Merkittävät
elokuvaohjaajat ovat mielellään tarttuneet kuvataiteen historiaan
liittyviin aiheisiin. He ovat toteuttaneet elokuvia suurista
kuvataiteilijoista, joiden nimet ovat jääneet historiaan. Muistamme
Carlos Sauran espanjalaisen Goyan, Robert Altmanin osittain
Hollannissa tuotetun Van Gogh -elokuvan Vincent ja Theo ja
Jacques Rivetten ranskalaisen La Belle noiseusen. Aivan
äskettäin teattereissa nähtiin elokuva Renoir, joka kertoo
elokuvaohjaaja Jean Renoirin isästä Augustesta.
Juuri ennen joulua
Helsingin ohjelmistoon saatiin pienimuotoisten englantilaisten
ihmissuhdefilmien mestarin Mike Leighin uusin työ Mr. Turner.
Se ei ole ollenkaan pienimuotoineen, vaan mittava historiallinen
taiteilijakuvaus.
Timothy Spall tekee
vavahduttavan muotokuvan brittitaiteilija J.M.W Turnerista
(1775-1851), jonka herkkiä maisemakuvauksia tullaan katsomaan ympäri
maapalloa Lontooseen.
Turnerin maalauksia
katsoessaan vakuuttuu siitä, että hän oli todellakin taiteilija,
joka pystyi vangitsemaan kankaalle valon. Uskomattomia ovat himmeää
ruskeaa ja keltaista valoa suihkuttavat maalaukset orjalaivoista.
Turnerin tapa ikuistaa kankaalle ihmisfiguureja oli varmasti jotakin
sensaatiomaista 1800-luvun alun Englannissa.
Mike Leigh on
elokuvantekijänä vasemmalle suuntautunut, joten on pieni ihme että
hän on halunnut kertoa Turnerista. Vanhemmittain Leighin arvostus
Turneria kohtaan on noussut selvästi. Niin kuin meillä monilla
muilla kuvataiteen harrastelijakatsojilla.
Leighin mukaan Turnerin
maalaukset ovat elokuvallisia. Turnerin elämä ja hänen kokemansa
ristiriitainen vastaanotto taiteilijana tuo elokuvaan dramatiikkaa.
Värit, puvustus ja interiöörien rikkaus lisäävät vahvaa
visuaalista poltetta.
Turner-elokuvassa, niin
taiteilijan maalaukset kuin tapa työskennellä ovat tietenkin isossa
osassa. Leigh antaa turnerilaisen maiseman hehkua, kuvaa taiteilijan
etsimässä maalauskohteita, levittää laajan kuvakulman rannoille,
merille ja kukkuloille. Ja tietenkin elokuvassa elävät ihmiskuvat,
samalla tavalla kuin Leighin meilläkin nähdyssä modernissa
avioliittokuvauksessa Vuosi elämästä.
=====================================================================================================
Mr. Turneria
voi myös kutsua epookkielokuvaksi. Jokainen maalauskohtaus on
tarkoin harkittu ja harjoiteltu. Dickensin vaikutus näkyy, mutta ei
häiritsevästi. Timothy Spall hallitsee suvereenisti vanhan
lontoolaisen puhekielen. Britannian ensi-illan yhteydessä lokakuun
lopulla arvostelijat pitivät tätä puhekielen merkitystä elokuvan
sieluna.
Maalatessaan Spall näyttää
oikealta taiteilijalta, oikealta Turnerilta. Se ei ole ihme, sillä
rooliaan varten Spall opetteli maalaamaan vähän samalla tavalla
kuin Robert De Niro paneutui saksofoniopintoihin ennen Martin
Scorsesen 1970-luvun lopun New York, New York -elokuvan
kuvauksia. Huikelta vaikuttaa Timothy Spallin tapa puhua tai antaa
nyrpeyden valahtaa kasvoilleen.
Timothy Spallin
sisäistynyt, uskottava työskentelý on elokuvan voima ja oikeutus.
Ennen Lontoon ensi-iltaa Mike Leigh puhui historiallisten
tosiseikkojen haltuunotosta. Historiallisen ajankuvan ja
turnerlilaisen taiteen viritysten huomioimisessa Leighia voi pitää
perfektionistina.
Silti elokuva ei ole
jäykkä, vaan elävä ja vapautunut. Turnerilainen maisemavalo ja
sisäkohtausten detaljirikkaus elävät vangitsevasti. Aikakauden
musiikinkäyttö lisää elokuvan vaikuttavuutta ja todistusvoimaa.
Ajankohtainen
kommentti
Vuoden parhaat elokuvat
tuli valittua hiukan liian aikaisin, sillä ennen joulua Helsingin
ohjelmistoon tuli kaksi kaiken huomioarvoista uutta teosta.
Ensimmäinen on yllä esitelty taiteilijamuotokuva Mr. Turner,
joka menee vuoden parhaiden listalle. Toinen on David Cronenbergin
Hollywood-kritiikki Maps to The Stars, joka avaa
pöyristyttävän näkökulman unelmakaupungin pimeään puoleen ja
sekoilevien ihmisten painajaisiin. Julianna Moore on pääosassa
”toista tilaisuutta” kinuvana, pilleririippuvaisena
filmitähtenä, jonka huudot ja nopeutuva puhe järkyttävät.
Kotimaisen elokuvan vuosi
oli vaisu, kuten on tullut todettua jo aikaisemmin.
Jouluoohjelmistoon saatiin Antti Heikki Pesosen sukupolvikuvaus Päin
seinää ja Taru Mäkelän lastenelokuva Eila, Rampe ja Likka,
joka perustuu Sinikka Nopolan kirjaan ja hahmoihin. Pesosen
esikoispitkään palaan ensi viikolla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti