torstaina, lokakuuta 25, 2007

Muuttiko digipamaus mitään?



Elokuussa saatiin - vihdoinkin - tutkimustulosta digisovittimen mahdollistamien digikanavien katselusta. On sitä tulosta odotettu aikaisemminkin, mutta mitään ei ole julkaistu. Tosin yleisesti on arvailtu, että esimerkiksi Yle Teema ei katso juuri kukaan, mutta jokainen kehuu sen ohjelmistoa.Nyt tv-yleisön katselua viikoittain seuraava Finnpanel on lyönyt tulokset pöytään: Ylen digikanavia Teemaa, Extraa ja FST5:ttä katsotaan vain neljä minuuttia päivässä. Kaupallisia dikikanavia seurataan vielä vähemmän, eli kaksi minuuttia päivässä.Luvut ovat hätkähdyttäviä, jos niitä verrataan analogisten pääkanavien katseluosuuksiin (TV1 ja TV2 65 minuuttia päivässä). Onko käynyt niin, että ainoan vielä elossa aolevan elokuvaohjaajn Martin Scorsesen musiikkivalinnoista kertovaa dokumenttia ei Yle Teemalla katsonut kuin kourallien ihmisiä ja menevätkö Tuomas Virkkusen loistavat futisselostukset Urheilukanavalla harakoille? Tai vilkuileeko kukaan perjantaina klo 20 Yle Teemalla television ainoan vastalauseiden esittäjän Henry Rollinsin riippumatonta keskusteluohjelmaa? Vahinko jos ei.
========================================
Kohta kaksi kuukautta on kulunut analogisen television loppumisestga ja tv-toiminnan siirtymisestä digitaaliseksi (kaapelitarjontaa lukuun ottamatta). Digipamaus ei ilmeisesti muuttanut paljoakaan katseluottumuksia niissä talouksissa, joissa digisovitin oli ollut käytössä vuoden-kahden ajan. Edelleen tv-yleisö suosii Ylen ja MTV3:n ohjelmia, ehkäpä vilkaisee silloin tällöin Nelostakin, joka ei millään tahdo saavuttaa samoja yleisöjä kuin kilpailijansa. Ei mikään ihme, kun esimerkiksi allekirjoittanut seuraa kanavan ohjelmista ainoastaan maanantai-illan Täydelisiä naisia.Tosin syyskuun ja lokakuun alun Television katsotuimmat -viikkotilastoista on voitu huomata, että ns. pääkanavien ohjelmien katsojamäärät ovat pudonneet, jopa suosittujen ohjelmien kohdalla. Tästä joudutaan tekemään johtopäätös, jonka mukaan tv-katselu on todella pirstoutumassa, mutta huomatkaamme että myös internetin tv-ohjelmapalvelut ja kännykkätv:n tulo syövät perinteistä tv-vaastaanottimisesta tapahtuvaa katselua. ===================================
Keväällä rummutettiin MTV3:n maksullisen ja digitaalisen Max-kanavan menestystä. Korttien myynnin kerrottiin ylittäneen reippaasti 200 000 rajan. Finnpanelin tutkimuksesta voi tehdä selkeän huomion: Kortteja ostellaan kotiin, Formulaa vilkuillaan aluksi, mutta sitten osa porukasta unohtaa koko jutun. Tulee uusia mielenkiinon kohde. Käy niin kuin tässä sinänsä loistavan internetin virtuaalimaailmassa, jossa rekisteröidytään miljoonittain uusiin kiehtoviin palveluihin, mutta alkuinnostuksen jälkeen vakituinen käyttäjämäärä putoaa.
================================== ========
Itse katson digikanavista Teemaa ja Urheilukanavaa, joskus FST:ttä sarjojen ja elokuvien tähden. Urheilukanava näyttäisi palvelevan vain pientä urheiluhullujen joukkoa. Isot katsojamassat kyttäävät Ylen TV2:lta ja MTV3:lta pitkämäkiään ja räikkösiään. Eivätkä Urheilukanavalta jatkuvasti näkyvät ravit näytä innostavan muita kuin tosipelureita.Yle Teema tarjoaa silloin tällöin helmiä, mutta kokonaisuutena sen ohjelmisto on melkoista sillisalaattia. Miksei Teemaa voisi valjastaa laadukkaan taiteen esittelykanavaksi (unohtakaa se populaarikulttuuri, pankaa se valumaan sieltä YleExstralta). Voisi Teema olla yhteiskunnallisten ja poliittisten keskustelujen elävä näyttämö.

Ei kommentteja: