Helsingin
laatuteatterissa Maximissa on esitetty jonkin aikaa intialaista
elokuvaa The Lunch Box. Se ei ole mikään kimalteleva
Bollywood-tuote, vaan ajattelevan käsikirjoittajan ja ohjaajan
arkirealistinen draama kahden erilaisen ihmisen lähentymisestä
kirjelappujen avulla. Elokuvan tekijä on Rites Batra, jonka nimi
kannattaa painaa muistiin.
Näitä kirjelappuja
paljastuu jatkuvasti eväsrasioista, joita kannetaan päivittäin
toimiston työntekijöiden pöydille. Se on kuulemma nerokas
mumbalainen käytäntö. Eläkkeelle lähtevä Saajan Fernandes
(Irrfan Khan) ja avioliitossaan pettynyt nuori äiti Ila (Nihrat
Kaur) viestittelevät jatkuvasti eväsrasioihin kätketyillä
lapuilla.
Rakkauteen viestittely se
saattaa johtaa, mutta näkymättömään sellaiseen. Saajanin
äkillinen tajuaminen vanhenemisestaan estää näkyvän kohtaamisen
kahvilassa? Nuori vaimo aikoo kyllä pakata laukkunsa ja muuttaa
Bhutaniin, jonne Saajan on kertonut matkustavansa. Ohjaaja Rites
Batran mukaan väärä voi johtaa oikeaan, niin
eväsrasiatoimituksissa kuin junaliikenteessä.
====================================================================================================
The Lunch Box
kiertyy kestonsa ajan eväsrasiatoimitusten jatkumoon. Rasioiden
ja kirjelappujen ympärille nostetaan pari sivuhenkilöä.
Äänellisesti mukana on Ilan täti, joka asuu yläkerrassa ja hoitaa
sairasta miestään. Sänkyyn sidottu mies tuijottaa koko ajan
kattoon, jossa pyörii vilvoittavaa ilmaa puhaltava propelli.
Saajanin toimiston katto on täynnä vastaavia propelleja.
Toinen sivuhenkilö on
iloinen nuori tulokas Shaikh (Nawazuddin Siddqui), joka saa Saajanin
postin tämän siirryttyä eläkkeelle. Saa nyt sitten nähdä,
ehtiikö hiukan arrogantti Saajan koskaan perehdyttää tulokasta
laskentatyöhön.
Vähitellen miesten
välinen kitka sammuu, ja jossain vaiheessa voidaan tavata ruuan
merkeissä Shaikhin asunnossa. Siellä odottaa nuori ja kaunis
morsian, jolle isä ei ole antanut vielä avioliittolupaa. Toivossa
on hyvä elää. Ehkä pian lupa heltiää.
The Lunch Box
syvenee tarinan kehittyessä. Henkilölaajennukset ovat
välttämättömiä, jotta kohtaukset eivät tukehtuisi jatkuvaan
rasiatoistoon. Ohjaaja huomioi elävin kuvakulmin Mumbain kuhisevan
ja vilisevän kaupunkitodellisuuden: mikä mikä tungos kaduilla ja
junissa.
Elämä näyttää
kuitenkin toimivan, vaikka joka puolella ilmenee ylikansoituksen
paino. Onneksi Rites Batra pyrkii välttämään Bollywood-filmeille
ominaista liian värikästä eksotiikkaa ja musiikin pauhua. Yksi
musiikkikappele riittää ohjaajalle, jonka ympäristötaju ja
henkilöohjaus ovat hyvää luokkaa. Vihjeet ja viiteet rikastavat
kahden viestittäjän tarinaa.
====================================================================================================
Saajan
Fernandesia esittävän Irrfan Khanin kasvot ovat tutut. Mutta mistä
elokuvasta? Tietenkin kirjeiden kirjoittajan roolista Mira Nairin
kansainvälisesti kuuluisasta hinduelokuvasta Salaam Bombaysta,
joka valmistui 1988.
Ajankohtainen
kommentti
Pääsisäisen
tv-ohjelmistossa kiinnosti ennen kaikkea Yle Teeman dokumentti
Jerusalem 24 H. Eli pitkänperjantaian aamulla kello kuusi
ohjelma alkoi päättyen seuraavan vuorokauden aamuna kello kuusi.
Luulisi, että vuorokauden pituinen dokumentti ei kanna, mutta hyvin
monipuolisesti tekijät kertoivat Jerusalemista ja pystyivät pitämään
intensiteetin päällä koko ajan.
Dokumentti oli valaiseva
kokonaiskuva Jerusalemista tänään, tuosta konfliktien pesästä,
josta media raportoi yleensä vain silloin, kun tapahtuu
terroritekoja, vastapuoli tulitttaa tai ampuu kranaatteja tai USA:n
johto ilmoittaa, että nyt aletaan taas hieroa rauhaa osapuolien,
israelilaisten ja palestiinalaisten kesken.
=====================================================================================================
Dokumentin
tekijät vierailivat lukuisilla pyhilla paikoilla, aina Itkumuurista
Getsemaneen ja Öljymäelle. Tarkasti selvitettiin länsirannan
tilanne ja israelilaisten laajentumistoimet. Historiallinen katsaus
oli olennainen, myös vuoden 1967 Kuuden päivän sodan
selvittäminen. Kartat toimivat graafisina apuvälineinä.
Palastiinalaisten asema
huomioitiin dokumentissa. Beduiinileirien todellisuus valottui.
Tietenkin itse Jerusalemin merkitystä niin israelilaisten kuin
palestiinalaisten kollektiivisessa tajunnassa ei korostettu turhaan.
Jerusalem 24 H oli
ennen kaikkea kertomus arjesta, roskakuskeista ja hotellin
siivoojista. Myös taiteellisen työn luojat huomiotiin. Kiinnostava
oli kuvataiteilija, joka maalasi aamuyöllä Einsteinin kuvaa.
Dokumentissa haastateltiin iäkästä pariskuntaa, joka oli
selviytynyt holokausitista. Natsi-Saksan julmuuksien ja kauheuksien
muistaminen ei laannu Israelissa.
Dokumentti osoitti, että
Jerusalemissa vallitsee kaksi ehdotonta elämäntapaa – uskonto ja
ruokakulttuuri. Eikä uskonto rajoitu vain juutalaisiin ja
muslimeihin, vaan kristityt, armenialaiset ja fransisakaanit saivat
omat puheenvuoronsa. Ja dokumentissa toistui uskonnonharjoittajien
toteamus: ”Jumala on suuri”. Voisi ajatella kriittisesti , että
tällaiset hokemat ovat evoluution ja tieteellisen maailmankuvan
tiellä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti