Iranilaisohjaaja Asghar Farhad hämmästytti hyvän elokuvan ystäviä
pari vuotta sitten loistokkaalla avioliittokuvauksella Nadir ja Sim: Ero. Se
antoi länsimaalaiselle katsojalle hyvän käsityksen Iranin
nykytodellisuudesta ja ennen kaikkea perheiden elämästä tilanteessa, jossa
kriisi on päällä. Ja siitä,
miten laki luetaan avioerotilanteessa. Elokuva
oli myös täyttä draamaa, hienojen iranilaisten näyttelijöiden juhlaa. Niin,
ja elokuva oli herkkä kuvaus vanhenemisesta, aviomiehen isän Alzheimerin
taudista. Nyt Asghar Farhadi on ohjannut uuden elokuvan, jonka nimi on
ytimekkäästi Menneisyys. Mutta Farhadi ei ole kuvannut kotimaassaan, vaan
Ranskassa. Näyttää siltä, että maailmalla arvostetut iranilaiset
nykyohjaajat hakeutuvat Eurooppaan tai heidät palkataan tekemään elokuvia
länsimaissa. Äskettäin iranilainen huippuohjaaja Abbas Kiarostami toteutti
näyttelijätär Juliette Binochen innostamana ja tuella Italiassa hienon
kulttuurielokuvan Iltapäivä Toscanassa.
Menneisyydessä Ahmad (Ali
Mossafa) matkustaa Pariisiin. Entinen vaimo Marie-Anne (Bérénice Bejo)
haluaa laillistaa pariskunnan avioeron. Ahmad on iranilainen, Marie-Anne
ranskalainen. Yhteiselämä ei ole onnistunut rakastumisen jälkeen, sillä
kulttuurierot hankaavat ja islamilainen elämäntapa on estänyt
ranskalaisvaimon lopullisen sitoutumisen avioliittoon. Välit ovat
tulehtuneet.
Pariisissa ja sen esikaupungissa tapahtva elokuva ei ole vain
kahden entisen rakastavaisen tarina. Se on hyvä kuvaus lasten asemasta
tilanteessa, jossa perhe on kriisissä. Iranilaisohjaaja näyttää Ahmadin
tilanteissa, joissa isän suhde lapsiinsa vain tiivistyy. Samalla Marie-Anne
suunnittelee uutta avioliittoa toisen miehen, Samirin (Tabar Rahim) kanssa.
Samirin henkilökuvaan liittyy myös menneisyyden salaisuus, joka kuoriutuu
vähitellen esille. Menneisyys on uskomattoman kauniisti, hiljaisen
vastaansanomattomasti ja upealla kuvien poesialla toteutettu elokuva.
Mahmoud Kalarin kameratyö on ilmavaa, henkeäsalpaavan kaunista, ja
jokaisella kuvalla on merkitys, melkeinpä voisi sanoa, että sielu. Ilman
musiikkitaustaa etenevä elokuva (läheiset ohi kulkevat junat liittävät
urbaanin todellisuuden tapahtumiin).Elokuva ylistää ihmisyyttä
syvyyssuhteessa, ja vaikka Asghar Farhadi tuo kuin yhteiskunnallisena
viestinä esille maahanmuuttajien ankean aseman ranskalaisessa todellisuudessa, niin kysymys ei ole mistään korostetusta huutomerkistä,
vaan ihmissuhteiden taakse kirjoitetusta välimerkistä. Yksityinen ja yleinen
ovat tasapainossa. Ja onhan elokuva myös oppitunti meille miehille naisten
petollisuudesta. Eikä elokuvan uskomatonta viimeistä kuvaa voi nähdä kim
bressonilaisena syyllisyyden tuskan ilmentymänä: Miehan ja nisen kädet
hapuilevat yhteen. Sittenkin,
sittenkin elokuvataide on voimissaan ja
täydellisen elokuvan tavoittelijoita vielä löytyy. Asghar Farhad on
sellainen.
Ajankohtainen kommentti
Yle Teeman
syksyn ohjelmiston ilopilkkuja on ollut Andrew Graham-Dixonin Taiteen
maantiede.
Taiteen tutkija on käsitellyt Venäjän taidetta. Se ohjelma oli
niin innostava ja syvällisesti eri puolilta venäläisen taiteen historiaan
pureutunut, että tuskinpa vastaavaa on nähty aikaisemmin. Graham-Dixon oli
koko ajan kameran edessä, näytti meille taideteoksia ja veti niitä
kontekstiin. Aivan uskomatonta kuvataiteen? popularisointia?. Andrew
Graham-Dixon selvitti mielenkiintoisesti Yle Teemalla Yhdysvaltain taidetta.
Taiteen maantiede: Art of America palaa sekin ensin kaukaiseen historiaan,
jopa aivan Amerikan löytämisen hetkiin. Sen jälkeen esitellään
tuntemattomaksi jääneitä taiteilijoita ja niitä väemmän tunnettuja,
amerikkalaisen unelman kiihkeän ja neuroottisen kehitysvaiheen kuvaajia
kuten Joan Sloan, George Bellows, Norman Rockwell ja Grant Wood sekä niitä
viime vuosien suuria nimiä kuten Edward Hopper, Jackson Pollock tai Andy
Warhol. Sen jälkeen Graham-Dixon lähti Saksaan ja toi ainakin minulle
suurenmoista historiallista tietoa germaanisen taiteen menneisyydestä.
USA:n jälkeen Andrew Graham-Dixon perehtyi monipuolisesti ja jälleen
historian huomioiden Saksan kuvataiteeseen. Parhaillaan on menossa analyysi
Alakomaiden taieesta. Näemme otoksia menneen ajan suurten taiteilijoiden ?
kuten esimerkiksi Vermeer, van
Eyck, Bosch, Brueghel ?uskomattomista
maalauksista. Ja Graham-Dixon antoi myös oivan selvityksen
öljyvärimaalauksen noususta joskus 1400-luvun lopulla. Tiistaina tuli sitten
se odotettu jakso, jossa Vincent van Goghin taide levittäytyy Andrew
Graham-Dixonin tarkkojen silmien eteen. Sitten sai vielä seurata esittelyä
Mondrianista, Magrittesta ja Paul Delvauxista, jonka Andre-pojasta tuli
elokuvaohjaaja. Olisiko meillä Suomessa taiteen tutkijoita, jotka voisivat
samalla tavalla
tehdä kolmiosaisen tv-sarjan isänmaamme kuvataitaiteen
kehityksestä ja lukuisista isoista taiteilijanimistä?
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti