Rikos- ja mafiaelokuvat
olivat iso genre 1970- ja 1980-luvulla Hollywoodissa.
Useimmiten niissä
kuvattiin järjestäytynyttä rikollisuutta väkivallan
suodatinikkunan kautta. Jokainen muistaa Kummisetä-trilogian,
Mafiaveljet, Scarfacen ja vaikkapa Sergio Leonen Suuren
gangsterisodan, jonka nerokas aikakäsitys kuva-, tunnelma- ja
musiikkipanostus ovat ainutlaatuisia modernin elokuvan historiassa.
Genre hiipui vähitellen tai ohjaajat halusivat avata uusia
näkökulmia amerikkalaiseen rikollisuuteen.
Tällainen uuden tyylin
rikoselokuva on J.C. Chandorin ohjaama Väkivallan vuosi (A Most
Violent Year), joka tapahtuu
vuoden 1981 New Yorkissa. Oscar
Isaac esittää liikemies Abel Moralesia, joka kauppaa
lämmitysöljyä suurkaupungin asukkaille. Abel on toista maata kuin
lahjotut poliisit ja kartelleja muodostaneet öljyfirmat. Abel
välttää väkivaltaa.
Voisiko sanoa, että Abel
on amerikkalaisen rikoselokuvan vannoutunut pasifisti. Muutama
repliikki kuvastaa Abel Moralesia: ”Älkää pitäkö rehellisyyttä
heikkoutena”, ”Olen aina valinnut oikealta tuntuvan polun.” Eri
asia on sitten, miten tämä idealismi toimii pahassa maailmassa.
==========================================================================================
J.C. Chandor on
melko tuntematon ohjaaja suomalaiselle elokuvayleisölle. Jos joku
näki Chandorin toisen ohjaustyön All Is Lost, niin se
miellettiin varmaankin pääosanesittäjä Robert Redfordin
elokuvaksi. Hengissäsäilymiskuvaus on kuuluisa Redfordin vahvasta
sooloroolista ja perin niukasta dialogista.
Väkivallan vuoteen
ei ole palkattu Redfordin katltaisia elokuvaikoneja, mutta ehkä näin
on hyvä. Näyttelijätyön kannalta Chandorin elokuva on
valioluokkaa – mainitaanpa esimerkiksi Martin Scorsesen 1970-luvun
New Yorkia tihkuvan Taksikuskin sivuosanäyttelijä Albert
Brooks, joka tulkitsee Abel Moralesin juristia ja nouseva kyky
Jessica Chastain öljykayppiaan vaimona.
J.C. Chandor syntyi 1973
New Jerseyssä. Hänen isänsä oli investointipankkiiri. Poika
hengaili usein isän toimistossa Wall Streetillä. J.C. Valmistui
1992 Ridge High Schoolista. Hän ohjasi viisitoista vuotta
mainoselokuvia.
Samalla J.C. kehitteli
ikään kuin isänsä toiminnan pohjalta wallstreetaiheista
esikoiselokuvaa Margin Call, joka julkaistiin suitsutusten
kerra vuonna 2011Redfordin perustamalla Sundance filmifestivaaleilla.
Elokuva oli osuva muotokuva pörssimeklareista ja pankkiireista.
==============================================================================================
Väkivallan
vuosi on hyvin todentuntuinen elokuva. New Yorkin näkymät ovat
jotakin ainutlaatuista sitten Woody Allenin elokuvien. J.C. Chandorin
elokuvan tarina toimii. Ohjaaja on tutkinut tarkkaan 1980-luvun
newyorkilaisen öljybisneksen toimintatavat. Hän on selvillä
kartellien röyhkeydestä ja rahamaailman ahneudesta.
Väkivallan vuodessa
on samaa todistavuutta kuin ohjaajan esikoisessa Margin Callissa
tai Oliver Stonen Wall Streetissä (1987),
joskin J.C. Chandorin painopisteet ovat toisaalla. Hän ei kuvaa
vielä aikaa, jolloin nousukausi loi puitteet rahakoneiden
raksutukselle pankkisaleissa ja pörsseissä. Chandor selvittää
urhoollisesti onko camusilaisella sivullishahmolla mahdollisuuksia
selvitä puhtain keinoin öljykaupassa.
XXXX
Ajankohtainen
kommentti
Yle-Radio 1:n
kuuntelijana ei voi kuin ihailla kulttuuriohjelma Kultakuumeen
monipuolista tasoa. Ohjelma on hyvä vastine valtalehdistön
kulttuuriosastoille, ja merkittävän panostuksen radiossa ohjelman
tasoon antavat eri-ikäiset toimittajat. Ei siis vain nuoruutta,
mutta myös kokemusta ja kypsyyttä.
Viimeksi kuuntelin
Kultakuumetta, joka muuten lähetetään arkisin heti klo
15.00 Yle-uutisten jälkeen, suurella mielenkiinnolla. Oli puhetta
Kuvataideakatemiasta ja nuorten kuvataiteilijoiden mahdollisuudesta
pärjätä taiteilijoina. Oli kiukun nostattanutta puhetta
Jyväskylästä, jossa on tehty aloite ulkoistaa kaupunginteatterin
toiminnot. Kuulinko oikein: ettei vain joku jyväskyläläinen persu
ollut todennut, että taide ja kulttuuri eivät kiinnosta ihmisiä?
Samanlaisia mielipiteitä
kuulin minäkin ennen vaaleja. Ja kuitenkin kaikissa tutkimuksissa on
todettu, että liikunnan ohella kulttuuri tuo elämäämme eliksiiriä
ja sisältöä. Pelonsekaisin tuntein odottaa uuden hallituksen
ohjelmaa: Onko taide ja kulttuuri jätetty ulkopuolelle?
Todella hieno,
perusasioihin kurkorttava, oli Kultakuumeen kolumnistin,
elokuvaohjaaja Saara Cantellin puheenvuoro, jossa ihmiselämä
kerrattiin syntymästä vanhainkotiin. Aivan olennaista tekstiä eri
ikä- ja kehitysvaiheiden pulssista.
=====================================================================================
Käykääpä Ylen
sivulla yle.fi./aihe/prophecy. Sinne on koottu Ylen tulevaisuutta ja
tehtävää käsitelleen ”profeettaseminaarin” puheenvuoroja.
Seminaarin vetäjä ja innostaja oli julkaisupäällikkö Risto
Kuulasmaa, jonka sanoman mukaan Ylen merkitys tullaan arvioimaan
siinä tilanteessa, miten se vaikuttaa nuorten aikuisten elämässä.
Sopii epäillä.
Seminaariin osallistui
satakunta asiantuntijaa Suomesta ja Ruotsista. Asiantuntijat olivat
osittain jännittävistä co-creation -yrityksistä. Se on kai sitä
tämän nettiajan uutta luovuutta.
Eilen Ylen sivulle
ilmestyneen ted-talk -puheiden sanomat liittyivät julkisen palvelun
yhtiön strategioihin. Jos ymmärsin oikein, niin filosofi Esa
Saarisen sanoma oli napakka ja selkeä: Ylen pitää tukea
suomalaisen demokratian ja sitä kautta yhteiskunnan kehitystä. Niin
se vain on.
Joissain lehdissä on
haastateltu tulevan kolmen oikeistopuolueen hallituksen nokkamiehiä.
Sitä mieltä oallaan, että Ylen tehtäviä on arvioitava uudelleen.
Olisiko arviossa pohdittava Ylen kulttuuritehtävää, taiteen
edistämistä ja viihteen merkityksen pienentämistä.
Tulevan hallituksen
edustajien mukaan Ylen rahoituskin on otettava syyniin. Nyt
Yle-verolla toimivan yhtiön indeksikorotus on jäädytetty. Ja näin
tapahtunee jatkossakin, sillä Yle ei voi toimia nykyisessä kehnossa
taloudellisessa tilanteessa kuin siihen ei sovellettaisi samoja
linjauksia kuin yhteiskunnan muihinkin toimijoihin. Lehdistössä on
myös esiintynyt vaatimuksia Yle-veron alentamisesta. Norjankin
suuntaan ovat viitanneet perinteisen printtimedian edustajat. Siellä
lehdet on vapautettu arvonlisäverosta ja norjalaisten digitaalisten
sisältöjen arvonlisäveroa aiotaan laskea, jotta esimerkiksi
ylinkasallinen Google ei nappaisi kaikkia mainostuloja.
Viime aikoina on myös
kuullut ja saanut lukea kannanottoja, joiden mukaan julkisen palvelun
yhtiö ei voi olla oma saareke tai linnake, jota säästötarpeet ja
tulevat leikkaukset eivät koske.
Muistoja
kirjahyllystä
Lukiolaisina Kajaanissa
luimme niin Ylioppilaslehden, Kauppalehden kuin englantilaisen Sight
and Soundin elokuvajuttuja. Ja tutkimme myös muistaakseni neljä
kertaa vuodessa ilmestyneen Projektion tekstejä. Jäi mieleen erään
esseen otsake: ”Orson Welles – hauras jättiläinen”. Siinä
amerikkalaisen ohjaajaneron uraa suodatettiin 1940-luvun alun Citizen
Kanesta aina 1950-luvun liopun Pahan kosketukseen.
Jälkimmäinen elokuva
säilyi vuosia omalla 10 parhaan elokuvan listalla, mutta nyt asian
voisi tarkistaa: Kiinnyin aikanaan surrealistiseen Kafka-elokuvaan
Oikeusjuttuun (1963) niin intensiivisesti, että Anthony
Perkinsin esittämä, tahtomattaan vallan syyniin joutunut
sivullishahmo lipsahtaa joskus uniin. Ja en voi unohtaa ihanaa Leniä,
eli Romy Schneideria, jolle Welles teki palveluksen vetämällä
hänet irti Sissi-elokuvien ”taakasta”.
Nyt Yle Teema esittää
”Citizen Wellesin” syntymän 100-vuotismuistoksi kolme Orsonin
huipputeosta – Citizen Kane ja
Mahtavat Ambersonit nähtiin viime viikonloppuna, Nainen
Shanghaista ja Oikeusjuttu
ovat vielä tulossa.
Kirjahyllystäni löytyy
Peter Noblen teos ”The Fabulous Orson Welles”, joka ilmestyi
vuonna 1956. Teoksessa käydään Wellesin vaiheet toukokuun
kuudennen päivän syntymästä vuonna 1915 wisconsilaisessa Kenoshan
pikkukaupungissa ja chicagolaisesta lapsuudesta nuoruuden
teatteriesityksiin. Taiteilijan uraa valotetaan Mercury-teatterin
esityksistä kuuluisaan Maailmojen sota -kuunnelmaan,
joka järisytti Amerikkaa, Citizen Kanen tuotantoon Hollywoodissa,
välirikkoon RKO-yhtiön kanssa, 1940-luvun muihin elokuviin
Mahtavista Ambersoneista Nainen Shanghaissa
-trilleriin, muutamien minuuttien hätkähdyttävään
näyttelijätyöhön Carol Reedin Kolmannessa miehessä ja
1950-luvun työskentelyyn voittoineen ja tappioineen Euroopassa.
Nyt oli kiinnostavaa lukea
Orson Wellesin teatteripanostuksista niin Pariisissa kuin Lontoossa.
Ranskalaisille Welles toi kesällä 1955 oman näytelmänsä Moby
Dickin, joka perustuu Herman Melvillen suurromaaniin. Welles
näytteli kapteeni Ahabin roolin. (John Hustonin vuoden 1956
elokuvaversiossa Welles tulkitsi isä Mapplea).
Lontoon menestys oli
seuraavana vuonna valmistunut Kuningas Lear, ja koska Noblen
kirjan valokuvakuvitus on osuva, niin täytyy vain ihailla
ohjaaja-näyttelijän kykyä naamioitua rooleja varten. Kun Welles
palasi 1956 New Yorkiin, Peter Noble näyttää meille lähes koko
sivulla, millaiseen maskiin ja puvustukseen Welles naamioitui
Kuningas Learin New Yorkin City Centren teatteriesitystä
varten. Esityksen jälkeen uskottiin, että ”Fabulous Orson” oli
palannut vihdoinkin kotiin.
Kaksi vuotta myöhemmin
hän ”rukoili” Hollywoodissa Universalin pomoilta luvan ohjata
”halvan” mustavalkoisen Pahan kosketuksen, josta tuli
hankalana ja jopa pahana poikana pidetyn Wellesin uran suuri voitto.
Tähän teokseen Noblen kirja ei enää ulotu. Ei siis myöskään
1960-luvun huikeaan Oikeusjuttuun tai 1970-luvun alun
kokeelliseen V niin kuin väärennös -elokuvaan.
Todettakoon lisäyksenä,
että moni Orson Wellesin projekti jäi toteutumatta. Rahapulassa
Welles joutui näyttelemään kehnoissakin elokuvissa. Wellesin on
laskettu esiintyneen näyttelijänä 122 kertaa valkokakaalla.
Ohjauksia – niin pitkiä, lyhyitä, dokumentteja kuin tv-elokuvia –
lasketaan kertyneen 47.
Orson Welles oli myös
romanssien mies, vaikka vihasi yleisesti naisia. Wellesin
rakastetuista ja vaimoista kuuluisin oli Nainen Shanghai
-elokuvan (1948) Rita Hayworth.
Nuori George Lucas
kaavaili 1971 Wellesiä OMN: n ääninäyttelijäksi oppilastyöhönsä
THX 1138 ja Francis Ford Coppola suunnitteli ensin Orsonia
Kurtziksi 1979 julkaistuun Vietnam-eepokseen Ilmestyskirja. Nyt.
Se ei toteutunut.
Orson Welles muuten asui useita vuosia 1970-luvulla
elokuvakriitikko-ohjaaja Peter Bognanovichin ja tämän silloisen
naisystävän Cybill Shepherdin kodissa. Bognanovich kirjoitti myös
kirjan Wellesistä.
Kun Orson Welles kuoli
vuonna 1989 muistokirjoituksissa ei enää epäilty ”hauraan
jättiläisen” maagista merkitystä elokuvataiteelle. Olihan
esimerkiksi Citizen Kane keikkunut ykkösenä vuosikymmenestä
toiseen arvovaltaisen englantilaisen Sight and Sound -elokuvalehden
äänestyksessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti