Rakkautta
& Anarkiaa – festivaaleilta jäi kaupalliseen ohjelmistoon
houstonilaisen Richard Linklaterin uutuuselokuva Boyhood.
Ai että sitä on nautinnollista katsoa. Sillä siinä kaikki toimii,
ja 12 vuoden aikajakso näyttää meille, miten kasvaminen käy ja
nuoruus muuttuu aikuisuudeksi.
Varmasti jokainen
suomalainen hyvän elokuvan ystävä tuntee Richard Linklaterin (s.
1960). Nimittäin 1990-luvun puolivälissä silloin vielä
elinkelpoisessa President-elokuvateatterissa esitettiin Linklaterin
elokuva Rakkautta ennen aamua. Tuossa elokuvassa ohjaajan
vakionäyttelijät Julien Delpy ja Ethan Hawke kohtasivat junassa,
joka puksutti kohti Wieniä. Toinen oli ranskalainen ja toinen
amrikkalainen opiskelija.
Wienissä käveltiin
illalla pitkin katuja ja kujia. Richard Linklater ei näyttänyt
parin mahdollista rakastumista, mutta viimeiset kuvat aamunkoiton viinilaseista viittasivat tulevaan. Linklater jatkoi parin
kohtaamisten kuvaamisia 2000-luvulla elokuvissa Rakkautta ennen
auringonlaskua ja Rakkautta ennen keskiyötä.
Rakkaus-sarjan keskeinen
teema oli aika, ajan kuluminen. Ja tietenkin nuoruuden katoaminen ja
ikääntymisen kohtaaminen.
Sama ajan kuluminen on
teemana Richard Linklaterin Boyhoodissa, joka on muuan viime
aikojen parhaista nuorisokuvauksista. Eliar Coltrane esittää
päähenkilöä, jonka elämää seurataan kuusivuotiaasta
lukiolaiseksi. Aikajana on 12 vuotta. Vanhempia näyttelevät tuttu
Ethan Hawke ja Patricia Arguette.
=====================================================================================================
Richard Linklater
on sanonut, että hän yritti elokuvallaan tavoittaa elämän
polveilun. Miten me muistamme menneisyyden, miten suurin osa meistä
ihmisistä kokee vuosien kulumisen? Elokuvassa se näkyy niin
Coltranen pojan kuin vanhempien kasvoilla.
Linklater halusi välttää
kliseitä, joita amerikkalaiset nuorisoelokuvat ovat tuottaneet kuin
liukuhihnalta. Hän tarkoitti sitä, että Boyhoodissa ei
kuvata suudelmia tai poikuuden menettämistä. Henkinen kasvu on
elokuvan suuri sisältö. Ja se, että lapsuus on usein ihanaa aikaa,
mutta myös valmennusta, hiljaista kypsymistä aikuisuuteen.
Boyhood-elokuvan
tekeminen kesti kaksitoista vuotta. Richard Linklater kuvasi Eliar
Coltranen kasvamista ja vanhempien ikääntymistä kuin
dokumentaristi. Kerrotaan, että independent-elokuvan kuvauspäiviä
oli vain kolmekymmentä. Elokuva on kuitenkin selkeä draamatuote, se
puhuttelee meitä filosofisen sisällön ja omia kokemuksiamme
muistuttavan kehitystarinan kautta. Eikä ole liikaa sanottu, että
elokuvan kuvausprosessi on melkein ainutlaatuinen.
Ajankohtainen
kommentti
Yle
Fem yrittää kerätä katsojia ruotsalaisilla sarjoilla. Viimeksi
ruutuun tuotiin Maria Lang -dekkareita. Muistan Langin dekkarit
1950-luvulta kesäpaikkamme kirjastohuoneesta. Silloin
keskenkasvuinen poika piti niiden lukemisesta, niin kuin tietenkin
Raymond Chandlerin ja Mickey Spillanen amerikkalaisista
rikosromaaneista. Mutta kaikkein eniten nuorukaiseen puri Edgar
Wallacen rikostarinat. Jos nyt en ole aivan väärässä, niin
niistäkin britit ovat tuottaneet tv-sarjoja. Noissakin
dekkarisarjoissa oli kysymys menneen maailman rakentamisesta sillä
tavalla studioon, että nykykatsoja ei koe vieraantuvansa täysin
vanhaan aikaan.
Maria
Lang -sarja on malliesimerkki tuotannosta, jossa miljöön,
pukujen, interiöörien ja eksteriöörien kautta on yritetty
tavoittaa tämä mennyt ruotsalainen maailma. Ei se oikein toimi.
Kaikki vaikuttaa hiukan lapselliselta ja aikansa eläneeltä.
Pakotetulta. Voi olla, että Maria Langin rikostarinatkin ovat
vanhentuneita. Siksi toivoisi, että Yle Fem hankkisi ruutuun tämän
ajan ruotsalaisia tai pohjoismaalaisia rikossarjoja.
Katsoessani
Tehdas-sarjan jatko-osia tämä kaikki tuli mieleen: Ei enää
kotikutoista ja pitkitettyä sarjajankutusta huolimattomaan
suomalaiseen tapaan
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti