Kuva Jaana Rannikko © Helsinki-filmi 2014 |
J-P Valkeapää
ponnahti uuteen suomalaiseen elokuvaan ”kuin puskista” vuonna
2009. Hänen esikoiselokuvansa nimi oli Muukalainen. Sitä ei
oikein osattu ottaa vastaan nuoren ohjaajan taidonnäytteenä, jonka
viisarit osoittivat elokuva- ja romaanitaiteen perinteisiin.
Valkeapään elokuvan ilmaisu ja kerronnan syvyys viittasi
venäläiseen Andrei Tarkovskiin. Tarinassa saattoi nähdä Albert
Camusin ”Sivullisen” vaikutteita. Tällaista nuorta tulokasta
saattoi pitää intohimoisesti elokuvataiteeseen suhtautuvana
ohjaajana.
Viiden vuoden jälkeen J-P
Valkeapää esittelee meille uuden ohjaustyönsä He ovat
paenneet. Siihen osattiin suhtautua meillä huomionarvoisesti jo
syyskuussa, koska teos oli valittu maailman kolmanneksi rankatuimman
Venetsian filmifestivaalin Venice Days -sarjaan. Eipä Venetsiassa
juuri ole nähty suomalaisia elokuvia.
He ovat paenneet
kertoo Jonista (Teppo Manner) ja Raisasta (Roosa Söderholm), jotka
kohtaavat nuorisokodissa. Joni suorittaa kodissa siviilipalvelusta.
Raisa on nuorisokodin asukki, joka kapinoi auktoriteetteja ja
aikuisten mielivaltaa vastaan. Itse nuorisokoti on kuin sotilaallinen
kasarmi, joka sijaitsee metsän keskellä. Nuorten ja laitoksen
henkilökunnan välillä ei ilmene luottamusta. Nuorisokodissa
vallitsee nollatoleranssi.
=====================================================================================================
Elokuvan nimi
kertoo jo sen, miten puhevammaisen, herkän Jonin ja raisujakin
otteita harrastavan Raisan tarina edistyy. He ottavat hatkat
laitoksesta, koska Joni haluaa tukea Raisaa. He lähtevät
pakomatkalle suomalaisessa kesässä. Jonista ja Raisasta tulee
kapinallisia syystä, ei siis syyttä – kuten Nicholas Rayn
1950-luvun puolivälin klassikossa Nuori kapinallinen, johon
kotimaista uutuutta ehdittiin jo verrata R&A -festivaalien
aikana. J-P Valkeapään elokuvan harvat, harkitut repliikit
ilmaisevat kaiken: Raisa Jonille: ”Minua ei ole koskaan
rakastettu.” Joni Raisalle: ”Minä r-rakastan sinua”. Se
riittää.
He ovat paenneet
johdattaa sopeutumattomat Jonin ja Raisan road movien hengessä
syrjäiselle saarelle”. Jos Nuoren kapinallisen James Dean
ja Natalie Wood etsiytyvät omaan rauhaansa autioon taloon, niin J-P
Valkeapään elokuvassa nuoret löytävät pakopaikkansa saaresta. Se
osoittautuu pelottavaksi paratiisisaareksi, jossa käärme
luikertelee – missä muodossa - se jääköön paljastamatta.
J-P Valkeapään
elokuvallinen ilmaisu on jälleen rohkeaa, haastavaa, uskomattoman
intensiivistä. Valkeapää viljelee kontrasteja, pelaa
värisommitelmilla (Raisan huulipuna) ja maisemakuvauksen vivahteilla
ja voimakkailla sävymuutoksilla. Uni- ja hallusinaatiojaksot ovat
loistavaa elokuvaa. Ja musiikkitausta lyö älllikällä. Kun Joni ja
Raisa saapuvat toisen kerran samalle saarelle, tunnelmat muuttuvat
pelottavaksi. Julma, äärimmäisen pahaenteinen kidustusjakso
venäläisine ruletteineen viittaa Michael Ciminon Vietnam-odysseiaan
Kauriinmetsästäjään (1978).
Korostetaan myös, että
He ovat paenneet heittää oman puheenvuoronsa kuin kuvien
välistä nykyisin Suomessa vallitsevaan nuorten pudokas- ja
syrjäytymiskeskusteluun. J-P Valkeapää ei ryhdy syyttelemään,
mutta kieltämättä Raisan vierailu lapsuuden kodissa osoittaa,
miten tunteettomia vanhemmat voivat olla. Ovathan ne hienoja nuo
elokuvan lyhyet takautumat, joissa Raisan lapsuus meni luistimilla
jäällä ja sullottiin lopulta kellarin pahvilaatikkoihin.
Tekisi mieli hehkuttaa He
ovat paenneet -elokuvan pääparia Teppo Manneria ja Roosa
Söderholmia. On siinä täydellisesti onnistunut pari. Ilmeisiä
luonnonlahjakkuuksia. Harvoista sivuosista löytyy Pelle Heikkilän
huimasti esittämä kaupparatsu, joka muistuttaa meille kaiken
julmuuden keskellä, että hyvyyttäkin vielä löytyy.
Ajankohtainen
kommentti
Nykyisin
kotimaisen elokuvan laadun mittariksi näyttää muodostuneen
yleisömäärä. Sen mukaan vuoden 2014 ”paras kotimainen” olisi
Dome Karukosken Mielensäpahoittaja, jonka katsojamäärä on
kivunnut 300 000 pintaan. Se on tietenkin huima luku nykytilanteessa,
mutta se ei osoita koko totuutta.
Mielensäpahoittaja on
hyvä esimerkki kotimaisen elokuvan nykysuuntauksesta. Tuotannon
lähtökohta on kaupallinen, ei enää taiteellinen ja ilmaisullinen
– kuten Pirjo Honkasalon Betoniyössä tai perjantaina
teattereihin saapuneessa, häikäisevässä He ovat paenneet
-nuorisokuvauksessa. Nuo elokuvat osoittavat, että maassamme toimii,
sinnittelee, vielä ohjaajia, jotka haluavat sanoa jotakin, haluavat
kertoa elokuvallisesti, jopa uudistaa elokuvaa.
Muistellaanpa menneitä.
Mielensäpahoittajan päähenkilöä tulkitseva Antti Litja
näytteli 1970-luvun puolivälissä Risto Jarvan komedioissa Mies,
joka ei osannut sanoa ei ja
Loma. Jarva siirtyi rankan realistisesta, kehnosti
lippuluukuilla menestyneestä Yhden miehen sodasta komediaan,
koska halusi pelastaa pian konkurssikypsän Filminor-yhtiön.
Risto Jarvan komediat
saavuttivat puolenmiljoonan katsojamäärät, mutta niiden
toteutuksessa pidettiin koko ajan huolta laadusta ja tasosta. Niissä
itsessään oli siis jotakin arvokasta ja puhuttelevaa, joka
kiinnosti yleisöä. Jarvan elokuvien kaupallinen lähtökohta
liittyi ainoastaan siihen, että ilmaisumuoto oli nyt komedia
(jäähyväistyötä, toki lukijoiden suosikin Arto Paasilinnan
menestysromaaniin perustuvaa ja Litjan näyttelemää Jäniksen
vuotta voi kutsua tragikomediaksi).
1 kommentti:
Kaupallisia, suureen yleisöön vetoavia elokuvia on tehty iät ajat, Suomessa ja ulkomailla. Väittäisin että jopa useampi 40-luvun klassikko on tehty alunperin vain viihdyttämään, ei suureksi taiteeksi.
Joskus nämä "viihdepätkät" vain onnistuvat paremmin kuin toiset. Esimerkiksi Häjyt on loistava, Härmä kamala. Tuskin Aleksi Mäkelä on yrittänyt tehdä suurta mullistavaa taideteosta, vaan vain niin hyvän elokuvan aiheesta kuin osaa. Kuten Karukoski Mielensäpahoittajan kanssa.
Elokuvataiteen kuolemasta on puhuttu melkein yhtä kauan kuin siitä, tappaako elokuva "oikeat" taiteet kuten kirjallisuuden ja teatterin.
Lähetä kommentti