Kansallinen
audiovisuaalinen instituutti Kava on laatinut syksyksi Eerikinkadun
Orioniin poikkeuksellisen loistavan ja monipuolisen elokuvaesittelyn.
Arkiston aarteet herättää tietenkin ensimmäisenä
elokuvaharrastajan mielenkiinnon. Italialaisen Federico Fellinin
Ihana elämä (1960) ja englantilaisen David Leanin Arabian
Lawrence (1964) ovat syksyn tapauksia. Arabian Lawrencesta
näytetään restauroitu kopio, ei suinkaan Orioissa, vaan
Lasipalatsin Bio Rexissä. Sen suurella kankaalla Peter O´Toolen
suoritus ja viusuaalisesti huikeat otokset hiekkaerämaista heräävät
eloon 30.11.
Uudesta elokuvasta
kiinnostavin on eteläkorealainen Kim Ki-Duk, itseoppinut ohjaaja,
jonka elokuvissa runollisuus lomittuu väkivallan ryöppyihin.
Kim Ki-Duk´in elokuvien esittely tapahtuu Orionissa 27.11-20.12.
Kim Ki-Duk suunnitteli
nuorena papin uraa, mutta siitä ei tullut mitään. Hän toimi
merijalkaväen sotilaana ja matkusti sitten Pariisiin.
Katutaiteilijan sinnikäs toiminta johti lopulta elokuvaan.
Kava näyttää Kim
Ki-Dukin tuotannosta huipputärkeän läpimurtotyön Saaren
(2000), viime vuosikymmenen elokuviin kuuluvan Viisi vuodenaikaa
(2003). Ohjaajan uusimmista töistä esitetään parisuhdekuvaus
Hetki lyö (2006) ja hurjaksi sanottu Piete (2013),
jossa velkojen kerääjä ei tunne mitään armoa. Kavan kausivihkoon
Kim Ki-Duk -esittelyn kirjoittanut Pasi Nyyssönen toteaa
ytimekkäästi, että ohjaajan maalauksellista kauneutta tihkuvat
kuvat kontrastoituvat sokeeravaan väkivaltaan.
=====================================================================================================
Kavan syyssarjan
muita makupaloja ovat näyttelijäesittelyt, suomalaiset anaimaatiot,
ohjaajamuotokuvat – mm. Jaakko Pakkasvirta 80 vuotta – ja William Shakespeare -elokuvat. Kino Klassikko -sarjan tapaus on Jean Cocteaun
Kaunotar ja hirviö (1945), joka nähdään 4K-restauraationa.
Eurooppalaisen elokuvan huippua edustavat vielä Jean Renoir, Robert
Bresson, Ingmar Bergman ja Vera Chytilova
Kavan syyskausi alkaa
19.8. Chytilovan elokuvalla Jostakin muusta (1963) ja päättyy
11.1. 2015 Akira Kurosawan Shakespeare-sovitukseen Ran´iin
(1985).
Ajankohtainen
kommentti
Syksyn merkittävät
elokuvafestivaalit ovat ovella. Rakkautta & Anarkiaa starttaa
syyskuun puolivälissä, mutta perinteinen Espoo Ciné aloittaa ensi
perjantaina. Espoon festivaaleilla voi nähdä ennakkoon syksyllä
teattereihin tulevia elokuvia. Mutta sadan pitkän elokuvan
tarjontaan kuuluu paljon teoksia, joita ei sitten nähdä Suomen
valkokankaalla. Premiere-sarjaan on koottu juuri näitä myöhemmin
teattereihin tulevia elokuvia – kuten Woody Allenin romanttinen
taikurikomedia Magic in the Moonlight, Andre Techinen
murhamysteeri French Riviera, Kjell-Åke Anderssonin
1970-luvun Ruotsiin sijoittuva kasvutarina Nobody Owns Me,
jossa näyttelee karismaattinen Mikael Persbrandt ja Philippe
Garrellin mustavalkoinen perhekuvaus Jealousy.
Espoon Cinén kotimaisia
uutuuksia edustaa Leif Lindblomin suomalaisuutta Ruotsissa tutkiva
Vadelmavenepakolainen, joka perustuu Miika Nousiaisen
kehuttuun esikoisromaaniin. Teatteriohjaajana tunnetun, edesmenneen Aamulehden sähäkän elokuvakriitikon ja kulttuuritoimittajan,
hyvän ystäväni Erkka Lehtolan pojan Juhan esikoiselokuva Aikuisten
poika on selviytymistarina. Tarina viittaa todellisuuteen, sillä
ohjaaja menetti isänsä auto-onnettomuudessa.
Espoon Cinén teemoja
ovat Perhe, Matka, Paikat, Yöaikaan, Musiikki ja Pink.
Festivaalin päätöselokuva on 31.8 Tapiolasalissa ranskalaisen
Olivier Assayasin Clouds of Sils Maria, sveitsiläiseen
pikkukaupunkiin sijoittuva kuvaus näyttelijästä, joka on matkalla
palkintogaalaan. Juliette Binoche näyttelee pääosan.
P.S. Taisin olla ainoita,
joka tajusi 2008 ensi-iltaan tulleen Jukka-Pekka Valkeapään
esikoiselokuvan Muukalaisen arvon. Lahjakkuus oli syntynyt.
Nyt elokuva palkittiin Göteborgin festivaaleilla pääpystillä. Ja
mitä vielä! Valkeapään uusin ohjaustyö He ovat paenneet
esitetään elokuun lopulla maailman kolmanneksi tärkeimmillä
Venetsian filmifestivaaleilla. Onnea!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti