisoituvan Suomen läpivalaisuna ja erittäin vapautuneena
kuvauksena silloisesta kulttuurimiljööstä – ja ”ajan hengestä”
- kuten monipuolisen, perusteellisen ja rikkaan Jarva-kirjan (1983)
tekijä Sakari Toiviainen on asian ilmaissut.
Risto Jarvan ohjaajan ura
kattoi vuodet 1962-1977. Toki Polin teekkari oli ohjannut myös
lyhytelokuvia, joista Työtä Ylioppilasteatterissa (1961) oli
huomattava, niin kuin 1963 toteutettu Kitka. Sakari Toiviainen
kiteyttää Jarvan merkityksen teoksessaan muun muassa seuraavasti:
”Jarvan tuotanto tarjoaa havaintoesimerkin suomalaisen elokuvan
kehityksestä, tematiikan päälinjoista ja painopisteiden
siirtymistä, ajan ja yksilön lävistäneistä
maailmankastomuksellisten prosessien sähkövirroista noina 60- ja
70-luvun vuosina.” Niin, Jarvaa askarrutti kysymys tapahtumien
salaisista syy-yhteyksistä”, kuten asian ilmaisi ohjaajalla
kuvaajana toiminut Antti Peippo.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti