Saksalainen
Volker Schlöndorff on ohjannut parhaan elokuvansa vuosiin. Sen nimi
on Diplomacy ja se tapahtuu Pariisissa 25.8. 1944.
Liittoutuneet lähestyvät rakkauden kaupunkia, Natsi-Saksa alkaa
olla tuhon partaalla, mutta Pariisin kuvernööri, kenraali Dietrich
von Cholitz aikoo räjäyttää kaupungin tuhkaksi. Dynamiitit on
asetettu lukuisten Pariisin arvorakennusten ja Seinen siltojen alle.
Cholitzin lopullista käskyä odotetaan. Hitlerkin jo kyselee: ”Joko
Pariisi palaa?”
Volker Schlöndorff oli
1960-luvun ja 1970-luvun Länsi-Saksan uuden elokuvan johtavia
ohjaajanimiä Rainer Werner Fassbinderin, Werner Herzogin ja Wim
Wendersin ohella. Schlöndorffin läpimuto-ohjaus oli Nuori
Törless vuodelta 1964. Volker Schlöndorffin 1970-luvun
merkittäviä ohjaustöitä oli yhdessä Margarethe von Trottan
kanssa toteutettu Katharina Blumin menetetty maine. Ja
tietenkin maailmanmaineen saavuttanut Peltirumpu (1979) ,
joka perustui Gunter Grassin samannimiseen romaaniin. Schlöndorff
kokeili mahdollisuuksiaan 1980- luvulla Yhdysvalloissa – Arthur
Millerin näytelmään pohjautuva Kauppamatkustajan kuolema
(1985) on huomattava ohjaustyö.
====================================================================================================
Diplomacy
perustuu Cyril Gelyn menestysnäytelmään. Volker Schlöndorffin
elokuvasovituksen kaksi vahvaa näyttelijää – Andre Dussollier
(ruotsalainen diplomaatti Nordling) ja Niels Arestrup (kenraali
Cholitz) tulkitsivat pääosat myös teatterin lavalla. Schlöndorffin
elokuvaversiossa he ovat syvällä kahden erilaisen ihmisen
rooleissa: toinen on sotilas, joka aikoo toteuttaa velvollisuutensa,
toinen on humanisti, joka uskoo sovittelun voimaan.
Volker Schlöndorffin
ohjaus on niin intensiivistä, että lähes kokonaan yhdessä
huoneessa tapahtuvan elokuvan näytelmällisyyden unohtaa heti
alussa. Nordlingin ja Cholitzin keskustelujen sijaan
(ruotsalaisdiplomaatti yrittää saada saksalaiskenraaliin luopumaan
Pariisin räjäyttämisestä) leikataan joitakin otoksia tunneleista
ja vastarinnan toiminnasta sekä kauniita kuvia Cholitzin huoneen
ikkunasta avautuvasta Pariisista.
Ja elokuvan aloitus on
mykistävä: Beethovenin sinfonia numero 7. luo alkutahdit. Aivan
kuin vakuudeksi, että Pariisi kuulu meille, Schlöndorffin kuvaaja
Mathieu Amathieu näyttää meille kaupungin maalauksellisuudellaan.
Kuvat auringon noususta ovat täynnä runollisuutta.
Diplomacyn kahden
erilaisen ihmisen henkistä kaksinkamppailua on jo ehditty verrata
Jean Renoirin 1930-luvun lopun pasifistiseen Suureen illusioon.
Siinä Erich von Stroheimin saksalainen sotilas ja Marcel Dalion
ranskalainen sotavanki löytävät eroistaan huolimatta keskinäisen
kunnian ja sivistyksen polut.
Samalla tavalla Cholitz ja
Nordling päätyvät löytämään valon, jonka jälkeen kellot
soivat niin Pariisille kuin ihmisyydelle. Elokuvan ehkä tärkein
repliikki kuullaan Cholitzin suusta: ”Mitä sinä tekisit
sijassani.” Siihen Nordling ei vastaa heti, sillä pelissä on
saksalaiskenraalin perheen elämä ja antautumisen tuska, joka voi
johtaa kuolemaan.
(Ensi-ilta 22.8. 2014)
Ajankohtainen
kommentti
Olen katsonut
TV1:n Kotikatsomon kotimaista tv-sarjaa Tehdasta
sunnuntai-iltaisin. Kun sarja alkoi luulin, että Yle uusii
takavuosien maineikkaan brittiläisen Tehdas-sarjan. Ei
sentään. Kotimainen Tehdas se on. Pirkko Saiso on
kirjoittanut tehtaan hihnoille ja Lehtosen omistajasuvun
perhesotkuihin pureutuvan sarjan. Yksi sarjan ohjaajista on ollut
Juha Lehtola, jonka esikoiselokuva Aikuisten poika tulee
ensi-iltaan ensi viikolla. Muut ohjaajat ovat Juha Rosma ja Jarmo
Lampela.
Olen miettinyt, onko
Tehdas Ylen hiipuneen draamatuotannon uusi ”kuningastyö”.
Vai onko kysymys loistavan menneisyyden omanneen Tampereen TV2:n
vanhasta draamatuotannosta. (Nykyisin TV2 on painunut roskasarjaan,
eikä sitä viitsi katsoa urheilulähetyksiä lukuun ottamatta).
Täytyi oikein tutkia Ylen tietoja, jotta saisi asiasta varmuuden.
Nyt löytyi! Tehdas on todellakin upouusi Yle-draamasarja. Se
kuvattiin 2013 Orivedellä, Mantereen kenkätehtaalla. Tekijät eivät
piilottele tietoa, että sarjan esikuvana on ollut tuo Paul Abbottin
kirjoittama brittituote.
=====================================================================================================
Suomalaisessa
Tehtaassa (3.tuotantokausi valmisteilla) hienoa on varma,
moni-ilmeinen käsikirjoitus, laadukas ohjaus ja onnistunut
näyttelijätyö. Muun muassa Tom Lindholm, Vera Kiiskinen, Seela
Sella ja Jaana Järvinen tekevät vahvat roolityöt. Nyt on kysymys
2. tuotantokauden sarjasta. Minulle Tehdas on uusi
katsomiskokemus, sillä en seurannut keväällä 2012 esitettyä 1.
tuotantokauden sarjaa.
Ja korostetaan vielä,
että sarja on pelkästään Ylen tuotanto. Tuottaja on Hilkka Salo.
Vielä siitä tamperelaisuudesta: Jos nyt en ole väärin kuunnellut
näyttelijöiden replikointia, niin kyllä se viittaa ”Manseen”,
Tohlopin draamaperinteeseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti