- Kanadasta tulee hyviä, elokuvantekijöinä, todella kunnianhimoisia ohjaajia. David Cronenberg ei ole ainoa, mutta hyviä ovat muun muassa Atom Egoyan ja Montrealin Jeesuksen ohjaaja Denys Arcand. Kairolaissyntyinen Egoyan muutti perheensä kanssa kolme-vuotiaana Kanadaan. Kohuttuja olivat Egoyanin 1990-luvun elokuvat Exotica, joka palkittiin Cannesin filmijuhlilla ja The Sweet Hereafter, joka käsitteli insestiä. Mainittakoon vielä quebecilainen Francois Girard, joka ohjasi 1993 kiehtovan muusikkomuotokuvan Thirty Two Short Films About Glenn Gould.
Ja nyt kohistaan
quebeckilaisesta Xavier Dolanista, 25-vuotiaasta näkijästä ja
tekijästä, joka on kuvannut tavallisesta poikkeavia aiheita, niin
kuin elokuvassa I Killed My Mother (2009), jossa etualalla on
äidin ja homopojan kimurantti tarina.
Tiettävästi Dolan on
ehtinyt ohjata jo viisi elokuvaa, ja huomionarvoista on että äidit
ovat useimmiten yksinhuoltajia. Dolan on kuvannut myös
sukupuoli-identiteetin muutoksia. Onko kysymys erikoisuuden
tavoittelusta vai paneutumisesta todellisuuden marginaaleihin?
Xavier Dolanin uusin
ohjaustyö Mommy tuli toissa viikolla Helsingin ohjelmistoon.
Maailmalla elokuva on otettu suitsutuksella vastaan. Kehuihin on
helppo yhtyä.
Quebecissa iloittiin viime
keväänä Cannesin filmifestivaaleilta irronnutta pystiä. Dolania
pidettiin ranskankielisessä Kanadassa 1960-luvun Ranskan uuden
elokuvan perillisenä. Ilmaisussa on samaa herkkyyttä ja voimaa kuin
vaikkapa Truffautin ja Godardin elokuvissa, mutta aihemaailma on
toinen. Tietenkin se on toinen, koska maailma on muuttunut
ratkaisevasti viidessäkymmenessä vuodessa.
====================================================================================================
Mommyssa
eletään asumalähiössä. Xavier Dolan kertoo yksinhuoltajaäiti
Dianesta (Anne Dorval), joka yrittää selviytyä ongelmapoikansa
Steven (Antoine Pilon) kanssa ankarasta arjesta. Steven vaikeuksien
tähden äiti muuttaa asumalähiöön. Siellä hän kohtaa läheisen
naapurin (Suzanne Clemente), josta kehkeytyy Steven tukija ja
opettaja. Naapurilla on henkilökohtainen elämänsä, mutta onko se
auvoinen vai täynnä haasteita. Elämisen pelkoa sivutaan.
Xavier Dolan tunkeutuu
syvälle kuvaamiensa henkilöiden psyykeen. Etenkin Steven kohtaamat
ulkoiset vaikeudet rinnastuvat kiinnostavasti muiden henkilöiden
yrityksiin ottaa elämä edes hetkeksi haltuun. Steven äidin Dolan
kuvaa hellällä rakkaudella. Eikä äidin ja pojan suhdetta pääse
horjuttamaan ulkoa päin kuin väkivallalla. Mommyssa elämä
ei juokse vain ongelmien ja raadollisuuden kehissä, vaan Xavier
Dolan sopeuttaa tarinaansa joitakin optimismia pursuavia kuvajaisia.
Ajankohtainen
kommentti
Mommysta
on puhuttu ja kirjoitettu ohjaajan elokuvana. Sitä se on jokaisella
solullaan. Takavuosina elokuvia markkinoitiin yleensä ohjaajan
nimellä. Nykyisin ajat ovat muuttuneet, sillä esimerkiksi Yle
Teeman sunnuntaiklassikkoja esitellään näyttelijän kasvokuvilla.
Kysymys on saksalaisesta Marlene Dietrichistä (1901-1992), joka oli
itävaltalaissyntyisen, Hollywoodissa työskennelleen
Josef von Sternbergin
luomus. Teema mainitsee kyllä von Sternbergin (1894-1969), mutta
keskittyy ennen kaikkea Dietrichiin.
Josef von Sternberg oli
1930-luvun studio-ohjaaja, jota esimerkiksi Sergei Eisenstein kehui
kyvystä luoda rakkauden kauneimpia kuvia. Von Sternberg uskoi
puhtaaseen taiteeseen. Hänelle elokuvissa oli tärkeintä liike,
kauneus, valojen ja varjojen harmonia ja musiikki. Sanottiin, että
von Sternbergille elokuva oli maalaamista liikkeeseen. Kriittisiäkin
puheenvuoroja kuultiin. John Griersonin lausui 1947: ”Kun ohjaaja
kuolee, hänestä tulee valokuvaaja”.
Josef von Sternberg
pamahti kansainvälisen elokuvayleisön tietoisuuteen vuonna 1930
itävaltalaisella Sinisellä enkelillä. Se aloitti von
Sternbergin ja lumoavan Marlene Dietrichin viisi vuotta kestäneen
yhteistyön. Siihen kuuluivat Marocco, Shanghain pikajuna,
Vaalea Venus, Eri lippujen alla, Intohimojen
keisarinna, Paholainen on nainen. Yhteistyö lakkasi
vuonna 1935. On sanottu, että glamour-tähti Marlene oli von
Sternbergin elokuvissa rakkaudelle kokonaan suuntautuva nainen.
Marocossa hän uhrautuu rakkaudelle ja elokuvassa Eri
lippujen alla hän kuolee rakkauden tähden.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti