Atlantic film |
Norjalaisohjaaja
Erik Poppe (Siistiä, Hawaiji, Oslo) on saanut tehdä
yhteistuotantona uuden elokuvan Tuhat kertaa hyvää yötä ,
joka ravistelee meitä näkemään, mitä maailmalla oikein tapahtuu.
Nyt ei le kysymys Itä-Ukrainasta, vaan maapallomme lukuisista
kriisikentistä. Juliette Binochen hienosti esittämä
kuvatoimittaja Rececca Thomas kiertää kriisikentillä kameran
silmin.
Rebecca Thomas lähtee
työmatkoille Irlannista, jossa hän asuu meritutkimukseen perehtyvän
miehensä (Nikolaj Coster-Waldan) kanssa. Pariskunnalla on lapsia.
Vaara uhkaa jo elokuvan alussa Rebeccaa, joka kohtaa Kabulissa
pommi-iskun. Rebecca haavoittuu ja joutuu miettimään monta kertaa
ammattinsa merkitystä. Olisiko jatkettava vai palattava kotiin?
Erik Poppe ohjaa
varmaotteisesti. Hän on kertonut olleensa Afganistanissa hetkellä,
jolloin oma henki oli vaarassa mennä sekuntien kuluessa. Poppen
elokuvassa onkin henkilökohtaista todistusvoimaa, mutta kaiken
moottori on Juliette Binoche. Hän tuo vaaran poluille tunteensa koko
skaalan, ja jopa perheen talossa kuvatut kohtaukset toimivat.
Tuhat kertaa hyvää
yötä on vahva moraalidraama. Juliette Binochen kuvatoimittaja
asettaa koko ajan katsojan eteen kysymyksiä, miten kauan voi toimia
kriiseissä, joita ei voi hallita. Elokuvassa on riittävästi
väkeviä toimintakohtauksia, jotka eivät ole Hollywood-viihdettä.
Valokuviakin vilautellaan, joten Erik Poppe on saanut elokuvaansa
monipuolista visuaalista voimaa.
Ajankohtainen
kommentti
Tsekkielokuva oli suurta
huutoa etenkin 1960-luvulla. Milos Forman (Musta Pekka, Vaaleaverikön
rakkaus), Jiri Menzel (Tarkoin vartioidut junat) ja Vera Chytilova
(Tuhatkaunokit) nostivat uuden tshekkielokuvan kansainväliseen
tietoisuuteen.
Suomeenkin tuotiin
lukuisia tshekkielokuvia. Järjestettiin jopa tshekkielokuvan
viikkoja. Kaikki melkein romahti elokuun 1968 jälkeen, kun
Neuvostoliitto miehitti orastavasta vapaudesta merkkejä näyttävän
Tshekkoslovakian.
Lukuisat ohjaajat
muuttivat Milos Formanin tavoin länteen. Ohjaajista oikeastaan vain
Forman pystyi luomaan huippu-uran Yhdysvalloissa (Yksi lensi yli
käenpesän, Ragtime, Amadeus). Tsekkiläisen uuden elokuvan
merkkiohjaajista Jiri Menzel ja Vera Chytilova (1929-2014) jäivät
maahan. Meillekin tuotiin Menzelin komediallinen Tyttö kaljassa
(1981) ja tunnustuksellinen Minun kyläni (1987).
=====================================================================================================
Viktor Tausin
ohjaama Koomikot on pitkästä aikaa tshekkielokuvan
maahantuonti Suomeen. Elokuva on yhteistuotanto, sillä Kinosto Oy on
toiminut tshekkiläisten partnerina.
Tausin elokuvassa
1980-luvun kuuluisa prahalainen koomikkotrio hajoaa, kun yksi jäsen
muuttaa länteen. Mutta ei hätää. Hän palaa jälleen Prahaan,
joka on aivan toisenlainen kuin ennen Itä-Euroopan
kansandemokratioiden hajoamista. Viktor Taus kuvaa koomikkotrion
uutta tulemista, mutta pystyvätkö ikääntyneet klovnit enää
nuoruuden kaltaiseen menestykseen.
Koomikot on esillä Helsingin Kino-Palatsissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti