Suomen
elokuva-arkisto tai nykyisin Kava on julkaissut kevätkauden
ohjelmiston. Howard Hawksin Hemingway-elokuvalla Kirjava satama
kausi alkoi 12.1. tutussa Eerikinkadun Orionissa. Kevään
ohjaajanimiä ovat Richard Linklater, Marcel Carne, Michael Powell ja
Emeric Pressburger ja Kanadan elokuvan uusi nuori toivo Xavier Dolan,
joka Kavan esittelytekstin kirjoittajan mukaan on saanut vaikutteita
1950-luvun melodraaman mestarilta Douglas Sirkiltä ja
MTV-videoestetiikasta.
Kava saa myös
arvovaltaisia ohjaajavieraita. Orionissa pistäytyvät Margarethe von
Trotta, Marcel Carne ja Alejandro Jodorowsky. Näyttelijöistä
Vesa-Matti Loiri juhlistaa Kavan kevätkautta. Loirin 13.1.
tapahtuvan vierailun otsikoksi on merkitty ”Television legendoja
1”.
Orionissa
kuullaan 19.1. luento ”Neorealismi ja uusi italialainen elokuva”,
joka kuuluu Helsingin yliopiston Avoimen yliopiston opetukseen.
Neorealismi-sarjan hienoja esityksiä on Vittorio de Sican 1952
valmistunut Umberto De – elämän vanki,
johon
Cesare Zavattini kirjoitti käsikirjoituksen. Italialaista uutta
elokuva edustaa Tavianin-veljesten vaikuttava Isäni, herrani
(1977).
Kavan
keväästä voi poimia 26.1 Ranskan uutta aaltoa käsittelevän
luennon, elokuvaesimerkkeinä muun muassa Eric Rohmerin 1966
valmistnut Keräilijätär. Marcel Carnelta nähdään
esimerkiksi 8.2. Paratiisin lapset (1945) ja nerokkaalta
koomikolta Jacques Tatilta 27.1. Playtime (1967). Uudemman
eurooppalaisen elokuvan täkyjä ovat 4.2. saksalaisen Wim Wendersin
Amerikkalainen ystävä (1977) ja 2.2. Michael Powellin
hätkähdyttävä tirkistelymoraliteetti Peeping Tom (1960).
Mitä vielä?
Aasialaisen elokuvan kohokohtiin kuuluu 16.2. Akira Kurosawan
japanilainen Rashomon – paholaisen temppeli (1950). Richard
Linklaterilta näytetään kaikkien aikojen Rakkaus-kolmikko, jossa
amerikkalaisopiskelija (Ethan Hawke) ja ranskalaistyttö (Julie
Delpy) kohtaavat: 21.2. Rakkautta ennen aamua (1995), Rakkautta
ennen auringonlasku (2004) ja Rakkautta ennen keskiyötä (2013).
Kavan
maaliskuun klassikkotapaus on 4.3. Robert Bressonin ranskalainen
Kuolemantuomittu on karannut (1956), huhtikuun valio on 14.4.
Ingmar Bergmanin Mansikkapaikka (1957). Kava järjestää
20.4. luennon elokuva Espanjassa, Turkissa ja Israelissa,
elokuvaesimerkkeinä muun muassa Carlos Sauran Carmen (1983)
ja 21.4. Sefin Görenin maineikas turkkilainen vapaus-tutkielma
Yol (1982). Samana päivänä nähdään saksalaisen Margerethe
von Trottan myöhäistuotannon Ruusujen katu (2003).
Toukokuun
kiinnostavia elokuvia on 1.5. Richard Linklaterin Hämärän
vartija (2006), jokka perustuu Philip K. Dickin romaaniin.
Kava muistaa
tanssin, musiikin, animaation ja suomalaisen elokuvan ystäviä.
Koululaisiakin hemmotellaan luennoilla ja elokuvaesityksillä, sillä
alakoulua, yläkoulun II astetta ja nuoria puhuttelevia klassikoita
on valittu kokonaisen päivän tarjontaan.
Sokeri vielä
pohjalla: kriitikko ja tutkija, eläkeläinen Matti Salo on
kirjoittanut uuden elokuvakirjan ”Viitta ja tikari.” Siitä
keskustellaan Orionissa 24.2 . Salo käsittelee yhteiskunnallisia
käännekohtia kautta maailman. Kirjan nimen sanotaan viittaavan
perinteisiin vakoojiin ja salamurhaajiin. Salon mukaan kaikki
elokuvat ovat poliittisia trillereitä.
Ajankohtainen
kommentti
Loppiaisen
jälkeen ensi-iltaan tullut vuoden ensimmäinen kotimainen uutuus on
nimeltään Vares – Sheriffi. Viime kesän helleaallon
aikana kuvattu dekkarifilmi perustuu tietenkin turkulaisen Reijo Mäen
kynäilemään romaaniin. Vares-elokuvia on filmattu ahkerasti
suomalaisten ohjaajien toimesta, mutta uutuuden puikkoihin asettui
Hannu Salonen. Niin, Saksassa mainetta saavuttanut suomalainen
ohjaaja, joka on erikoistunut rikossarjoihin.
Tv-elokuviakin
22 vuotta sitten Saksaan opiskelemaan matkustanut Salonen on
ohjannut. Viimeksi muistan nähneeni Salosen tv-elokuvan Borowskin
tango, joka perustuu suosittuun
saksalaiseen Tatort-krimisarjaan.
Berliinin elokuva-akatemiassa opiskellut Salonen viihtyy Saksassa.
Töitä riittää, on hän jopa ohjannut kuuluisaa
amerikkalaisnäyttelijää Donald Sutherlandia. Kysymys oli
poliisisarja Crossing Linestä, ja
Salonen sai valtavasti opastusta kokeneelta näyttelijältä,
joka täyttää kohta 80 vuotta.
Vares
– Sheriffi on tilaustyö. Solariksen
Markus Selin soitti Saloselle Saksaan ja tarjosi ohjaustiaisuutta.
Salonen suostui. Hän on toteuttanut yhdeksännen Vares-elokuvan.
Solariksen Markus Selin soitti Saloselle Saksaan ja tarjosi
ohjaustiaisuutta. Salonen suostui. Hän on toteuttanut yhdeksännen
Vares-elokuvan. Ei se ole sen parempi kin edellisetkään. Tuli
ohjaaja sitten Hollywoodista, Kittilästä tai Tukholmasta, niin Mäen
dekkareista ei saa millään kunnon elokuvaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti