LEIJONASYDÄN: Teppo (Peter Franzén), Salif (Jani Toivola) ja Harri (Jasper Pääkkönen). Edessä Rhamadhani eli Ramu (Yusufa Sidibeh). Kuva: Jaana Rannikko © 2012 Helsinki-filmi Oy |
Käsikirjoittaja Aleksi Bardy ja ohjaaja Dome Karuskoski kuvaavat uusperhettä Leijonasydämessä. Tekijät sivuavat skinien toimintaa, mutta kuten Bardy on todennut, ytimessä on kertomus siitä, miten rakkaus voittaa vihan. Ehkäpä valkoista Suomea ajavien skinien ennakkoluulotkin karsiutuvat vähitellen.
Peter Franzén näyttelee Leijonasydämen päähenkilöä Teppoa. Franzén on kovasti esillä tänä syksynä. Uusi romaani on kaupoissa. Oma esikoisohjaus Tumman veden päällä perustuu Franzénin esikoisromaaniin. Näyttelijällä on kysyntää myös ulkomailla.
Leijonasydämen Teppo viittaa Joensuun takavuosien ikäviin tapahtumiin, joissa paikalliset skinit kävivät mustaihoisten maahanmuuttajien kimppuun. Musta ihonväri on ennakkoluuloiselle Tepolle myrkkyä. Hän pitää väkivallasta. Hän ahdistelee skinikavereidensa kanssa ihmisiä, joiden ihonväri poikkeaa suomalaisen valtaväestön ihosta.
Dome Karukosken elokuvassa Teppo kohtaa baarin tarjoilijan ja mumminsa asunnossa asuvan Sarin (Laura Birn) ja tämän mustaihoisen pojan Ramun (Yusufa Sibideh). Sari taitaa rakastua Teppoon. Joutuu kysymään, onko tässä taas esillä nainen, joka heittäytyy rentun seuraan. Ja väkivaltaisen rentun. Teppokin rakastuu Sariin, ja lapsikin on kohta tulossa. Ramu suhtautuu epäluuloisesti Teppoon. Ja väkivallan kierre tihentyy, kun intistä lipettiin löhtevä Tepon velipuoli (Jesper Pääkkönen) saapuu Tepon, Sarin ja Ramun uusperheeseen.
Leijonasydän ei täytä tekijöidensä ideaa, että rakkaus voittaa vihan ja väkivallan. Elokuva on alusta loppuun täyttä väkivaltaa. Dome Karukoski sirottelee tarinaan jatkuvasti takautumia, jossa Teppo ja Tepon skinikaverit tekevät hirvittäviä asioita - ”valkoisen Suomen puolesta”. Kaikki takautumat on tehty tarkoituksella, kaupallisista syistä, vaikka ajattelenkin, että toimintaväkivaltaelokuvia harrastavat nuoret eivät tule katsomaan Leijonasydäntä, koska siitä puuttuu kaikki rymistely ja ammuskelu.
Aleksi Bardyn käsikirjoitus taitaa olla syynä Leijonasydämen onnettomaan lopputulokseen. Inhoan tätä elokuvaa, enkä oikein jaksa innostua Peter Franzénin suorituksesta, en Jasper Pääkkösen Harrista. Dome Karukoski ohjaajana näyttää sittenkin jäävän Bardyn ja Helsinki-Filmin kaupallisten tavoitteiden uhriksi. Vaikka Ramusta kehittyy vähitellen elokuvan kiinnostavin henkilöhahmo, niin se ei pelasta lopputulosta.
Suomalaiseen elokuvaan 2000-luvun alkupuolella tullut Dome Karukoski (Tyttö sinä olet tähti, Tummien perhosten koti, Napapiirin sankarit) on tällä kertaa todellakin karauttanut mahdolliset lahjansa metsään. Eikö ole totta, että Leijonasydämen kaltainen elokuva olisi pitänyt tehdä jo 1990-luvulla, jolloin Joensuussa skiniporukka terrorisoi yhteisöä.
(Ensi-illassa perjantaina).
Atlantic Film |
Gus van Sant on ohjannut
jälleen todella hyvän elokuvan. Ei hän huonoja ole tehnytkään.
Van Sant kertoo nyt elokuvassa Promised Land kuihtuvasta
amerikkalaisesta maaseudusta, jonka farmarit tarvitsisivat rahaa
taatakseen toimeentulonsa. Hirvittävästi näyttelijän töitä
tekevä Matt Damon esittää miljardiluokan maakaasuyhtiön
konsulttia Steve Butleria, joka lähetetään ostamaan maita
apulaisensa Suen (Frances McDormand) kanssa farmiseudulle. Seudun
maaperästä on löydetty isoja ja rikkaita maakaasuesiintymiä.
Louisvilleläislähtöinen
Gus van Sant (s. 1953) muutti Rhode Islandiin, New Yorkin seudulle,
opiskellakseen muotoilijaksi. Elokuva vei kuitenkin van Santin
mukanaan. Hän kuului niihin nuorten ohjaajien joukkoon, jotka saivat
ohjaajan oppinsa Roger Cormanin tallissa. Gus van Sant herätti
ainakin allekirjoittaneen huomion vuonna 1991, kun teattereihin
ilmestyi hieno poikien ystävyyskuvaus My Private Idaho eli
Matkalla Idahoon. Sitten tulivat Will Hunting (1997),
Elämän edessä (2000), Elephant (2003) ja Milk
(2008). Kiistelllyin näistä töistä on kouluampumista
käsittelevä Elephant.Teattereihin viime viikolla tullut Promised Land on vähitellen kehittyvä ja syvenevä kuvaus ajankohtaisista luonnonsuojelun ja taloudellisen hyötymisen välisestä ristiriidasta. Elokuvan omatunto on Hal Holbroookin (s. 1925) upeasti näyttelemä paikkakuntalainen Frank Yates, joka on opettanut yliopistossa ja tuntee luontoa uhkaavat vaarat. Mitä jos kaasuesiintymisten porausten jälkeen maa saastuu ja farmarien eläimet kuolevat?
Elokuvan ovelin henkilö on luonnonsuojelija ja ympäristöaktivisti Dustin (John Krasinski), joka alkaa tapella maakaasukonsultteja vastaan. Vähitellen Steve ja Dustin ovat napit vastakkain, ja molemmat yrittävät kilpailla farmarien sieluista. Steve uskoo, että raha ratkaisee niin kuin maailman sivu on käynyt, mutta asia ei ole näin yksinkertainen.
Gus van Santin elokuva perustuu Dave Eggersin käsikirjoitukseen ja tarinaan. Matt Damon on ollut myös mukana kirjoittamassa käsikirjoitusta. Van Sant ohjaa rauhallisesti, varmaotteisesti, maaseudun luontoa rakastaen ja farmariyhteisöä laajakuvana tutkien. Sieltä nousee eläkkeellä olevan yliopisto-opettajan lisäksi kylän koulun opettaja Alice (Rosemarie deWitt), jota niin Steve kuin Dustin kärkkyvät tyttöystäväkseen.
Promised Land tarjoaa erittäin kiinnostavan katsomiskokemuksen, joka ei etene yksiviivaisesti. Loppupuolelle on kehitetty todellinen yllätys. Niinhän se on, että suuryhtiöt tekevät mitä haluavat ja yhteiskunnallinen vastuu ilmastonmuutoksesta on hukassa. Arkinen, tavallinen, ”suomalainen” Matt Damon on jälleen erinomainen, samoin Frances McDormand, tuo Hollywoodin tähtikultille piut paut sanonut luonnenäyttelijä.
Ajankohtainen kommentti
Helsingin syksyn toinen
elokuvafestivaali Cinemaissi alkaa keskiviikkona.
Argentiinalaissyntyinen Jaime Potenze on festivaalin perustajia ja
taiteellinen johtaja. Festivaali on syntynyt Suomessa asuvien
latinalaisamerikkalaisten maahanmuuttajien toimesta. Festivaaleilla
esitetään kahdentoista latinalaisamerikkalaisen maan elokuvia, jopa
kaikkiaan komekymmentä. Festivaalin esitysteattereita ovat muun
muassa Andorra, Maxim ja Kino Engel.
Festivaalin kiinnostavia
uutuuksia on vuonna 2011 valmistunut trilleri Juan
de los muertos, jossa liikutaan Havannan
kaduilla. Juan on elokuvan sankari, joka alkaa kamppailla tappajia
vastaan. Puerto Ricosta tulee draamaelokuva América
(2011), Sonia Fritzin kehuttu kuvaus nuorten rakastavaisten paosta
trooppisesta puertoricolaisskylästä. Mielenkiintoinen on Jeanine
Meerapfelin ohjaama El amigo ale´man (2012),
draama saksalaisten asemasta Argentiinassa toisen maailmansodan
jälkeen. Brasilian muutospaineisiin pureutuu Fábio Barreton
ohjaama Lula, filho de Brasil eli
Lula, Brasilian poika
(2012). Taas meksikolainen El Alberque
(2012) kuvaa keskiamerikkalaisten yrityksiä päästä
Yhdysvaltoihin, ja samaan aiheeseen pureutuu Los
Invisibles (2010). Tässä vain muutama esimerkki festivaalin elokuvista. Yleiseksi teemaksi festivaalin tekijät ovat määritelleet muutoksen, joka on nähtävissä Latinalaisessa Amerikassa. Edistysaskeleita alkaa jo näkyä, vaikka lukuisat ja lukuisat mantereen asukkaista elävät kurjuudessa ja köyhyydessä.
P.S. Tv-kanava Nelonen
yllätti minut viime torstaina. Johtuiko se siitä, etten katso juuri
koskaan tätä kanavaa. Vai johtuiko se siitä, että uuden
keskusteluohjelman Sarasvuo
ennakko-odotukset pettivät. Helkkari, Jari Sarasvuon paluu
televisioon oli loistava. Sarasvuo vetää ohjelmansa rauhallisesti,
hän on kypsynyt ja syvällistänyt itsensä. Rehellisesti sanoen
Sarasvuo on pitkään
aikaan paras keskusteluohjelma vapailla kanavilla. Jään odottamaan
jatkoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti