tiistaina, toukokuuta 20, 2014

Juliette Binoche vaarojen poluilla * * * *

Atlantic film












Norjalaisohjaaja Erik Poppe (Siistiä, Hawaiji, Oslo) on saanut tehdä yhteistuotantona uuden elokuvan Tuhat kertaa hyvää yötä , joka ravistelee meitä näkemään, mitä maailmalla oikein tapahtuu. Nyt ei le kysymys Itä-Ukrainasta, vaan maapallomme lukuisista kriisikentistä. Juliette Binochen hienosti esittämä kuvatoimittaja Rececca Thomas kiertää kriisikentillä kameran silmin.
Rebecca Thomas lähtee työmatkoille Irlannista, jossa hän asuu meritutkimukseen perehtyvän miehensä (Nikolaj Coster-Waldan) kanssa. Pariskunnalla on lapsia. Vaara uhkaa jo elokuvan alussa Rebeccaa, joka kohtaa Kabulissa pommi-iskun. Rebecca haavoittuu ja joutuu miettimään monta kertaa ammattinsa merkitystä. Olisiko jatkettava vai palattava kotiin?
Erik Poppe ohjaa varmaotteisesti. Hän on kertonut olleensa Afganistanissa hetkellä, jolloin oma henki oli vaarassa mennä sekuntien kuluessa. Poppen elokuvassa onkin henkilökohtaista todistusvoimaa, mutta kaiken moottori on Juliette Binoche. Hän tuo vaaran poluille tunteensa koko skaalan, ja jopa perheen talossa kuvatut kohtaukset toimivat.
Tuhat kertaa hyvää yötä on vahva moraalidraama. Juliette Binochen kuvatoimittaja asettaa koko ajan katsojan eteen kysymyksiä, miten kauan voi toimia kriiseissä, joita ei voi hallita. Elokuvassa on riittävästi väkeviä toimintakohtauksia, jotka eivät ole Hollywood-viihdettä. Valokuviakin vilautellaan, joten Erik Poppe on saanut elokuvaansa monipuolista visuaalista voimaa.

Ajankohtainen kommentti

Tsekkielokuva oli suurta huutoa etenkin 1960-luvulla. Milos Forman (Musta Pekka, Vaaleaverikön rakkaus), Jiri Menzel (Tarkoin vartioidut junat) ja Vera Chytilova (Tuhatkaunokit) nostivat uuden tshekkielokuvan kansainväliseen tietoisuuteen.
Suomeenkin tuotiin lukuisia tshekkielokuvia. Järjestettiin jopa tshekkielokuvan viikkoja. Kaikki melkein romahti elokuun 1968 jälkeen, kun Neuvostoliitto miehitti orastavasta vapaudesta merkkejä näyttävän Tshekkoslovakian.
Lukuisat ohjaajat muuttivat Milos Formanin tavoin länteen. Ohjaajista oikeastaan vain Forman pystyi luomaan huippu-uran Yhdysvalloissa (Yksi lensi yli käenpesän, Ragtime, Amadeus). Tsekkiläisen uuden elokuvan merkkiohjaajista Jiri Menzel ja Vera Chytilova (1929-2014) jäivät maahan. Meillekin tuotiin Menzelin komediallinen Tyttö kaljassa (1981) ja tunnustuksellinen Minun kyläni (1987).
=====================================================================================================
Viktor Tausin ohjaama Koomikot on pitkästä aikaa tshekkielokuvan maahantuonti Suomeen. Elokuva on yhteistuotanto, sillä Kinosto Oy on toiminut tshekkiläisten partnerina.
Tausin elokuvassa 1980-luvun kuuluisa prahalainen koomikkotrio hajoaa, kun yksi jäsen muuttaa länteen. Mutta ei hätää. Hän palaa jälleen Prahaan, joka on aivan toisenlainen kuin ennen Itä-Euroopan kansandemokratioiden hajoamista. Viktor Taus kuvaa koomikkotrion uutta tulemista, mutta pystyvätkö ikääntyneet klovnit enää nuoruuden kaltaiseen menestykseen.
Koomikot on esillä Helsingin Kino-Palatsissa.


Ei kommentteja: