SF Film Finland Oy |
Tässä saattoi
teattereihin ilmestyä vuoden paras kotimainen elokuva. Sanon sen,
vaikka syyskausi vasta alkoi. Elokuva on tamperelaissyntyisen,
lahjakkaan teatteriohjaajan Juha Lehtolan Aikuisten poika,
jonka käsikirjoituksen ja toteutuksen lähteenä on toiminut oman
perheen takavuosien tragadia. Juha Lehtola on siirtänyt tragedian
fiktioidusti tämän hetken Tampereelle. Hyvä niin.
Aikuisten poika alkaa
rajulla autokolarilla. Ollaan Tampereella, ilmeisesti Finlaysonin
vanhan tehdasalueen kulttuuriseutuvilla. 11-vuotias Oliver (Esa
Nikkilä) saa kuulla, että hänen vanhempansa ovat menehtyneet
kolarissa.
Oliver ei vaivu
masennukseen ja suruun, vaan haluaa pysyä arkielämässä mukana
mahdollisimman kauan. Hän haluaa myös selvittää, mikä johti
onnettomuuteen. Oliver toteaa jatkuvasti: ”Isä ei ajanut
ylinopeutta!” Onnettomuuslautakunnan raportti tulee aikanaan
kirjeenä, ja siinä kerrotaan faktat kolarista.
Juha Lentola suunnitteli
tätä omakohtaista elokuvaa jo kymmenen vuotta sitten (tosin hän ei
ole viitannut ohjaajan lausunnoissaan omakohtaisuuteen).
Käsikirjoitus ei edennyt – tai erilaisia versioita syntyi useita.
Sitten vuosien jälkeen Oliverin selviytymistarina tuli ohjaajan
mieleen.
Alkoi uusi
kirjoitusprosessi. Valmis käsikirjoitus näki päivänvalon. Juha
Lehtola pohti jatkuvasti, mistä löytäisi oikean Oliverin
esittäjän. Ja löytyihän Esa Nikkilä, joka on suurenmoinen
lapsinäyttelijä sisukkaan ja sitkeän Oliverin vaikeassa roolissa.
=====================================================================================================
Elokuvan nimi on
täysosuma. Oliverin kesällä tapahtuvan selviytymistarinan
”tuutoreita” ovat – ei niinkään Susanna Haaviston isoäiti,
jota isovanhemmuus ei oikein innosta – vaan ennen muuta sähkömies
Joonas, jossa Kari Hietalahti on ”elämänsä roolissa”. Toinen
Oliverin aikuinen tukija on Joonaksen salaisen rakastetun Katrin
(Maria Heiskanen) virkamiespuoliso Mikael (Tommi Korpela), joka on
kuulemma tavannut Nelson Mandelan. Joonas näyttäisi vetävän
pitemmän korren, jos nyt näin voi sanoa.
Psykologisesti Juha
Lentolan elokuva on motivoitu ja uskottava. Esa Nikkilä ilmentää
hienosti vanhempiensa kaipuun, mutta ennen kaikkea on kysymys
energiasta ja ilosta jatkaa kasvavan lapsen elämää. Itkua ei juuri
nähdä ja kuulla, kuin yhdessä yökohtauksessa, jossa Oliver näkee
painajaisen. Onko Oliver erikoistapaus lapsena? Sen saavat
lastenpsykiatrit päättää.
Juha Lehtolan elokuva on
vahvasti elämän ja toivon puolella. Tragedioita tapahtuu,
todellisuus näyttää lapsellekin monet kasvot, mutta selviytyjä on
se, joka ei anna masennukselle ja epätoivolle valtaa. Elokuvan
terapeuttinen merkitys on suuri. Elämän on jatkuttava kaikesta
huolimatta. Oliverinkin täytyy saada varttua aikuiseksi.
=====================================================================================================
Aikuisten
pojan bonuksia ovat Esa Nikkilän, Kari Hietalahden ja Hena
Blombergin upeiden Tampere-kuvien lisäksi iäkkäät
elokuvateatterinomistajat Jaakko ja Rafu (loistavat Esko Salminen ja
Sulevi Peltola), joita Oliver käy auttamassa. Rafu toteaa, että
koska ihmiset eivät katso enää kunnon kuvia, niin kevennetään
linjaa. Seksielokuva kerää katsomot täyteen. Tämä lienee
ohjaajan kommentti elokuvakulttuurin alasajosta Suomessa, vaikka ei
se nyt aivan pohjamudissa kulje. Teatterin aulan muuan juliste on
Andrei Tarkovskin Solariksesta. Liekö
tämä viittaus 1970-luvun tamperelaiseen elokuvakerhoon: Solaris
esitti vain neuvostoelokuvia.
=====================================================================================================
Aikuisten
pojan päätarinan
sisälle on rakennettu toimivia pikkuhuomioita ja nuoruuden muistoja.
Korostettakoon vielä, että Oliver saanee vaistonvaraisesti tukea
niin Joonakselta kuin Rafulta, jotka eivät lannistu koskaan. Entä
Katri? Hän työskentelee firmassa, joka selvittää nanoteknologiaa.
Osuva välähdys lähitulevaisuudestamme, jotka robotit tulevat
hallitsemaan? Entä kouluelämä? Kesälomalla ollaan, mutta pojat
kokoontuvat joskus yhteen. Eräässä kohtauksessa vilahtaa
koulukiusaaminen, kun muuan poika haukkuu haukkumistaan Oliveria
orvoksi.
Mainitaan vielä junnu-urheilu: Juha Lehtola ei näytä
lätkää, vaikka Tampere on kiekon kaupunki, vaan Ilveksen
futisnuorten harjoittelua. Kentälle pyrähtää Oliverkin ja
laidalla neuvoo Joonas. Hieno juttu! (Ensi-ilta 29.8. 2014)
Ajankohtainen
kommentti
Suomalainen media
ja poliitikot ovat suhtautunet ”puolueettomasti” tai hiljaa Gazan
pommituksiin ja Israelin härskiin väkivaltaan. Nyt pitäisi
ryhdistäytyä. Kun Stubb tekee mediatemppuja varmistaaksen ensi
kevään kokoomuksen vaalivoiton, niin pääministeriltä odottaisi
edes jonkinlaista kannanottoa Israel-Palestiinan nykyisestä
tilanteesta. Mykkä on ollut myös presidentti. Onko niin, että
Suomessakin pelätään juutalaisyhteisön reaktioita. Niin kuin
USA:ssa.
Jotakin sentään
tapahtuu. Yle Radio 1:n viime viikon torstaisessa Kalle Haatanen
-ohjelmassa tavattiin toimittaja, joka on kierrellyt kameroineen
Gazassa. Hän analysoi tilannetta avoimesti ja rohkeasti. Gazassa
vallitsee suunnaton hätä. Israelin pommit kylvävät kuolemaa.
Samaa kriittisyyttä kuuli
Ylen parhaassa ajankohtaisohjelmassa, Ajankohtaisessa ykkösessä,
jota toimittaa ja juontaa edelleen veteraani Heikki Peltonen.
Ohjelmassa haastateltiin puolueettomia suomalaisia tarkkailijoita,
jotka ovat toimineet Gazan ja Länsirannan alueella. Nyt he puhuivat,
koska pesti on ohi. Selkeästi useat heistä olivat sitä mieltä,
että Israelin sotatoimet ovat julmia, kansainvälisen lain
vastaisia.
Ei syy voi olla vain
valtaa pitävä Hamas, jota Israel pitää terroristijärjestönä.
On selvää, että Hamas ei selviä heikompana Israelin massiivisesta
väkivallasta. Eikö sitä saada loppumaan, vai onko aina kysymys
Israelin eduista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti