on kyllästynyt
feminismiin. Näin kai voi sanoa, koska hän pahoitteli viime keväänä
Cannesin festivaaleilla naisten nykyistä asemaa. Polanskin mukaan
naisten ”maskulisointi” heittää ulos romanssit elämästämme. Hän lienee tarkoittanut miesten elämää.
Roman Polanskin uusi
elokuva Venus in Fur on, kuin kaikkien esitettyjen mielipiteiden
summautuma. Mathieu Amalric (keski-ikäisen Polanskin näköä)
esittää teatteriohjaajaa, joka etsii menestyksekästä
naisnäyttelijää Venuksen-rooliin. Elokuva on sovitettu David
Ivesin näytelmästä. Taustana on Leopold Sacher-Masochin
omituiseksi kuvattu novelli ”Venus in Furs”, joka ilmestyi 1870.
Kysymys on naisen asemasta rakastajattarena – ja miehen orjana.
Roman Polanskin Venus
in Fur tapahtuu teatterissa, näyttämöllä. Naisrooliin ohjaaja
valitsi vaimonsa Emmanuelle Seignerin, joka ponnahti pinnalle
1980-luvun lopulla Peter Coyoten, Kristin Scott-Thomasin ja Hugh
Grantin kanssa laivalle sijoitetussa Katkerassa kuussa.
Tuossakin elokuvassa Polanski kuvasi nuorta naista seksiobjektina,
miehen eroottisten pelien kohteena.
Venus on Fur on
teatterifilmi, jossa puhutaan loputtomiin. Elokuvaa on kuvattu
satiiriksi seksismistä. Tosin Polanski on huomauttanut, ettei
elokuvassa ole mitään hänestä itsestään. No, Polanski sentään
tunnusti, että elokuva oli nautinnollista tehdä.
Venus in Fur on
valmistunut ranskalaisena tuotantona. En tiedä, asuuko
Yhdysvalloissa alaikäisen tytön raiskauksesta syytetty Polanski
Sveitsissä, mutta viimeisimmät hienot työt Pianisti (2002)
ja Haamukirjoittaja (2010) hän on toteuttanut ranskalaisena
ohjaajana. Vuonna 2009 Polanski osallistui Zurichin
filmifestivaaleihin ja joutui poliisin ansaan. Yhdysvallat vaati
häntä edelleen tuomiolle raiskauksesta.
Venus in Fur on
elokuvatyönä Roman Polanskin valitettava mahalasku. En nyt ota
kantaa kipakkana jatkuvaan mies-nainen -asetelmaan ja sukupuolten
sotaan, mutta kovin vaatimattomasti Polanskin kamera toimii teatterin
näyttämöllä, jossa ovat menossa näytelmän harjoitukset. Jonkun
ilmavan ulkokohtauksen teos olisi kaivannut. Pelkän sisätilafilmin
ongelmana tahtoo olla toisto ja lopulta hapen puute.
Nousussa oleva
ranskalaisnäyttelijä Mathieu Amalric menettelee teatteriohjaajana,
mutta Polanski ei olisi pitänyt antaa nasipääroolia vaimolleen.
Emmanuelle Seigner on ”Venuksen sukua”, mutta ei näyttelijä.
Ehkä elokuvan budjetissa on jouduttu säästämään. Hiukan
ihmettelee, miten elokuva valittiin viime keväänä Cannesin
festivaaleille. Ehkä Polanskin Pianistin voitto painoi
valinnassa.
Tämän hetken
laatuelokuvamaahantuonnista vastaava Cinema Mondo ja Kino Engel ovat
ottaneet Venus in Fur´in ohjelmistoon, koska Finnkino hylkäsi teoksen. Elokuvaa esitetään ekslusiivisena Kino Engelissä,
sillä kopiossa ovat vain englanninkieliset tekstit.
Yhden huoneen elokuvia on tehty kautta aikojen. Roman Polanskikin selvisi loistavasti Inhossa, jossa vaanija uhkaa Catherine Deneuveta. Mutta legendaarinen yhden huoneen elokuva on tietenkin Alfred Hitchockin 1940-luvun lopun Köysi, joka keskittyy murha-aikeissa olevien opiskelijoiden asuntoon, lopulta arkun ympärille. Hitchcockhan kokeili elokuvaa, jossa ei olisi yhtään leikkausta, vaan katkos tapahtui vasta silloin kun kuvaaja vaihtoi uuden rullan kameraan.
Katselin Yle Teemalla
näytettyä romanttista tragediaa Anne Frankin päiväkirjaa.
Kaikki tietävät, miten Frankin perheen ja ystävien kahden vuoden
piileskely amsterdamilaisessa asunnossa päättyi. Polanskin Venus
in Furin nähtyään ryhdyin oikein tarkkailemaan, miten
mestariohjaaja George Stevens selvisi yhden huoneen asunnossa ja
ullakkotilassa. Henkilöitä oli aika paljon, mutta Stevens muisti
vanhan säännön ilmavuuden lisäämisestä: Kuvat kadulta ja
taivaalla lentävistä hävittäjistä antoivat koko ajan
juutalaistarinalle lisää poltetta.
Täytyy kuitenkin
muistuttaa, että vanhassa Hollywoodissa hallittiin studioilmaisu.
Anne Frankin päiväkirja on tästä loistoesimerkki. Kamera
kulki ja vaihteli koko ajan asuntoon piiloutuneiden henkilöiden
jännitteisissä väleissä. Nerokas oli loppupuolen äänellinen
ratkaisu: Kun natsien partio jarruttaa äkillisesti piilottelutalon
eteen rakastavaiset Anne ja Peter heltyvät siihen ensimmäiseen
suudelmaan ullakolla.
P.S. Mikko Pielan ohjaama dokumenttielokuva Kuka välittää? oli maanantai-illan suola Yle TV1:n ohjelmistossa. Piela kuvasi osittain omakohtaisten kokemusten mukaan leipäjonoja idän Myllypurossa. Jos tämä elokuva ei herättänyt päättäjiä, niin mikä sitten. Onko tämä Suomi enää hyvinvointiyhteiskunta? Onneksi kirkko ja kolmas sektori auttavat tarvitsevia. Vielä löytyy tahoja ja ihmisiä, jotka välittävät. Pielen dokumentti oli elokuvallisesti monipuolinen, esimerkiksi metron käyttö elämän kulun metaforana toimi erinomaisesti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti