George Millerin
3D-toimintafantasiaa on ehditty kutsua kesän isoksi elokuvahitiksi.
Niin myös meillä, ja Avangersin jälkeen Mad Max: Fury
Road on lyömässä katsojarekordeja. Nämä elokuvat myyvät
nykyisin.
Warner Bros. -elokuva on
menoltaan niin kovaa, väkivaltaista ja hurjaa toimintaa, että
ilmeisesti Milleriä avustanut tietokoneryhmä on tehnyt pitkiä
päiviä visuaalisen ”loiston” saavuttamiseksi. Mitähän
elokuvan teknologisesta pyörityksestä sanoisivat vanhan Hollywoodin
actionmestarit, jotka ohjasivat elokuvia käsityöläisten tavoin.
Toiminnan sisään luotiin tavallisen kameran haltioittamia
kuvallisia oivalluksia ja ihmissuhdedraamaa – romanssiakin.
Mad Max: Fury Road on
nimetty dystopia-elokuvaksi, pessimismikuvaelmaksi. Dystopia on
utopian vastakohta. Toivotaan, ettei vaan sellaista yhteiskuntaa
koskaan tule. Vaikka sitähän ei tiedä, laukkaavatko Ilmestyskirjan
ratsastajat tuhoa kyntämässä, kun ilmastonmuutos saavuttaa
lakipisteensä maapallolla?
Brittinäyttelijä Tom
Hardy esittää kulkemaan predestinoiduttua, ”toiminnan ja harvojen
sanojen miestä” Maxia. Charlize The´ron on toiminnan nainen,
rohkea, mitään pelkäämätön rekkakuski, joka syöksyy
uhkatilanteisiin in medias res – eli suoraan asiaan.
The´ronin roolihenkilö on nimeltään Furiosa.
Elokuvan kolmas näkyvä
henkilö on Nicholas Houltin esittämä nuorukainen, joka uhmaa
vaaratilanteita. Elokuvan pahis on Hugh Keays-Byrnen Joe, jonka
käsittelyyn Max joutuu. Kysymys on hengenvaarallisesta
säteilypiikistä, jota Max ei halua ihoonsa, vaan murtautuu ulos
pahan vallasta ja aloittaa pitkän pakomatkan. Todella pitkän.
===================================================================================================
Australialainen
George Miller ohjasi 1978 ensimmäisen Mad Max -elokuvan. Tämä
elokuva sinkautti 23-vuotiaan Mel Gibsonin tähteyteen ja
Hollywoodiin (toki hän näytteli toisenlaisissakin australialaisissa
elokuvissa 1980-luvun alussa, niin kuin sotatarina Gallipoli). Gibson
sai legendan mukaan Max Rockatanskyn roolin päivä sen jälkeen, kun
näyttelijän naamataulu sai iskuja kapakkatappelussa.
Ensimmäisestä Mad Maxista kehkeytyi menestys – jopa
USA:ssa, vaikka kansa vieroksui australialaista aksenttia. Miller
hullaantui maailmanlopun tarinaan. Hän kirjoitti ja ohjasi vielä
kaksi Mad Maxia, jotka olivat
The Road Warrior ja Mad Max Behind Thunderdome.
Ensimmäisessä Mad Max
-elokuvassa Mel Gibsonin päähenkilö on poliisi, joka yrittää
pitää järjestystä tulevaisuuden Australiassa. Max ajaa
moottoripyörällä. Vaimon ja lapsen murha heittävät Maxin koston
tielle. Siitä alkaa toiminnan apokalypsi näyttävine jahtineen,
hurjine rymistyksineen ja raakoine tappeluineen. Ihmeteltiin, miten
Miller sai aikaan sellaista toiminnan spektaakkelia, vaikka elokuva
tuotettiin 400 000 dolarilla. Kassoilla elokuva tienasi ympäri
maailmaa yli 100 miljoonaa dollaria.
Oikeastaan uusin Mad
Max -elokuva ei poikkea paljoakaan 1970-luvun lopun ja 1980-luvun
alun trilogiasta. Maailma tulee nytkin hulluksi, mutta erojakin
löytyy. Alkuperäisessä elokuvassa juoni ja jopa ihmissuhdekuvaus
oli tärkeää visuaalisten huipennusten rinnalla. Nyt ne ovat
jääneet Maxin henkiinjäämistaistelun taakse. Uuden Mad Maxin
maailma on tulta ja verta, lohduttomia aavikkoseutuja, uskomattomia
ajopelejä, aseita ja – sitä väkivaltaa ilman selityksiä.
Ajankohtainen
kommentti
Kajaanilaissyntyinen
dokumentaristi ja taannoisen Yle Radio 1:n keskusteluohjelman kipakka
juontaja Markku Heikkinen on palannut kotiin. Äskettäin häneltä
nähtiin dokumenttielokuva Talvivaaran kaivoksen sotkuista. Nyt
Heikkinen on pureutunut kantaaottavasti Kajaanin seminaarin eli
opettajainkoulutuslaitoksen törkeään lopettamiseen.
Yli sata vuotta vanha
sivistyslaitos päätettiin kuopata Oulun yliopiston ja Vanhasen
sekä Kiviniemen hallitusten kylmällä kumilaimasimella. Asia
liitettiin dokumentin mukaan uuteen yliopistolakiin. Oulun sanottiin
kiusaantuneen Kajaanin seminaarin menestysvuosista. Heikkisen
dokumenttielokuva on saanut ansaitun teatterilevityksen.
Markku Heikkisen
dokumentti Olipa kerran seminaari on hyvin koskettava.
Heikkinen lataa valkokankaalle täyttä asiaa, rohkeita mielipiteitä
ja ujostelematonta syytöstä lyhytnäköisiä päättäjiä vastaan.
Paperitehtaan alasajo oli jo valtava tappio Kajaanille. Seminaarin
karskea lopettaminen ei vain murskannut sivistystahtoa kaupungissa,
vaan johti työpaikkojen menetykseen.
==================================================================================================
Asuin
pikkupoikana Tehdaskadulla. Vierailin usein isoäidin ja -isoisän
Ylätalossa, joka sijaitsi Osmonkadulla. Vastapäätä kohosivat
Seminaarin oppilaiden asuntorakennukset. Asuihan muuan oppilas
meilläkin alivuokralaisena Tehdaskadulla, jonka ikkunasta näki aina
vähän ennen yhtätoista, kuinka työläiset ajoivat polkupyörillä
Paperitehtaalta ruokatunnille omiin koteihinsa. Oli elämää,
energiaa ja tulevaisuuden uskoa.
Seminaarin joenpuoleisella
sivustalla toimi alakoulu matalassa rakennuksessa. Siellä vietin
kouluaikani ensimmäiset neljä vuotta. Seminaarin hiekkakentällä
opeteltiin jalkapallon aakkoset niin poudassa kuin sateessa. Vieläkin
muistuvat mieleen Seminaarin isot opetusrakennukset ja juhlasali,
jonka vappujuhlassa sain lausua runoja. Ja olihan äitini viimeiset
vuodet ennen eläköitymistään Seminaarin kuvaamataidon opettaja,
joka näytti oppilaille dioja niin kuvataiteen mestariteoksista kuin
tärkeistä elokuvista.
Olipa
kerran seminaari herättää noita muistoja. Samalla se panee sapen
kiehumaan, mielen suuttumaan. Näin toimii sivistysvaltio Suomi. Vai
onko tämä laaja maa enää edes sivistysvaltio? Niin, demokratiasta
puhumattakaan.
Muistoja
kirjahyllystä
Kotimaiset
dokumenttielokuvat ovat saaneet kiirtettävästi valokokangastilaa
kinoissa. Itse olen pitänyt Markku Heikkisen uuden dokumentin ohella
sellaisista viime vuosien hienoista saavutuksista kuin Kenen
joukoissa seisot, Kuningas Litmanen, Eedenistä pohjoiseen, Alaska
Highway, Himmlerin kanteleensoittaja, Laulu koti-ikävästä.
Muitakin vavahduttavia suomalaisia dokumentteja löytyy, ja
tekijöiden määrä on melko suuri. Ei, todella suuri se on, sillä
Suomen elokuvasäätiön tilaston mukaan tuotannossa on parhaillaan
kymmeniä ja kymmeniä dokumenttielokuvia.
Silti olen aina ollut sitä
mieltä, että fiktioelokuva kertoo syvemmin, dramaattisemmin,
paikkoja ja aikaa, ihmissuhteiden kiertoa hämmentäen
todellisuudesta.
Robert J. Flaherty loi
dokumenttielokuvan idean vuonna 1922 julkaistussa Nanookissa –
pakkasen pojassa. Flaherty otti satoja ja satoja otoksia
eskimoiden elämästä, mutta hän käytti myös fiktioelokuville
ominaista asettelua, lavastusta ja puvustusta. Hän ikään kuin
ohjasi Nanookia tekemään niitä toimia, joita eskimot tekevät
arkielämässä. Flahertyn ote ei ollut tieteellinen tai
objektiivinen, vaan taiteellisten valintojen summa.
Kirjahyllystäni en
löytänyt tähän hätään dokumenttielokuvaa käsitteleviä
teoksia, mutta silmiini osui vuonna 1971 Penguin Books -sarjassa
julkaistu Roy Armesin ”Film and Reality”, joka on historiallinen
katsaus filmirealismin kehitykseen. Se esittelee myös
filmi-illuusiot ja elokuvan modernistiset pyrkimykset.
Roy Armes seuraa elokuvan
ja todellisuuden suhteita aina Lumie`resta ja Me´lie`sta Flahertyyn,
neuvostoelokuvan Vertoviin, Stroheimin realistiseen fiktioelokuvaan,
Renoirin runolliseen realismiin, Italian 1940-luvun neorealismiin,
televisiorealismiin.
Illuusiota, ”varjojen
leikkiä kankaalla” käsitellään Griffithistä Hollywoodin
1930-luvun studioaikakauteen, Disneyn piirrosfilmeihin, westerniin ja
Hitchcockin tekijän politiikkaan Hollywoodissa.
Kirjan kolmas osa
”Filmimodernismi” kattaa mykänkauden kokeilut, Bunuelin
surrealismin, Resnaisin aikakäsitykset, Godardin omaehtoisen tavan
tehdä elokuvaa ja vieläpä amerikkalaisen undergroundfilmin
fokuksen.
Voisiko Roy Armesin
johdantoajatusta pitää vielä näin 44 vuotta myöhemmin oikeana?
Jotakin tällaista Armes esitti: ”Taiteilijan ensisijainen
tarkoitus ei ole esittää tai kuvitella, vaan asettaa ihmiset,
kohteet, näkymät ja kokemukset niin suoraan kuin mahdollista
kameran eteen ja mahdollistaa katsojan kyky nähdä.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti