(c)2014. Twentieth Century Fox |
En ole koskaan ollut
innostunut amerikkalaiskoomikko Michael Keatonista. Nyt täytyy
sanoa, että hän näyttelee hyvin Alejandro Gonza´les Inárritun
uudessa elokuvassa Birdman. Keaton on näyttelijä Riggan
Thomson, joka on kyllästynyt supersankarin osaansa. Hän haluaa
jotakin uutta, jotakin haasteellista, sellaista luovaa työtä, joka
poikkeaa entisestä elokuvatyöstä. Riggan hakeutuu Broadwaylle ja
pyrkii ohjaajaksi.
Meksikolaisperäinen (s.
1963) Alejandro Gonza´les Inárritu ohjasi 2000-luvun kaksi
merkittävää elokuvaa, 21 grammaa (2001) ja Babel
(2006). Etenkin Babelissa hätkähdytti ohjaajan taito
rakentaa toimivia takautumia ja luoda monikerroksinen tarinarakenne.
Tässä elokuvassa oltiin bussimatkalla, mukana muun muassa Brad
Pitt. Sitten bussia kohti ammutaan, eikä seuraumuksista voi heti
päätellä mitään. Inárritu antoi tarinan juosta nykyajassa,
taustoittua menneisyyteen ja kerrostua hienoksi ihmissuhdepeliksi,
johon myös maailmanpolitiikka iskostui. Elokuvan tapahtumat kulkivat
Marokossa, Japanissa, Meksikossa ja USA:ssa.
====================================================================================================
Birdman on
toisenlainen elokuva, visuaalisesti. Kuvaaja Emmanuel Lubezki, joka
on työskennellyt Terrence Malickin kanssa, sai määräyksen pyrkiä
harmoniaan. Hitchcock olisi ollut haltioissaan Inárritun ja
Lubezkin innostuksesta antaa kameran kiertää 360 astetta
henkilöiden vanavedessä. Lubezki käyttää taidokkaasti käsivaraa.
Täytyy sanoa, että tuloksena on erittäin puhdas visuaalinen
elokuvatyö, jollaista ei nähdä joka viikko.
Niin, se Michael Keaton.
Kuvallisten hienouksen, lähes täydellisiksi hioittujen otosten
sisälle, Alejandro Gonza´les Inárritu on kirjoittanut sähäkän,
eksistentialisten tarinan, jossa teatterin tekeminen rinnastetaan
kiehtovasti elokuvan ominaispiirteisiin.
Keatonin Riggan
Thomsonilla ei ole todellakaan helppoa Broadwaylla, ja kuten olettaa
saattaa ihmkisushteet ovat törmäyskurssilla. Ja uskomatonta kyllä,
Inárritu pystyy tunkeutumaan kuin psykiatri Thomsonin alitajuntaan.
Birdman on alkukevään
merkittäviä ensi-iltoja, osoitus elokuvataiteen vielä hengittävän,
ainakin luovien ohjaajien käsissä. Birdman on yksi kevään
Osacar-ehdokkaista.
Ajankohtainen
kommentti
Yle
vähentää ohjelmiaan säästösyistä. Yle-veroa ei suinkaan
alenneta, vaikka kaikki Mestarien liigan tv-pelien ystävät
sitä toivoisivat. Liigan tv-pelit loppuvat Ylellä, sillä
tarjouskilpailussa julkisen palvelun yhtiöllä ei ollut varaa maksaa
sitä, mitä kaupalliset kanavat ovat ilmeisesti valmiit panostamaan
tuotteeseen.
En
ole katsellut Ylen tiistaisia tv-pelejä suinkaan säännöllisesti,
sillä hiukan on ärsyttänyt TV2:n ohjelmakoostomus. Pelit näytetään
kyllä suorina ja sellaisinaan, mutta alun kommentoiva studio-osuus
on alle kymmenen minuuttia. Mitä siinä ajassa ehtii sanoa tulevasta
pelistä. Ei ainakaan syvällisempää, vaikka Yle käyttää maamme
parhaita kommentaattoreita. Ei sentään vakituisesti Jari Litmasta,
joka loisti Ylen studiossa kesän MM-ksojen aikana. Erkka V. Lehtola
on ollut hyvä ja asiantunteva kommentaattori, joten hänenkin
panoksensa loppunee lyhyeen.
Saa
nähdä sitten, minkälaisen Mestarien liiga -kattauksen joku
kaupallinen kanava levittää keväällä ruutuun. MTV3 on näyttänyt
tähänkin saakka liigan tv-pelejä, mutta ainakaan vielä ei ole
saatu vahvistusta, jatkaako MTV3 liigan pelien välittämistä ja
lisää tarjontaan Yleltä poistuvat tiistai-illan ”ykköspelit”.
MTV3:n johto on viitannut urheilun tv-oikeuksien kalleuteen. Näinä
taloudellisen tilanteen ankeina aikkoina kaupallisellakin kanavalla
täytyy pohtia tarkasti, millaisiin sopimuksiin voi sitoutua.
P.S.
Kaikki mahdollinen ja ylikin palkittiin viime viikolla
Urheilutoimittajien ja Ylen Urheilugaalassa. Mutta ei keihään
kultamitalimiestä Antti Ruuskaista, ei HJK:n eurokentillä
menestykseen johtanut valmentaja ”Bana” Lehkosuota. TV2:n
puolella lähetys kesti kaksi tuntia. Lähetys oli rakennettu
massiiviseksi viihdepaketiksi. Sitä pakettia sitten Ylen aamu-tv:n
Jälkihien keskustelijat kehuivat yli ymmärryksen. Kriittisiä ääniä
ei kuulu, koska urheilu taitaa olla pyhä Suomessa.
Muuan
lisähuomio: Kaupalliset MTV3 ja Nelonen näyttävät paljon
urheilua, mutta kanavien edustajia ei gaalassa juurikaan nähty. Ja
kävikö nyt niin, että HJK sivuutettiin, koska seuran europelejä
kotikatsomoihin välitti kaupallinen Nelonen Pro.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti