Hollywood
luottaa animaatioihin ja 3D-toiminta- fantasiaseikkailuihin. Siis
rahakoneina. Uusin tuote on Joss Whelonin ohjaama rätistely
Avengers:
Age of Ulron.
Sen tausta löytyy vuonna 2012 valmistuneesta Avengers-elokuvasta,
joka oli myös Whelonin ohjauskäsialaa.
Uudessa
seikkailussa ilkeä Ultron-robotti kehittelee maailmaa suojaavaa
panssaria. Avengers-ryhmä herätetään eloon ja – huh, huh –
supersankarit Iron Man, Captain America, Thor, Hulk, Hawkeye ja Black
Widow juoksutetaan pahaa Ultronia vastaan. Toiminnan ohjaaja on Tony
”Iron Man” Stark, jota Robert Downey Jr. esittää tutuin elein
ja äänenpainoin.
Avengers:
Age of Ultron on Marvel Studios-elokuva. Studio perustettiin vuonna
1993. Jos olen ymmärtänyt asian oikein, niin Marvel viittaa
amerikkalaisen viihdekulttuurin perintöön, sarjakuviin ja
toimintalehtiin.
Marvel
Studios on The Walt Disney Companyn omistama Marvel Entertainment
-tytäryhtiö. Marvelin aikaisempia saavutuksia elokuvan alueella
ovat muun muassa X-Men ja Hämähäkkimies. Parin vuoden kuluttua
aiotaan julkaista uusi Hämähäkkimies-elokuva.
Avengers:
Age of Ultron osoittaa, että Joss Whedon (s. 1964) on amerikkalaisen
viihdekulttuurin, television ja elokuvan kyllästämä actionmies,
joka kouliintui ammattiinsa pikku hiljaa. Whedon toimi kirjoittajana
muun muassa tv-sarja Roseannessa, joka nähtiin Suomenkin
televisiossa. Elokuvissa Whedonin kirjoittajaosuus näkyi The
Getawayssa (1994), Toy Storyssa – Lelumaailmassa (1995) ja Alien –
Resurrectionissa - Ylösnousemuksessa (1997). Vuonna 2012 valmistunut
ensimmäinen Avengers-elokuva kiinnitti Joss Whedonin
Marvel-Studioiden palkkalistalle.
Nyt
Helsingin ohjelmistoon jopa maailman ensi-iltana tullut Avengers: Age
of Ultron toimii kohtalaisesti fantasia-actionina. Tietokonenajot ja
animaationryhmän valpas työskentely mahdollistavat mitä hurjimmat
taistelut ja takaa-ajot, räjäytykset ja tuhon maisemat.
Hengästyttää, hengästyttää, mutta täytyy vain kestää.
Elokuvan
ongelmaksi muodostuu tosin liian ison suupalan haukkausyritys:
Marvelin väki on ikään kuin halunnut näyttää katsojille kaikki
sen aikaisemmat sankarit toiminnan pyörteissä. Se on sentään jo
liikaa, ja etenkin sellainen katsoja, joka ei tunne Marvelin
aikaisempia sankaripläjäyksiä, alkaa hikoilla hengästymisen
pyörteissä katsomon penkillä. Liiallinen paukuttelu alkaa pikku
hiljaa tylsistyttää.
Ajankohtainen
kommentti
Suomen
tiettävästi rikkain mies ja globaalin menestysyhtiön Koneen
hallituksen puheenjohtaja Antti Herlin on puhunut. Herlinin
haastattelu julkaistiin 26.4. ”omassa lehdessä” Helsingin
Sanomissa. Herlin on nimittäin Sanoman pääomistajia.
Antti
Herlin uskoo vahvasti, että printtilehti pärjää vielä kauan. Hän
uskoo myös digitaaliseen julkaisutoimintaan, mutta valittaa, että
isot amerikkalaiset toimijat – kaiketi Google etunenässä –
vievät ilmoituksia suomalaisilta mediataloilta. Herlin muistuttaa,
että isot toimijat eivät tee sisältöjä. Suomalaiset tekevät. Ja
joka aamuhan sen huomaa, kun nostaa Helsingin Sanomat postiluukun
alta.
Herlinin
kritiikki osuu myös Yleisradioon. Kun kaupalliset mediatalot
joutuvat ansaitsemaan mainoksilla elämänsä ja elantonsa, niin Yle
saa toimia verovaroilla. Senhän voi jokainen tarkistaa äskettäin
tulleista veropäätöksistä, joissa näkyy Yle-vero. Herlinin
mukaan Yle väärentää kilpailua. Mielipide ei ole suinkaan uusia,
sillä tästä muistutti aikanaan Helsingin Sanomien entinen vastaava
päätoimittaja Mikael Pentikäinen. Myös monet eläkkellä olevat
päätoimittajat ovat puhuneet samasta asiasta.
Sanoma
on karsinut viime aikoina rankalla kädellä versoja. Yrityksiä on
myyty Rautakirjasta Wsoy-kustantamoon ja Finnkinoon. Ulkomaan
”seikkailuja” on karsittu, mutta Sanoma aikoo olla mediapeluri
ainakin Hollannissa ja Belgiassa. Unkarista on lähdetty.
Ymmärsin
Herlinin lausunnosta, että Sanoma operoi ulkomailla liian isoilla
pelimerkeillä, mutta joutui myymään yrityksiä pienemmillä
summilla. Suomalaisen menestysyhtiön Koneen pääomistaja Antti
Herlin on kuitenkin realisti. Faktat täytyy hyväksyä.
Muistoja
kirjahyllystä
Uudessa
sarjassani piipahdan elokuvakirjojen parissa kirjahyllyn liepeillä.
Ensimmäinen muisto liittyy ranskalaiseen François
Roland Truffautiin
ja hänen hienoon, henkilökohtaiseen ”filmihullu” -kirjaansa
Elämäni elokuvat, joka ilmestyi suomeksi Sakari Toiviaisen
toimittamana vuonna 1982.
François
Truffaut,
400
kepposen, Ampukaa
pianisti
-elokuvan, Rakkaus-sarjan,
Amerikkalaisen
yön ja
Englantilaisten
naisten
mestari kuoli syksyllä 1984. Hän olisyntynyt 6.2. 1932.
Kirjoitin
muistosanat Truffautille Projektio-lehteen. Artikkeleni
”Kiitollisuudella
François Truffautille
alkoivat näin: ”Sunnuntaina 21.10. 1984 tv:n iltauutiset on
katsottu. Lapset nukkuvat. Okalinnuista alkaa viimeinen jakso. Olen
yrittänyt katsoa sitä ainoastaan Rachel Wardin vuoksi, mutta totta
puhuen – silmät on joutunut sulkemaan monta kertaa, kun ei ole
voinut nähdä hänen ”vanhemistaan” (kamalan keinotekoista)
sarjan viimejaksoissa. Puhelin soi. Jarmo Valkola soittaa
Jyväksylästä: ”Lehdestä ilmoitettiin juuri, että
FrançoisTruffaut
on kuollut. Syvä hiljaisuus. Ja juuri eilenkehuin lehdessä Pitkää
viikonloppua. Ja
juuri toissapäivänä ilmoitin Projektion haastattelijalle, että
kukaan muu kuin
FrançoisTruffaut
ei voi tehdä 20 vuoden päästä parasta elokuvaa.”
Ranskan
elokuvan 1960-luvun uuden aallon kärkiohjaajaan palasi uudelleen
huhtikuun lopulla. Ystävät olivat järjestäneet
1-vuotiasmuistotilaisuuden Sakke Salkolle, sivistyneelle ihmiselle,
joka oli elokuvataiteen viimeisiä puolustajia. Laadin muistosanat
Sakelle. Ne päättyvät Truffaut-lainaukseen: ”Itse
elokuvanäytöksen ideaan sisältyy lupaus mielihyvästä, ajatus
haltoitumisesta joka on ristiriidassa elämän varsinaisen liikkeen,
toisin sanoen laskevan käyrän, rappeutumisen, vanhenemisen ja
kuoleman kanssa. Tiivistäen, ja yksinkertaistaen: Näytös on kuin
nouseva, elämä laskeva käyrä ja jos tämä näkemys hyväksytään,
sanotaan, että näytös päivastoin kuin journalismi ajaa valheen
asiaa, mutta että näytöksen taiteen suurimpia nimiä ovat ne jotka
onnistuvat välttämään la nkeamisen valheeseen ja saavat yleisön
hyväksymään oman totuutensa, loukkaamatta kuitenkaan näytöksen
nousevan käyrän lakia. He saavat hyväksytyksi totuutensa ja
hulluutensa, sillä on muistettava, että taiteilijan on välitettävä
oma erityinen hulluutensa itseään v ähemmän hulluille katsojille
joiden hulluus on vaihtelevaa lajia.” (Truffaut-kirjan suomennos
Eija Piokkinen, Sakari Toiviainen).
P.S.
Lopetin sivustoni tammikuussa. Lukijoiden pyynnöstä sivusto avautuu
uudelleen. Ei siis pidä koskaan sanoa ei koskaan. Sivuston elementit
ovat samat kuin ennen - muuten kuin uutena sarjana tuon mukaan
elokuvakirjojen kavalkadin. Mitä kirjahyllystäni löytyy, siis mitä
sellaista, joka on koskettanut kirjoittajaa ja johon on aikanaan
syntynyt ensirakkaus. Ja kirjoja, joita olen tarvinnut työelömän
aikana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti