Ranskalaiset
taiteilijat tuntevat historian ja perinteen. Taide on ranskalaisille
tietenkin myös uuden etsimistä, mutta kyllä etenkin
kirjallisuudessa ja osittain elokuvassa viitataan aina henkiseen
kulttuuriperintöön. Uuden aallon aikaan 1960-luvulla jotkut nuoret
ohjaajat omaksuivat vaikutteita amerikkalaisesta elokuvasta, mutta
nykyisin näyttää siltä, että pysytellään mieluiten omissa
ranskalaisissa ympyröissä. Eivätkä ne ole pienet.
Philippe de
Gyay´(Kuudennern kerroksen naiset) uutuuselokuva Pyöräretkellä
Moliéren kanssa on helmi draamakomediana. Uusi ja vanha
leikkaavat harmonisella tavalla. De Gyay´ tutkii herkästi soivan
visuaalisen pinnan alla elokuvan, teatterin ja ystävyyden
kysymyksiä.
De Gyay´vihjaa, onko
tv-sarja anastanut paikan laadukkaalta teatterilta. Tv-tähti
tunnetaan joka puolella, mutta mestarillinen teatterinäyttelijä saa
elää rauhassa. Ketään hän ei kiinnosta ainakaan siinä kylässä,
jossa Philippe de Gyay´n elokuva tapahtuu. Niin, elokuvassa sivutaan
nykyistä nettiajan pornovillitystä.
Loistava
ranskalaisnäyttelijä Fabrice Luchini esittää syrjään
vetäytynyttä näyttelijää Sergeä, joka asuu saarella. Hän on
ottanut hatkat niin teatterista kuin elokuvasta. Kaikki muuttuu, kun
Sergen luo saapuu tuttu näyttelijäkollega, suositun lääkärisarjan
tähti Valence Gauthier (Lambert Wilson), joka haluaa Sergen jälleen
töihin. Aikaisemmat projektit ovat onnistuneet, elokuvatyö
ensisijaisesti. Valencen intohimona on ravistella pölyt Moliéren
Ihmisvihaaja- näytelmästä (1666).
Moliére eli Jean-Pabtiste
Poguelin (1622-1673) oli ranskalaisen teatterin uranuurtaja ja
komedian taituri. Moliére oli nuoren kuninkaan Ludvig XIV
suosikkeja. Moliéren komedioissa – kuten Saituri, Tartuffe,
Naisten koulu, Ihmisvihaaja – pöyhittiin ihmisten pinttyneitä
asenteita ja pikkupahuuksia.
Naurun ohella kirjailija
käytti taiturimaisesti ironiaa ja traagisia elementtejä. Moliére
oli siis varhain liikkeellä iskiessään näytelmillään
sovinismin, tekopyhyyden, saitiuden ja pikkuporvarillisen
nousukaismaisuuden pirtaan. Dialogi eteni kirkkaasti, Ranskaa hellien
ja peruskysymyksiin painautuen.
=====================================================================================================
Pyöräretkellä
Moliéren kanssa ei ole vain erikoistapaus, vaan näyttelijät
Fabrice Luchini ja Lambert Wilson tekevät siitä herkullisen
draamakomedian, jossa ihmisten väliset valtapelit leikkivät luonnon
keskellä. Niin, ja Sergen hiukan ränsistyneessä talossa.
Sergen ja Valencen
kipakatkin keskustelut ja väittelyt ovat elokuvan suola, ja uutta on
harjoitussessioiden luonne: kolikko määrää aina aamuisin,
esittääkö Serge Molierén näytelmän ihmisvihaaja Alcestea vai
joutuuko Valence tyytymään vastapelurin rooliin.
Sergen ja Valencen
harjoitussessiot toimivat erinomaisesti. Nähdään, miten
ranskalaiset haluavat pitää huolta Moliéren kielestä, jopa
näytelmän jokaisen repliikin oikeista painotuksista ja oikeista
repliikeistä. Tekstiä ei muuteta. Yksi esimerkki: Serge ei hyväksy
”karmeaa”, jota Valence tuputtaa, vaan oikea sana on ”kauhea”.
Tästä tulee kahden näyttelijän kiistakapula ja lopulta koko
elokuvan avaintekijä.
=====================================================================================================
Ei pidä luulla,
että koko elokuva etenisi kahden näyttelijän harjoittelusessioiden
lomassa. Ei suinkaan, sillä tapahtumat laajenevat moni-ilmeisiksi:
Hyvä lisä on tuoda miesnäyttelijöiden rinnalle Sergen naapuri
Francesca (Maya Sansa), joka on muuttamassa saarelta. Hän levittää
kohtauksiin italialaista lempeä ja tempperamenttia.
Aivan upea on autokohtaus,
jossa lauletaan italialaistaiskelmää. Vastapainoksi kuullaan tuttu
ranskalainen chanson. Ja elokuvaperinteen tunteva ohjaaja laittaa
Sergen, Valencen ja Francescan retkelle kuin Truffaut kolmikkonsa
1960-luvun alun kuolemattomassa Julesissa ja Jimissä. Näyttelijä
Fabrice Luchinin alkuperäisideaan, jonka kehittelyssä ohjaaja oli
tiiviisti mukana, perustuva elokuva on esimerkki hallitusta
kokonaisvaötaisesta kerronnasta.
Pieni
sivurooli on varattu hotellin emännän siskon vaaleaverikkötytölle
Zoelle (Laurie Bordescules), joka esiintyy pornoelokuvissa ja
haaveilee oikean näyttelijän työstä. Hienossa kohtauksessa Zoe
esittää koeluennan vanhoille parroille Sergelle ja Valencelle.
Hämmästys tytön kyvyistä on sanoinkuvaamaton. Enkä unohtaisi
paikallista taksikuskia, joka yrittää saada Valencen puhumaan
tutulle lääkärille sairaan läheisensä puolesta. Näin sitä koko
kansan tv-tähden asemaa yritetään käyttää hyväksi.
Luonto,
meri, sade ja aurinko ovat koko ajan läsnä kohtauksissa. Ja
kannattaa huomata, miten taitavasti ohjaaja ujuttaa kahden
näyttelijän luonnekuviin samoja naurettavia ja inhottaviakin
luonteen piirteitä, joita he harjoittelevat sessioissaan. Tässä
mielessä, ja vielä Moliéren näytelmän repliikkejä
kuunnellessaan täytyy todeta, että 1600-luvun ranskalainen
näytelmäkirjailija on täysin moderni. Aivan kuin samojen aikojen
Shakespeare. Vahinko vain, että ihminen ei muutu.
=====================================================================================================
Pisteet jälleen Cinema Mondolle, jonka esityspolitiikka on haastavaa
ja rohkeaa. Mestarillinen Pyöräretkellä Moliéren kanssa on
maahantuontina kulttuuriteko.
Ajankohtainen
kommentti
Yle TV1:n kesässä ei ole
ollut oikein muuta kuin uusintoja. Onneksi elokuun alussa TV1 aloitti
sunnuntain myöhäisillassa norjalaisen rikossarjan Varg Veumin,
jonka dekkaripitoiset aikaisemmat tv-elokuvat on esitetty myös
meillä. Uusin panostus koostuu kuuden kokoillanelokuvan sarjasta,
joka valmistui vuosina 2010-2012. Vastaavaan tuotantoon on Suomessa
pyrkinyt Solar-Filmi, joka on siirtänyt filmille kuin
liukuhihnalta turkulaisen Reijo Mäen Vares-dekkareita.
Varg Veum ei ole
liukuhihnatuote. Jälleen saamme huomata, miten muissa pohjoismaissa
tuotetaan laadukasta, luovaa ja moni-ilmeistä rikoselokuvaa- ja
tv-sarjaa. Tanskalais-ruotsalainen Silta saattaa olla
ylittämätön (uusi tuotantokausi on valmisteilla), mutta
norjalaisten Varg Veum ei jää paljon jälkeen. Se on
omaperäisesti norjalainen, mutta teemoiltaan hyvin kansainvälinen.
Bergenissä kuvattu
elokuvasarja oikein tihkuu paikallisväriä. Mainittakoon, että Varg
Veumin tausta perustuu Gunnar Staalesenin rikosromaaniehin, jotka
alkoivat kiinnostaa norjalaisia 1980-luvulla. Vaikea sanoa, miten
elokuvatyöt vastaavat kirjoja.
Trond Espen Seimin
näyttelemä yksityisetsivä Varg Veum on hurja roolityö (muuan
rikollinen käyttää hänestä nimitystä ”Susi lampaan
vaatteissa”). Väkivalta ympäröi Vargia lähes koko ajan, kun hän
yrittää selvittää ensin yksin tapauksia, joissa rikollinen mieli
on ottanut valtaan ihmisen.
Elokuvasarjan väkivalta
ei ole liioteltua, vaan todellisuushakuista. Se on nivottu
motivoidusti kontekstiin. Käsikirjoitus ja ohjaus toimivat. Trond
Espen Seimin Varg Veumia on siistitty ulkonäöllisesti aikaisemmasta
sarjasta. Myös naisen kosketus on tavoittanut Varg Veumin, mutta
ensimmäisessä jaksossa kaikki ei mene niin kuin jokainen rakkauden
kestävyyttä toivova odottaisi.
Varg Veumin rinnalla –
tai taustalla – toimiva berginäläispoliisi Hamre on Björn
Flobergin taattua näyttelijätyötä. Ja Hamre on hyvin tärkeä
tekijä tapahtumissa. Flobergissa on karismaa ja särmää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti