Suomessa eletään
nykyisin heikon, lähes nollan talouskasvun aikaa ja Yt-neuvottelujen
arkipäivää. Irtisanomiset ja lomautukset ovat tosiasia monen
perheen elämässä. Tuhansien ja tuhansien. Hallitus ei löydä
millään lääkkeitä uuteen talouskasvuun ja työttömyyden
alentamiseen. Joulun alla monissa kodeissa tuskaillaan viimeisten
eurojen kanssa. Saavatko lapset edes jotain iloa joulupöytään?
Belgialaisten
Dardennen-veljesten uutuuselokuva Kaksi päivää, yksi yö
iskee kuin salama tähän länsimaisen todellisuuden
irtisanomispulssiin. Työttömyysluvut kasvavat kasvamistaan.
Kysymys on niin
ajankohtaisesta elokuvasta, että hirvittää ajatella, miksi meillä
ei puhuta tai käsitellä nykytuotannossa yhteiskunnallisista
ongelmista. Meillä pahoitetaan vain mieltä ja kansa pannaan
juoksemaan teattereihin typerien itsestäänselvyyksein perässä.
Kaksi päivää, yksi
yö esittelee kahden lapsen äidin Sandran (Marion Cotillard),
joka on kokenut elämässään vahvan masennuskauden. Sairasloman
jälkeen Sandra palaa työpaikalleen, mutta saa kuulla ikäviä
uutisia. Sandran työpaikka on vaarassa. Miksi? Koska muut
työntekijät ovat asettaneet Sandran työn omia etujaan vastaan.
Bonuksia on tulossa muille, jos Sandra lähtee kilometritehtaalle.
Tosin asia ei ole niin yksinkertainen, koska tehtaan johto on
vääristellyt tosiasioita. Niin päätetään, että äänestys
työvoiman bonuksista ja Sandran irtisanomisesta tapahtuvat
viikonlopun jälkeen.
=====================================================================================================
Jean-Pierre ja
Luc Dardenne ovat luoneet todellisen jännitystarinan
yhteiskunnallisesti huutavan tärkeän aiheen keskelle. Siksi
elokuvaa Kaksi päivää, yksi yö ei pidä pelätä, vaan
sitä on kaikki syy mennä katsomaan, vaikka mielensäpahoittajat
haluaisivat, että tällaisia todellisuuteen rikkaasti pureutuvia
aiheita pitäisi välttää. Ei ole sattunut allekirjoittaneen eteen
montakaan viimeaikaista uutta eurooppalaista elokuvaa, jossa kompassi
pidetään hievahtamatta tavallisen työtä tekevän ihmisen tasolla.
Eivätkä
Dardennen-veljekset syytä ketään tahoa sinänsä, vaan osoittavat
selkeästi, että länsimainen kapitalismi on pian umpikujassa. Siksi
tarvitaan muutosta – uutta veljeyttä työtätekevien keskuudessa.
Ja uutta talouspoliittista ajattelua.
Kaksi päivää, yksi yö
on myös hienon näyttelijän Marion Cotillardin elokuva, voisiko
sanoa – munaskuihin menevä hillitty bravuuri. Jos on etuoikeutettu
suomalainen, jolla ei ole pelkoa YT-neuvotteluista tai eläkkeen
tason laskusta, niin ainakin Cotillardin uskomattoman rohkean
näyttelijätyön tähden kannattaa suunnistautua teatteriin.
Ajankohtainen
kommentti
Täytyy antaa
erikoiskiitokset Yle Teemalle ja tuottaja Kati Sinisalolle. Viime
viikon Teeman elokuvafestivaali 2014 oli yhtä juhlaa.
Monipuolisen tarjonnan kruunasi minusta Jean-Luc Godardin 1965
valmistunut Ranskan uuden aallon teos Hullu Pierrot, josta
näytettiin uusi entisöity kopio. Elokuvan värimaailma pääsi
oikeuksiinsa pienessä tv-ruudussakin. Ja selvisi muuan asia. Olen
usein miettynyt, missä elokuvassa kulttuuriviitteitä viljellyt
Godard mainitsee kuvataiteen suuren nimen Velasquezin. Tulihan se
sieltä: Hullun Pierrotin alussa. Niin, ja omaa tietään
kulkenut amerikkalaisohjaaja Samuel Fuller käy elokuvassa
määrittelemässä legendaarisesti: ”Elokuva on taistelukenttä:
Rakkautta, vihaa, toimintaa, väkivaltaa ja kuolemaa. Sanalla sanoen:
Emootioita.”
Hiukan hämmästelin, että
elokuvafestivaalin haastatellut filmi-ihmiset nostivat Stanley
Kubrickin vuonna 1980 valmistuneen Hohdon arvoon
arvaamattoman. Onhan se totta vie perfektionisti Kubrickin mestarityö
– niin kuin melkein kaikki hänen tuotannossaan – mutta yhtä
asiaa olen aina pohtinut. Lapsen käyttö kauhun kierteen
maksimoinnissa ei ole mennyt minun päässäni koskaan läpi.
Toisaalta Teeman
festivaalin huippuja oli espanjalaisen Carlos Sauran vangitseva
Korppi sylissä, joka meni 19.08. 1977 ensi-illan jälkeen
Aito Mäkisen legendaarisessa Diana-teatterissa vuoden. Yksi
menestyksen syitä oli elokuvan tunnuskappale, Jeanetten laulama ”Por
que´te vas”, josta Suomessa tuli hitti. Toiset olivat Ana
Torrentin kasvot ja Geraldine Chaplinin riisuttu suoritus Anan
äitinä. Teeman festivaali osoitti, että Korppi sylissä on
lapsikuvausten huippuja.
=====================================================================================================
Elokuvavuosi 2014
alkaa olla lopullaan. Odotettavissa on vielä ainakin Ridley Scottin
uusi elokuva ja kaksi kotimaista, joissa näyttelee suosittu Armi
Toivonen. Todettakoon kuitenkin, että kotimaisen elokuvan vuosi ei
ollut kovin innostava, kahta poikkeusta lukuun ottamatta. Ne ovat J-P
Valkeapään He ovat paenneet ja Juha Lehtolan Aikuisten
poika. Niissä näkyi, että elokuva voi olla vielä luovaa
pyrskähtelyä ja taiteellista panostusta, eikä vain kaupallista
laskelmointia.
Ulkolaisista uutuuksista
parhaiksi valitsen seuraavat: ”71”, Boyhood, Couds Sils of Maria.
P.S. Sivusto jää
joulukuuksi lomalle. Kiitän lukijoita kiinnostuksesta ja
palautteista. Heti tammikuussa palataan asiaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti