Anna Paavilainen, Iina Kuustonen |
Kotimainen
elokuvasyksy lähti käyntiin. Ensimmäinen uutuus on Inari Niemen
(1978) ohjaama ja Juuli Niemen (1981) kirjoittama kevyt tyttöballadi
Kesäkaverit. Tekijät ovat varmasti suurelle yleisölle
tuntemattomia, mutta jos muistan oikein, niin Inarin elokuva on
esikoisohjaus. Taas käsikirjoittaja Juuli Niemi muistetaan kolmen
vuoden takaisen Roskisprinssin kirjoittajana.
Kesäkaverit
on raikas kuvaus nuoruuden viimeisestä kesästä. Sitten se
aikuisuus alkaa, jos alkaa. Anna Paavilainen ja Iina Kuustonen
esittävät raikkaasti parhaita kavereita, Iiristä ja Karoliinaa,
jotka lähtevät kohti Hankoa. Kesätyö on löytynyt, mutta enemmän
tyttöjä kiinnostavat kesäiset leikit. Tytöt kohtaavat Eevan
(Minka Kuustonen), joka asuu mainiossa kesähuvilassa. Kolmikko
löytää helposti yhteisen ystävyyden sävelen, joten elokuvan
tunnelma on todella vireästi positiivinen.
Tällaista
kotimaista elokuvaa on odotettu, kaiken alakulon ja synkkyyden
jälkeen. Tässä mielessä Inari Niemi ja Juuli Niemi tuovat jotakin
uutta kotimaisen elokuvan kuvastoon. Tyttöjen esittäjät ovat
riemastuttavan aitoja. Kannattaa vielä kehua Pihla Viitalaa, joka
tekee Iiriksen isosiskona elämänsä parhaan sivuroolin. Miesroolit
jäävät taas hieman kasvottomiksi. Mutta tekijät ovatkin
halunnneet ylistää tyttöjä. .
===================================================================
Kesäkaverit
on kiva kotimainen uutuuselokuva. Mutta jälleen täytyy todeta, että
käsikirjoitus on jäänyt puolitiehen ja ohjaus sakkaa elokuvan
loppupuolella. Voi, voi kun tekijät olisivat kirjoittaneet elokuvaan
jotakin rämäkkää ja yllätyksellistä. Tai sitten moraalisia
pohdintoja elämän valintatilanteista.
Jos
haluaa etsiä tekijöille ”henkistä esikuvaa” (tai tulevaa
esikuvaa), niin hän voisi olla moraalisten kertomusten ja
sananlaskujen mestari, ranskalainen Eric Rohmer (1920-2010), joka
kuvasi paljon nuoruutta ja naisia, sekä ikuista teemaa rakkautta ja
innostui kesäisistä lomanviettopaikoista. Maineikkaita ovat tätä
aihemaailmaa purkavat Keräilijätär (1966), Yöni Maudin
luona (1969), Clairen polvi (1970), Rakkaus
iltapäivällä (1972), Ihana avioliitto (1975), Pauline
rantatyttö (1983) ja Kesätarina. Jospa
uudessa kotimaisessakin elokuvassa ponnisteltaisiin
pidemmälle ja tajuttaisiin, että kiva on mellyttävä asia, mutta
se ei aina riitä.
Ajankohtainen
kommentti
Kesäkauden tapauksia
televisiossa oli heinäkuun viimeisen täyden viikon suora lähetys
Savonlinnan oopperajuhlilta. Yle Teema näytti kokonaisuudessaan
Aulis Sallisen mestarillisen oopperan Kullervon, joka perustuu
Kalevalaan ja Aleksis Kiven synkkään näytelmään. Kari Heiskasen
moderni ohjaus, Hannu Linnun kapellimestarityö ja Tommi Hakolan
pääosasuoritus edustivat erinomaista kansainvälistä tasoa.
Jokainen Yle Teeman katsoja näki, miten hienosti lavastusrakennelmat
toimivat ja liikkuivat, ja miten täysi katsomo oli paneutunut
huikean kesäiseen oopperailtaan.
Yle Teeman heinäkuun
viimeinen täysi viikko oli muutenkin varattu oopperalle. Mozartin
Reguiem kuultiin ja nähtiin kirkkoesityksenä. Olli
Kortekankaan Isän tyttö oli myös kiinnostava kotimainen
panostus. Ja kehuttakoon kerrankin Ylen omaa taiteellista ja teknistä
toteutusväkeä, joka antoi parastaan etenkin Kullervon
suorassa esityksessä.
Musiikkikesä on ollut Yle
Radio 1:ssä ainutlaatuisen kiinnostava. Eva Tigerstedtin Utelias
äänimatkailija, Seppo Kimasen kamarimusiikkiesitelmät ja Minna
Lindgrenin ooppera-alustukset ovat olleet ohjelmia, joita jokainen
klassisen musiikin kuuntelija on saanut seurata ilolla ja
innostuksella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti